Airpang

Direktlänk till inlägg 23 mars 2015

Över ån efter vatten..

Av Johnny Ottosson - 23 mars 2015 12:00



Att uppfinna hjulet igen


  Första träffbilderna efter omjusteringen, 15 meter JSB RS med halva skottvidden utomhus..


Idag så ägnade jag dagen åt att skruva med Challengern. Jag är lite nyfiken på vad som händer om jag minskar locktime. Just Challengern är ju intressant att justera eftersom den har en fullt steglöst justerbar hammare, vilket tyvärr är ganska ovanligt ibland normala PCP.


Jag började med att skruva ut hammaren och fick då en märkbart snabbare locktime, vilket ju är logiskt eftersom den längre hammaren nu inte behöver färdas lika lång sträcka för att öppna ventilen. Tyvärr så ökade dock rekylen lika märkbart och jag minskade därför på hammarens förspänning, vilket naturligtvis också minskade effekten då hammarens massakrafter minskar när den träffar ventilen. Så höll jag på och trixade lite fram och tillbaka tills jag hittade ett läge som kändes helt kanonbra.


Nöjd och glad över detta så scannade jag av lite grupper i hopp om att hitta andra Challengerägare som jag kunde dela mina upptäckter med och vars erfarenheter jag kunde lära ytterligare utav. Då snavade jag över en ägare som berättade att det i instruktionsboken faktiskt fanns en "grundinställning" på just Challengern?!


Efter att ha öppnat instruktionsboken ifrån sitt plasthölje och studerat den lite så kunde jag notera att sagesmannen hade helt rätt. Här fanns ju en exakt grundinställning beskriven. Med fyra och ett halvt varv ut på hammaren och .25" synliga gängor för justerskruven till hammarfjädern så var man i det läge som fabriken ställer in vapnen vid tillverkningen.


För skojs skull så mätte jag min egen inställning och kunde förbluffat notera - det var precis samma!


Tja, vad kan man då dra för lärdom av detta? Min slutsats är nog att 1) det är inte dumt att läsa instruktionsboken till ett vapen trots allt samt 2) man vinner alltid ytterst lite (om något) på att frihandinställa ett vapen jämfört med de slutsatser som vapentillverkaren redan själv har kommit fram till.


Efter att skruvande fram och tillbaka så landade jag på 8.00 joule med lätta 7.33gn JSB RS. Detta är förvisso klart mindre än legala 10 joule men även rekylen och locktime har minskat rejält. Som en extra bonus så har jag riktigt låg ljudnivå samt någonstans runt lite drygt 100 skott på en fyllning. 


De tio första skotten på en fyllning ifrån 135 Bar - notera jämnheten på tiondelen fps när..


Nu har jag inte kört en hel mätning igenom bössan men bara något tjugotal skott visar att det till större delen av kurvan handlar om spridning på ensiffrig nivå av fps och kanske någonstans runt 25 fps spridning totalt över 100 ovägda och otvättade diaboler.


Det kan gott vara värt en effektförlust på 20% och i synnerhet i skenet av att vinsterna ovan och det faktum att mycket lite av projektilbanan påverkas på avstånd ut till 25-30 meter.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards