Airpang

Direktlänk till inlägg 26 mars 2015

Dags att ställa in..

Av Johnny Ottosson - 26 mars 2015 10:00



Med mindre effekt...


  Det blev 100 st skott skjutna på banan..


I ett strålande vackert vårväder med över 10 grader varmt och synnerligen måttliga vindar så begav jag mig upp till Fuxernas Skyttegille för ett par timmar på banan alldeles själv. Jag hade ju precis justerat om Challengern ner till rätt så exakt 8 joule (ca 600 fps/185 mps) med JSB RS och var naturligtvis nyfiken på vad detta skulle innebära i praktiken. 


Jag har ju tidigare haft några CZ200 som jag ställde in runt 7.50 joule bara för att jämföra med fulla 10.00 joule och nu har jag ställt Challengern på 7.50 joules inställning (samma som fabrik) fast med en 1.50 mm transferport istället för 1.30 mm som är original - därav lite drygt 8 joule istället för 7.50


Nu kan man naturligtvis tycka att en halv joule hit eller dit må vara noll och ingenting men skillnaden är faktiskt + 6.10 % vilket hade motsvarat från 16.00 till 17.00 joule eller från 45 till 47.75 joule och skillnaden är i praktiken ännu större när det rör sig om så små värden redan ifrån början.


  Först så sköt jag in på 25 meter, med ett retfullt slängskott..


En nackdel med förändringen mellan drygt 10.00 joule och dagens 8.00 joule är att jag får göra om min träfflägestabell på kikarsiktet så därför passade jag på att ordna det denna ganska stilla och mycket vackra vårdag. Först så sköt jag in på 25 meter eftersom detta är det optimala inskjutningsavståndet för 185 mps med RS.


  Även på 30 meter så blev det ett skott som föll ur..


Nästa  avstånd blev 30 meter, vilket i någon mening utgör det längsta avstånd som känns rimligt för 8.00 joule under normala betingelser. Ska man skjuta på längre avstånd så stiger svårighetsgraden markant, inte minst i vind. 

Här 35 meter och vanan trogen, ett skott off...


När man går ut till 35 meter ifrån 30 meter så märks det tydligt att projektilbanan börjar dala. Även klangen i projektilfånget berättar att avståndet är drygt för effekten. Med bara 8.00 joule ifrån ett dualfuel-vapen så är skottljudet oerhört dämpat och i synnerhet utomhus, trots att pipan saknar alla former av shrouds etc. Det diskreta anslagsljudet och det allt längre avståndet till målet gör att skyttet blir väldigt tyst, till och med tystare än när jag skjuter i hemmet eftersom ljud alltid låter högre i ett rum än helt och hållet utomhus.


Jadå - även på 40 meter...??


Förutom dessa tavlor för själva inställningarna så sköt jag även 75 skott (3 x 25 skott) på 5-ringade tavlor vid 25, 30 och 35 meters avstånd liksom 5 skott på ett fallmål vid varierande avstånd för att kontrollera att effekten räckte för att fälla fallmålet på avstånd ut till 40 meter, vilket den gjorde.


Som ni kan se så spelade omständigheterna mig ett spratt under inskjutningarna. Vanligtvis så brukar man ju få en tätare träffbild ju närmare målet man skjuter men så inte denna gång. Här blev exempelvis träffbilden på 40 meter bättre än den på 35 meter när det "borde" vara precis tvärtom. Men så är det, och det belyser hur viktigt det är att se ett flertal träffbilder skjutna vid ett flertal tillfällen innan man kan bedömma ett vapens precision. 


Hade jag nu skjutit typ 5 tavlor med bara 5 skott i varje på dessa avstånd så hade jag säkert fått 4 tavlor bättre än den ovan på 25 meter och troligtvis 4 tavlor utav 5 som vore sämre än den på 40 meter etc. En enskild träffbild som man ofta ser i vapenrecensioner etc säger alltså egentligen inte speciellt mycket. Ska man kunna bedöma något så krävs det flera träffbilder, med 10 skott vardera, tagna under olika tillfällen för att någon form av sammanfattning ska kunna göras på ett rättvist sätt.


En trevlig dag med mycket skytte var det i alla fall...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards