Airpang

Direktlänk till inlägg 8 april 2015

Vårvädring

Av Johnny Ottosson - 8 april 2015 09:00



Brittiskt på banan!


  Laddat o redo!


Idag hade vi ett underbart stilla och vackert vårväder på västkusten så jag passade på att ta ut min BSA Ultra till banan för att skjuta lite. Som trogna läsare av bloggen säkert känner till så har Ultran hängt med ganska länge nu, till och med så länge så att jag hade glömt bort exakt inköpsdatum. Vid en närmare kontroll av licensen så kunde jag notera att den beviljades i början av juni 2006 och det innebär att 2015 blir det nionde året.


Tyvärr så har Ultran blivit det vapen jag har skjutit minst med igenom åren, ofta eftersom den har fallit mellan stolarna då jag alltid har haft tillgång till endera ett kraftfullare vapen för långhållsskytte eller ett klenare vapen för allroundskytte på kortare distanser. Trist - då modellen i sig självt har så mycket skjutglädje, trots att det egentligen är ett renodlat och kompromisslöst jaktvapen för främst brittiska förutsättningar.


  En vacker vårdag..


Som jag ställde in den sista året så levererar den nu 30 skott inom 25 fps ifrån 230 Bar med 17.50 fpe då jag använder 21.10 gn Baracudas. Det gör räckvidden förhållandevis kort, bara runt 35-40 meter men man kan ändå tydligt känna att de tunga projektilerna träffar hårt när de landar även långt borta vid 50 metersvallen.


  Femtio meter är ganska långt - här igenom ett kikarsikte x 8


Annars så är långskott kanske inte direkt modellens paradgren. Precisionen finns förvisso men ergonomin lämnar mycket övrigt att önska igenom sin korta och höga, lätt ranka, layout. Nä, detta är ett vapen byggd för att skjutas ifrån en trång kupé i en sliten Land Rover eller ifrån ett kamouflagemöstrat gömsle av tälttyp i ändan av en ärtåker på den engelska landsbyggden. Samma sak runt ekonomibyggnaderna på en bondgård eller om man strövar runt i en gles lövskog tidigt på våren när alla blad nästan lyser ljusgröna. Det är där som Ultran blir på hemmaplan. Måttliga skottavstånd, ungefär med räckvidden hos ett hagelgevär, och inte sällan skott uppåt - mot låga grenar eller taknockar. Traditionell luftvapenjakt, den brittiska - och inte amerikanska - typen, helt enkelt.


  Här är 30 (UV), 40 (UH) och 50 (mitten) meter med 5 skott


Även om jag inte jagar med den själv så skänker den ändå känslan av samhörighet till de som lever sitt liv i tweed med en SBS i armvecket. Få andra PCP, möjligtvis undantaget vissa Rapider typ Elan, känns så genuint brittiska.


  Sista 15 skotten av 30, skjutna från höger till vänster - 50 meter

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards