Airpang

Alla inlägg under november 2014

Av Johnny Ottosson - 6 november 2014 19:00


Leveransdags!


  Leveransen tog 4 dagar


Idag så kom min Air-Chrony. Totalt så tog leveransen fyra dagar och paketet kom direkt i min brevlåda så att jag slapp åka in till staden för att hämta ut den. Innehållet var väl förpackat utan överdrivna mängder emballage. Att beställa via generalagentens webshop gick smidigt och jag valde att förbetala via banköverföring. Såvitt jag kunde se så fanns tyvärr ingen möjlighet (ännu) att betala via PayPal. 


  Notera att även batterier ingick, liksom en snitsig dekal och en rejäl manual.


Under de närmaste dagarna så ska jag därför testa den här kronografen noga för att se vad man egentligen får för sina pengar och samtidigt så ska jag jämföra den mot den etablerade storsäljaren Chrony.

Av Johnny Ottosson - 4 november 2014 18:00


 

IWA 2015



  En av vår hobbys mest betydelsefulla mässor..

 


I helgen så växlade jag några ord med Fredrik Axelsson om hur läget ligger och han berättade att FX Airguns även detta år har lite heta nyheter att presentera på IWA-mässan. Visserligen så är det ett antal månader kvar men tiden går fort och IWA är det stora startskottet för den kommande säsongen.


När jag ändå hade Fredrik på tråden så passade jag också på att fråga vad som hände med den lilla "Slim-Jim pumpen" som han projekterade för en tid sedan. Johan, en av Airpangs läsare, mailade mig för någon vecka sedan och frågade mig om jag visste något så därför bollade jag funderingen vidare.


Pumpen finns, men är lagd på is tillsvidare, var beskedet. Anledningen till detta var främst att man har fullt upp med så mycket annat. Produktionen av befintliga modeller går så mycket som det bara är möjligt för att försöka mätta efterfrågan och på planeringsstadiet så finns flera prototyper till kommande produkter som har fått en högre prioritet, av olika anledningar. 


Fredrik var själv på tröskeln för att bege sig till USA för bänkskytte och det ska bli spännande att se om FX även detta år kan placera sig bra i USAs största tävling för den här skytteformen. Jag kommer naturligtvis att återkomma igen i ämnet så fort jag har material som jag får publicera om de stora nyheterna inför säsongen 2015.

Av Johnny Ottosson - 2 november 2014 12:00



AirChrony


  AirChronyn


Idag så beställde jag en så kallad AirChrony ifrån företaget Tjelek i Varberg. De som har varit med på årets tävlingar har säkert träffat Petr Bures och kanske även sett den kronograf som han har förevisat. Den finns i två versioner, en som man hänger på vapnets pipa, precis som gamla Combro, samt en fristående variant - som jag själv valde.


Utvecklingen har ju varit fantastisk de senaste åren i fråga om hemelektronik och specen här talar om 250 skotts kapacitet i minnet jämfört med de blott 60 som min gamla Chrony Beta besitter. Det som främst attraherade mig var dock kompakt format och löftet om att den ska registrera pålitligt oavsett ljusförhållanden, vilket då eliminerar behovet av belysningssats och dito diffusorer. Sedan så kan man också överföra data via USB till sin surfplatta/laptop etc men det ska vi titta lite närmare i ett senare skede.  Givetvis så kommer jag även att jämföra dess värden mot min andra kronograf.


Själva beställningen gick smidigt ifrån företagets hemsida och med frakt så betingade kronografen 1255 kr.


Länk: http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=39528&grp=2458518

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards