Airpang

Direktlänk till inlägg 18 maj 2015

Sista prestandamätningen

Av Johnny Ottosson - 18 maj 2015 21:30



Tungt laddat


  Det har blivit mycket arbete med kronografen de senaste dagarna..


Idag så var det då slutligen dags att pröva 1701 efter trimmningen med tunga 10.30 gn JSBH. Som sig bör så ökade effekten med dessa klart tyngre diaboler men skillnaden var inte alls så stor som man hade kunnat förvänta sig, sannolikt beroende på den förhållandevis korta pipan. Man kunde emellertid tydligt höra på skottljudet hur mycket effektivare de tyngre diabolerna är i form av lägre ljudnivå och mindre pendlande resultat ifrån skott-till-skott.


528, 29, 33, 34, 34, 36, 38, 37, 37, 47 - genomsnitt = 535 fps


539, 40, 39, 38, 48, 46, 44, 40, 52, 36 - genomsnitt = 542 fps


539, 45, 36, 39, 34, 40, 41, 42, 31, 29 - genomsnitt = 538 fps


Lägsta värde: 528 fps = 161 mps - 6.41 fpe / 8.60 joule

Högsta värde: 552 fps = 168 mps - 7.01 fpe / 9.40 joule

Genomsnitt: 538 fps = 164 mps - 6.65 fpe / 9.00 joule

Max Spridning: 24 fps = 7.30 mps


Notera att jag fick ett slängskott som peakade högt (552 fps), utan detta så hade spridningen varit 20 fps. Just JSBH var väldigt angenäma att skjuta med. De gav ett dämpat och skönt skottläte, de är enkla att ladda igenom sin projektillängd och behåller anslagsenergin downrange på ett utomordentligt gott sätt. På mina 14 meter skjuter de jämnt skägg med 8.44 och RS - återstår att se hur det blir på lite längre avstånd.


Jag ska också passa på att (åter igen) lovprisa AirChronyn, min absoluta favoritkronograf. Jag vill för tydlighetens skull poängtera att jag själv på eget initiativ och för fullt pris köpte nyss nämnda kronograf helt utan påverkan utifrån. Det är ju nämligen så att om jag alltför entusiastiskt hyllar en produkt så dyker det alltid upp någon läsare ur begåvningsreserven som böjar muttra om köpta skribenter och liknande.


Jag har igenom åren haft ett flertal Combros, ett gäng Chronys (Alpha, Beta) samt ett par andra fabrikat men AirChronyn står i en särklass när det gäller precision till att på ett synnerligen pålitligt sätt registrera varje skott, helt oavsett skottvinkel eller ljusförhållanden. Minnet är rejält, hanteringen enkel, läsbarheten utmärkt, ja - det finns inget övrigt att önska. Visst - skottfönstret är litet - men det beror på kronografens kompakta yttre format. Det gäller alltså att träffar rätt när man använder den. I övrigt så är det bara tummen upp. Behöver ni en kronograf och vem gör inte det - då är AirChrony det absolut bästa valet som jag någonsin har ägt eller använt.

 
 
Ingen bild

dorro

19 maj 2015 14:45

"AirChronyn står i en särklass när det gäller precision",säger du.
Hur har du kommit fram till det?
Har du kontrollerat den gentemot kalibrerade kronografer?

Johnny Ottosson

19 maj 2015 20:57


Du tar det stycket ur sitt sammanhang.

Det står:

"...står i en särklass när det gäller precision till att på ett pålitligt sätt registrera varje skott.."

Alltså, som det står, precision (läs, tillförlitlighet) till att på ett pålitligt sätt registrera..osv

Kronografen är alltså precis till att registrera varje skott.

Det säger inget om dess precision i bemärkelsen exakthet till att registrera en verklig hastighet eller en verklig skillnad i hastighet mellan skott till skott.

Där är den säkert varken bättre eller sämre än konkurrenterna men detta är ren spekulation ifrån min sida eftersom jag helt enkelt inte vet vilket som är sanning här.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards