Airpang

Direktlänk till inlägg 22 april 2015

Plötsligt händer det!

Av Johnny Ottosson - 22 april 2015 09:00



En liten lapp som kan ge stora problem...


  Första gången för min del..


Idag så fick jag ett litet paket ifrån England. Inget märkvärdigt, en liten påse tydligt märkt med "Airgun Spare Parts" ifrån en av de mer kända handlarna i England. Ända sedan slutet av 1990-talet så har jag handlat diverse luftvapen och skyttetillbehör ifrån just England - då som nu helt och hållet inom EU.


Plötsligt - ifrån ingenstans, så kom det nu ett paket som var öppnat och noga genomsökt av Tullverket.


Det hela började för några dagar sedan. Jag fick då en notifiering ifrån PayPal om att vissa kontouppgifter hade begärts ut av en myndighet (onämnt vilken) med stöd av diverse paragrafer. Först hade jag svårt att förstå varför och misstänkte  skarpt att detta var någon form av nätfiske men då inga pengar saknades eller uppgifter begärdes av mig personligen så tänkte jag inte mera på detta utan livet rullade vidare.


Nu efteråt så förstår jag naturligtvis vad som hände, Tullverket hade begärt ut uppgifter runt transaktionen för att säkra bevis så att verkligen jag hade betalat och beställt varan som öppnades. 

Nu innehöll - naturligtvis - försändelsen inget som helst olagligt, bara fästen till kikarsikte och lite andra småsaker.


Låt oss nu leka lite med tanken, tänk om försändelsen hade innehållit en ljuddämpare. Ni vet, exempelvis en helt vanlig HW-dämpare, ifrån England eller Tyskland, där de saluförs lagligt helt licensfria. De flesta handlare skickar utan att tveka en sådan till Sverige om någon här beställer dem. Detta är helt på beställaren/mottagarens ansvar.


Min gissning är att de som jobbar med att scanna vapenmisstänkta paket på Tullen förmodligen har en i alla fall såpass elementär vapenkunskap att de rimligtvis borde kunna identifiera ett föremål såsom en ljuddämpare. Likaså krävs det inte heller någon större vapenjuridisk grundkunskap för att känna till att ljuddämpare är vitala och tillståndspliktiga vapendelar - licensfria i avsändarlandet och avsedda för luftvapen eller inte.


Vidare så gissar jag att om tulltjänstemannen inser att vapendelen möjligtvis är illegal och därmed en smugglig av licenspliktig vapendel så kommer man också att rapportera fyndet. Får en åklagare en sådan händelserapport på sitt bord så tror jag det är rimligt att anta att denne väljer att väcka åtal. 


Blir man åtalad för ett vapenbrott så kan man också få ett beslut fattat om skyddsomhändertagande av de vapen/-delar som man sedan tidigare innehar helt legalt. Detta sker medan utredningen sker och i väntan på en eventuell rättegång. Väljer man att erkänna brottet så slipper man i gengäld rättegången och får då påföljden som ett brev på posten, sannolikt i form av dagsböter. Bestrider man åtalet så hamnar man med största sannolikhet i rätten.


Vad som sedan händer med ens vapenlicenser om man, rättegång eller inte, blir fälld för vapenbrott tror jag de flesta kan räkna ut..

 
 
Ingen bild

kj

22 april 2015 09:53

ja har ett flertal gånger råkat ut för att tullen kollat försändelser,bla från kina England tyskland,en gång fick ja betala en avgift på 250kronor,men tjänade ändå på affären,skickar aldrig efter något olagligt,tullen gör ju ett bra jobb som tar knark och illegala vapen o delar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards