Airpang

Direktlänk till inlägg 6 juni 2015

En trevlig kväll...

Av Johnny Ottosson - 6 juni 2015 11:00



Halv storm och ösregn..


  Resultatet av en kvälls inomhusskytte - en ny tabell


De gångna dagarna har verkligen understrukit vilken usel vår som maj månad 2015 har varit. Nu går vi dessutom in i juni och det värdelösa vädret har fortsatt på precis samma sätt - förhållanden som defintivt inte har stimulerat möjligheterna till att skjuta utomhus.


Under dessa omständigheter och i synnerhet under hösten och vintern så är det oerhört viktigt att försöka få till en möjlighet att skjuta inomhus. För - skytte fungerar ju på samma sätt som mycket annat - om man sällan eller aldrig verkligen gör det så förlorar man över tid både intresset och den tidigare förvärvade skickligheten.


  Här 30 meter med 10 st JSB Premium, inte lika bra som Challengern men vi får se vad framtiden ger..


Igår så tog jag mig äntligen tid att åka ut till min skjutplats och skjuta lite inomhus. Syftet var främst att skaffa förutsättningarna för att göra en ny tabell för vapnets träfflägen nu när effekten har höjts, samtidigt som jag ville pröva min egen avståndsmätare lite mera och sedan naturligtvis också skjuta lite bara för att det är kul.


Utanför fönstret så ser jag hur det hällregnar och blåsten viner i de stora plåtväggar som utgör skalet på maskinhallen där jag skjuter. Väderleksprognoserna talar om 15 sekundmeter med vindbyar uppåt 20 mps - vilket effektivt omöjligggör meningsfullt skytte utomhus helt och överhuvudtaget. Inomhus däremot, här är det varmt, vindstilla och lugnt - om än lite mörkt.


  Trevligt med belysning när det är dunkelt - här injustering av 25 meters avstånd..


I morgon så blir det fredag då vädret tydligen ska vända och bli riktigt fint, varpå helgen kommer att bli mera växlande. Själv så har jag bråda dagar, paketet ifrån Fondprodukter ska undersökas närmare och jag ser redan sex-sju inlägg som kommer att vara relaterade helt till dess innehåll. Inlägg som är utomordentligt roliga men ack så tidskrävande att författa. Till detta kommer naturligtvis allt förarbete igenom all den tid som det tar att i praktiken bekanta sig med sakerna för att få fram ett balanserat omdöme - ett visst tålamod krävs därför ifrån er läsare då det kommer att dröja lite innan allt faller ut här på bloggen i form av färdiga och läsbara artiklar.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards