Airpang

Direktlänk till inlägg 13 april 2015

Första träffbilderna..

Av Johnny Ottosson - 13 april 2015 09:00



Att välja ut de bästa diabolerna..


  Fem olika sorter på 14 meter, delvis inomhus - 5 skott för varje diabolsort


Idag så blev det till slut dags för att pröva den praktiska precisionen lite lätt. En underbar dag på västkusten med 18 plusgrader och mycket liten, knappt märkbar, vind. Denna gång sköt jag av tidsbrist hemmavid, 4 meter inomhus som övergick till 10 meter utomhus. Träffbilderna är inte centrerade.


Först så började jag med 8.44 gn 4.52 mm JSB Exact och den gruppen blev helt godkänd. Nästa grupp var 7.33 gn JSB RS 4.52 mm och även där fanns inget att klaga på. Till skillnad ifrån hos Challengern som skjuter betydligt bättre med RS än Exact så förefaller det vara lika vilket med 1701 - precis som träffbilderna visar.


Träffbilden i mitten var Qiang Yuan, de kinesiska handsorterade matchdiabolerna ifrån den röda asken som jag köpte via eBay för några månader sedan. Här presterar de bättre än hos Challengern men inte lika bra som JSBs domes. Men - åter igen - de är egentligen inte avsedda för den här typen av skytte utan bara 10 meter och inomhus.


Nästa grupp var Crosmans egna 7.90 gn Premier Lite och de sköt riktigt fint. Tyvärr gick ett skott off men det var helt och hållet mitt eget fel och jag kände direkt när jag avfyrade att det skottet kommer att gå fel. Rent subjektivt så kändes de riktigt bra och jag kommer definitivt att utforska dem närmare på långhåll - i detta fall på 25-30 meter inomhus.


Slutligen så blev det 7.50 gn Defiant och de sköt inget vidare tyvärr. Tre träffar tog emellertid tätt så de ska ändå få visa sin förmåga på längre avstånd framöver. Den diabol som jag är allra mest spänd på är naturligtvis 8.44 gn JSB Exact Premium som jag beställde ifrån utlandet den 25:e februari och som jag fortfarande väntar leverans utav. Tanken här var ju att vara först ut i landet med att pröva dessa men det sket sig grande. Leverantören där har hittills inte direkt imponerat med sin leveranstid, även om diabolerna i sig själva var billiga.


Förutom 25-30 meter inomhus för att vaska fram bästa diabolval så kommer jag även att köra en klassisk tvåtest, något som jag själv är mycket nyfiken på och road utav. Tidigare så har jag ju alltid skjutit tvål på 30 meter men den här gången så kommer det att bli på 15 meter. Halva avståndet och halva effekten. Tror ni att en förhållandevis mjuk 8.44 gn JSB Exact förmår att leverera genomslag rakt igenom en hårdtvål på 15 meter med blott 5.00 joule...?




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards