Airpang

Direktlänk till inlägg 18 mars 2015

Mer finesser än vad många tror...

Av Johnny Ottosson - 18 mars 2015 10:00



Ett litet skönt hål...


En mångsidig liten öppning...(foto BB Pelletair)


På Luftvapenforumet så gick det för ett par dagar sedan en tråd om locktime på olika PCP. Alltså den tiden det tar ifrån att avtryckarens trycks in tills dess att ventilen öppnar och diabolen kan böra accelereras. Hos de allra flesta vanliga PCP så kan man bara påverka locktime på ett enda sätt - igenom att öka förspänningen på hammarfjädern.


En högre förspänning på hammarfjädern innebär att hammaren accelererar fortare och locktime minskar. En nackdel av detta är dock att den ökade kraften också innebär att ventilen öppnar en längre tid och mer luft hinner ut. Med andra ord så ökar också effekten. 


Att öka effekten kan ju låta kul i sig självt men det kan också ha oönskade nackdelar. Eventuellt så kanske man har en effektgräns att ta hänsyn till, typ 10 Joule av legala skäl eller 16 joule av tävlingstekniska skäl, likaså kan man drabbas av obalans i vapnets setup som ökar spridningen ifrån skott till skott eller en oönskat hög luftförbrukning etc.


Rena tävlingsvapen har dock möjligheten att ställa in locktime separat och den finessen finns även hos Crosman Challenger. Med hjälp av detta så kan man alltså korta ner locktime utan att för den sakens skull öka vapnets effekt eller rekyl, den sistnämnda ökar ju om man ökar massakraften i hammarslaget igenom en högre förspänning.


Rent praktiskt så sker det igenom att hammaren består av två delar, en hammarkropp och en utskruvbar slagyta.


  Den tvådelade hammaren


När man vill minska sin locktime så sticker man alltså in en insexnyckel igenom bakstycket och dess justerskruv för hammarfjäderns förspänning. Nyckeln går sedan rakt igenom hammarfjädern och den ihåliga hammaren ända fram till ett fäste för insex inuti hammaren. När man därefter skruvar på insexnyckeln så "förlänger" man hammaren eftersom man då skruvar ut hammarens slagyta, den lilla delen till vänster på bilden ovan.


På detta sätt så kan man alltså ställa in hur "lång" hammaren ska vara utan att påverka varken dess vikt eller hammarfjäderns förspänning. Ökar man sedan förspänningen för att få mera kraft, så får man också backa tillbaka slagytan in i hammaren igen för att få en ökad slaglängd för hammaren så att man når högre effekt.


Både hammarfjäderns förspänning och den utskruvbara längden på hammarens slagyta är alltså individuellt ställbara helt oberoende av varann. Nackdelen med detta är att man får vara extra uppmärksam på hur man justerar in eftersom det då kan vara lätt att man justerar bort sig.


Själva bakstycket på Challengern har faktiskt tre olika funktioner, varav detta är den ena. På normala PCP så kan man ju bara (i bästa fall) ställa in hammarfjäderns förspänning men här går det att göra detta, samt locktime och även tömma hela systemet på luft med hjälp av ett avluftningsverktyg ("Degasser").


En genialisk liten uppfinning!


Att tömma ur luften ur ett PCP för reparation eller service är inte alltid det enklaste. För att underlätta så har Crosman dock ett speciellt avluftningsvektyg som också använder hålet i justeringsreglaget. Man skruvar helt enkelt in verktyget tills det bottnar och när man sedan skruvar ytterligare lite på det så töms all luft ur tuben ut igenom pipan. Enkelt, smidigt och genialiskt!

   

Slutligen så har vi själva justeringen till hammarfjäderns förspänning. Det sker igenom att man med fingrarna vrider på justerknoppen baktill på vapnet under T-handtaget. Med hjälp av denna så kan man då öka utgångshastigheten lite för att exempelvis perfekt balansera under en given gräns även om man väljer en annan diabol än den som vapnet ursprungligen var inställt till.


Hur mycket kan man då justera?


Inte mycket. Precis som T-versionen av CZ/S200 så har Challengern en transferportsstrypning. Orignal så kommer vapnet med en transferport som är 1.30 mm stor och då får man mellan 7-8 joule. Om man borrar upp porten till 1.50 mm så kan man ställa in mellan 10-11 joule. Tittar man på de portar som finns orignal, till samtliga 22XX-serien eller till Discovery så är dessa på gigantiska 3.55 mm! 


  Entusiastverksamheter som Alliance Hobby saluför till och med ännu större portar - 4.10 mm!


Man kan emellertid inte använda en så stor port till Challengern, dess ventilsystem är annorlunda och kan inte mata ut så mycket luft som en så stor transferport kan låta passera. 


Vill man alltså komma upp till 12 fpe (16.30 joule), vilket är ett vanligt önskemål för den tävlingsinspierande Challengern så ska porten ligga på 2.00 mm och lyckligtvis så finns det en färdig sådan port, för den som inte vill borra upp sin original 1.30 mm port. Denna port används på 2240 mfl som saluförs i England och Kanada med måttet .81". Med denna port på plats och inga modifieringar i övrigt (förutom justeringar) så hamnar man mellan 11-12 fpe i en jämn och fin kurva om ca 40-50 skott.


Vill man av någon anledning komma över 12 fpe så får man helt enkelt byta ventilen mot Discoveryns..

 
ANNONS

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - Lördag 1 juni 17:00


  Måltavor till kanonpris!     Här finns det 40 små tavlor eller 20 större för 15 kr.   Måltavlor och målmaterial är ju som bekant förbrukningsvaror så har man möjlighet att komma över dem till riktigt bra pris så är det naturligtvis en ...

Av Johnny Ottosson - Fredag 17 maj 22:00


    Till sist - HUMA-regulatorn på svart och vitt!     En mycket trevlig kurva.   Idag så blev det äntligen tid att pröva HUMAs regulator till Royale 500, fast denna gång i min gamla FX Airguns Elite. Totalt så sköt jag 40 skott från 2...

Av Johnny Ottosson - Tisdag 16 april 16:30

  Utvecklingen!     FX Airguns Elite - här med syntetstock och 400 cc tubflaska.   För tio år sedan så såg marknaden för kraftfulla PCP ut på ett helt annat sätt. Det alla ville ha och som man köpte på den tiden var vapen med kaliber 22 ...

Av Johnny Ottosson - Måndag 15 april 18:00

    Monteringen!     Klicka på bilden för högre upplösning   Så har äntligen min nya regulator från Huma anlänt och visst finns det rejäla skillnader mot föregångaren, en del till och med ganska uppenbara. Man kan tydligt se att det fin...

Av Johnny Ottosson - Onsdag 3 april 18:00

Elektroniska manometrar!     Moderna manometrar är tekniska underverk.   Något som kommer mer och mer är elektroniska manometrar, eller egentligen en dator placerad i ett manometerhölje med en digital display. En del av er har säkert sett ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

861 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se