Airpang

Direktlänk till inlägg 29 mars 2015

Som ny in i vår underbara hobby...

Av Johnny Ottosson - 29 mars 2015 13:00



Vad ska man köpa - del 1?



 

Alla entusiaster världen över älskar den - och det finns goda skäl till detta...



Titt som tätt så dyker det upp frågor om vilka vapen som är de absolut bästa köpen man kan förvärva om man vill börja med vår typ av luftskytte och om man har en begränsad budget. Det allmänna önskemålet är ju att få så bra saker som möjligt för så lite pengar som möjligt. Idag ska vi dock inte se på rena budgetköp så billiga som möjligt utan på prisvärdhet - alltså "most bang for the buck".


Detta är de val som jag själv hade gjort om jag hade kommit in i hobbyn helt utan prylar sedan tidigare och med två tänkbara budgetnivåer, 5000 kr repektive 10.000 kr. Ett val för fjäder och ett val för PCP.


5000 kr


På den här nivån så är fjäder det enda tänkbara alternativet, ett PCP med fyllkälla ryms helt enkelt inte här. Jag hade börjat med en HW30S som jag hade tagit in ifrån Sportwaffen-Schneider där den kostar €170, till detta kommer €28 för frakten, summa €198 eller 1785 kr.


Nu blir det fråga om optiken. Det absolut mest prisvärda kikarsikte som jag själv har använt och som man  kan köpa idag är Clearidge Optics RM 3-9/32 Ao. Själv hade jag valt Fine Duplex som riktmedel men för de som så önskar så finns även dessa med MilDots. På prislappen hos Clearidges hemsida så står det $229 och frakt tillkommer med $30 - tyvärr så är erbjudandet om free shipping inte tillämpbart vid internationell försäljning. Summan blir $259 eller 2156 kr.


Nu har vi bränt 3941 kr på de två tyngsta posterna.


Nästa steg är ett tuningkit. Nu vet jag att en del menar att ett sådant inte behövs eftersom HW30S är såpass snäll och välskjutande ändå men för min egen del så är saken glasklar och det bästa tuningkit som jag har prövat till HW30S är Vortek. Ett sådant kostar $69 på Vorteks hemsida med tillkommande frakt på $15 - summa $84 alltså 699 kr. Efter dessa tre poster så återstår det 360 kr.


Nu blir det dags för ett kikarsiktesmontage. Här hade jag gått på Sportsmatch men dessvärre så rymms inte ett skenmontage inom budgetramen så istället så blir det två lösa ringar. Detta är faktiskt inte en så tokig lösning som man tror eftersom HW30S har hål på ovansidan av cylindern för spärrpinnar som säkrar fästet trots vapnets (milda) rekyl. Mitt val hade varit TO4C för £18 ifrån BAR, vilket kostar £6 i frakt - totalt £24 och 298 kr.


Nu har vi då landat vid 4938 kr vilket lämnar 62 kr över för en ask diaboler..


I morgon - 10.000 kr för ett PCP med all nödvändig utrustning....

 
 
Ingen bild

_Axel_

29 mars 2015 15:51

Varför föredrar du fine plex framför mildot?

Johnny Ottosson

30 mars 2015 21:24


Det är nog bara en smaksak.

Är mest van vid Fine Plex sedan många år innan de första MilDots kom ut på marknaden.

Riktigt fin MilDot kan dock vara helt okej och har dessutom den naturliga fördelen av att vara enkel att hålla över och under med.

 
Ingen bild

_Axel_

29 mars 2015 15:53

För den med ännu mindre budget så har Schnieder en HW30s variant med diopter sikte = Inte kattskit!

Johnny Ottosson

30 mars 2015 21:25


Satsen med diopter är faktiskt dyrare.

Notera att vapnet på bilden är en De Luxe och inte den jag tänker på i texten, som är den enklaste tänkbara versionen.

 
Ingen bild

Archon

30 mars 2015 21:11

Som nybörjare vill man ju skjuta så mycket som möjligt utan att behöva hålla på och tramsa med handpumpar och dykarflaskor, så därför är det alltid bäst att börja med ett enkelt fjädervapen framför ett dyrare PCP. Och i prisklassen 2000 kronor så finns det nog inget vapen som slår
HW 30S. För dom pengarna får man ett välbyggt kvalitetsvapen med bra precision och ett suveränt avtryckarsystem. Det enda negativa man kan säga om HW 30S är att en del tycker den är för liten. Detta ser jag dock själv som en stor fördel. Jag föredrar lätta och smidiga vapen framför tunga klossar. Vill man skjuta licensfritt så är HW 30S helt perfekt. Den är som gjord för 10 joule. Vill man däremot "bonntrimma" sin bössa för att få ut mer effekt bör man välja en annan bössa. Att stoppa in ett Vortek kit i bössan gör den ännu bättre, även om det kanske inte är livsnödvändigt. Vorteks tuningkits är dessutom föredömligt enkla att montera. Jag hade också valt ett kikarsikte med mildots eftersom det då blir enklare att hålla över eller under utan att behöva vrida på rattarna hela tiden. Men det är väl en personlig smaksak.

 
Ingen bild

TTIP

30 mars 2015 21:31

Har herrn hört talas om tull och moms? Dessutom tar sportwaffen, om jag inte minns fel, en betydlig avgift vid kortköp. Detsamma gäller TOZ.

Har man rätt fetter blir den bättre utan vortek. Vortek gör den tyngre att spänna upp och tenderar att få den att krypa över 10J.

 
Ingen bild

Archon

31 mars 2015 06:32

Själv skulle jag definitivt valt att köpa bössan hos en svensk återförsäljare som exempelvis hurricane.se eller dylikt. Betydligt enklare. Och priset är fortfarande hyfsat. 2195 kronor för en Hw 30S i kaliber .177 (4,5 mm) exklusive frakt. För att jag ska finna det mödan värt att privatimportera från Tyskland krävs det att jag sparar in betydande summor. Så är inte fallet här.

Johnny Ottosson

31 mars 2015 06:58


Visst finns det bättre vapen att privatimportera, där man kan spara in klart mera pengar.

Ett känt exempel är ju Dianas sidospännare och Walthers LGV.

 
Ingen bild

Archon

31 mars 2015 06:34

Handeln inom EU är för övrigt tullfri.

 
Ingen bild

TTIP

31 mars 2015 18:50

Archon: det tror jag att de flesta känner till. Du förefaller ha missat att det på två ställen anges en valuta som kallas dollar. Valuta med det namnet används bland annat i USA. Ett land som ligger långt bort och inte är en del av EES.

 
Ingen bild

Archon

31 mars 2015 20:32

Ja, OK. Jag pratade bara om själva bössan och inte allt det övriga. Mitt misstag.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards