Airpang

Direktlänk till inlägg 29 november 2014

Den här årstiden..

Av Johnny Ottosson - 29 november 2014 10:00



Köpråd och lite laid back shooting


Med 10J/.177 så ökar möjligheterna till skytte under de trista årstiderna..  

Häromdagen så fick jag mail ifrån en kille som hade en synnerligen vid frågeställning. Han sökte rekommendation på ett PCP i prisklassen 5000-10.000 kr som på ett ”hyfsat enkelt sätt” kunde skruvas upp från 10 till 16 joule.


Generellt sett så täcker man säkert in ¾-delar av marknaden med detta budgetspann, om man räknar vapnet rent utan tillbehör eller fyllkälla. Den här breda ekonomiska ramen gör att man då främst får ta en fundering på till vilket ändamål som man avser att använda vapnet. Om detta nämns inget i frågan men då frågeställaren uppenbarligen funderar på 16 joule så går tankarna osökt in på Field Target. Det jag ser framför mig om jag läser frågan mellan raderna är någon som vill börja testa på Field Target med ett billigare nytt tävlingsvapen som först ska gå på 10 joule och sedan upp till 16 joule, om intresset kvarstår och en licens anskaffas.


Med denna breda ekonomiska budget och utan ledtrådar om andra alternativa användningsändamål eller specifika varumärkespreferenser så blir frågan därför i all sin enkelhet svår att svara på så tillvida att även svaret blir väldigt allmänt hållet. Generellt sett så skulle jag i första hand råda köparen att handla av en seriös och etablerad aktör som kan luftvapen. Detta är alltid en fördel om det är ens första PCP och om man dessutom tänker spendera relativt mycket pengar på sitt köp. Nästa steg är att välja ett känt varumärke och en populär vapenmodell som har varit på marknaden ett tag och etablerat ett gott rykte för goda egenskaper, inte minst driftsäkerhet och praktisk precision. När man har kommit så pass långt så kan man börja bryta ner vapenvalet på mer detaljrika aspekter som stockval, tubstorlek, diverse extrautrustning och liknande.


Det enda jag absolut konkret kan rekommendera rakt av, oavsett allt annat, är just kaliber 177. För 10 joule så finns det ingen annan lika bra kaliber (allt invägt) som just kaliber 177. Går man sedan upp på 16 joule så är fortfarande kaliber 177 det bästa valet, om än inte lika kristallklart som för den lägre effekten.  


Sammanfattningsvis så kan man alltså säga att ju bredare och mer allmänt hållen en fråga är desto svårare blir det alltså att ge ett konkret och rättvist svar. Är man totalt villrådig själv och man så att säga inte riktigt vet hur man ska fråga för att få rätt svar så är det absolut bästa lösningen att ta sig till en välsorterad handlare och pröva olika vapenmodeller själv. Då brukar man alltid hitta en modell som särskiljer sig och som man ”tänder på”. Råkar nu denna modell vara helt tokig av någon anledning så finns det ju en bra handlare på armlängds avstånd som kan styra upp och ge konkreta råd.


  En vy av min 15 meter skjutbana och det lilla hörn som jag sitter och bloggar ifrån nu..


Nu när vi verkligen har korta grå dagar och långa mörka delar av våra kalla och regniga dygn så blir verkligen värdet av ett riktigt bra 10J/.177-vapen mer än tydligt. Sådana vapen med låg till måttlig effekt är i praktiken de vapen som är absolut enklast att använda under de trista begränsande betingelser som vintern för med sig. Detta då inte minst för de som bor i lägenhet eller ute i suburbia. Till skillnad ifrån ett PCP med full effekt, från 45J/.22 och uppåt, så kan våra tillståndsfria vapen användas både inomhus och på mycket begränsade ytor utan att varken äventyra säkerheten eller störa grannarna trots att de ändå erbjuder en stor portion skjutglädje.


Jag har sagt det många gånger tidigare och nu kommer det igen – alla och envar som inte har någon form av motsvarande vapen på den nivån har verkligen missat stora möjligheter att njuta av vår hobby året runt. Jag känner tyvärr till flera skyttar som enbart äger grova och potenta dundervapen som man (helt rättvist) känner att man bara kan utnyttja på skjutbanan vilket då för med sig att de bara blir använda under halva året. Handen på hjärtat – hur kul är det?


I morgon: Bra vapen för inomhusskytte och korta distanser med måttlig effekt...

 
 
Ingen bild

Archon

29 november 2014 16:11

Kan bara hålla med dig, Johnny. Skjuter så gott som dagligen med licensfria luftvapen hemma i min lägenhet och det är hur kul som helst och det är ingen som störs av detta. Skonsamt för omgivningen och inte minst skonsamt för mina egna öron.Detta hade jag inte kunnat göra med ett kraftfullt PCP eller .22LR.

 
Ingen bild

kj

29 november 2014 21:39

hej på dig jag finns allt kvar och tittar in ibland vad du skriver,själv har det inte blivit mer än lite skytte i år,varit ute med nya båten och min sambos tös fick en pojk 21/10,sen skall jag gifta mig om fjorton dagar,även gjort några knivbyggen,att ge bort i julklapp,men jag har inte lagt ned skjutning med både krut o luft,men som sagt gjort ett upphåll,roligt och se vad du skriver ,kör på,inte alltid jag håller med dig,men stor skllnad på dig och han Dahlman som ju ändrade åsikt beroende vem som betalade honom bäst,fy säger jag.

Johnny Ottosson

1 december 2014 11:06

Kul att höra ifrån dej igen - du är saknad!

Grattis till bröllopet !

Vi måste träffas igen någon dag o snacka bara för skoj.

 
Ingen bild

Luftvapen.miffo

30 november 2014 06:59

Jag håller helt med,trist tid som väntar. Nu så går det inte att sitta med vidöppet fönster och panga på innan kylan gör att man börjar frysa så man hacka tänder. Hacka tänder för min del medför att träffbildera blir ojämna och det är lätt att få ett BC på över 10cm även om det är helt vindstilla och avståndet endast är 20 meter. 10j i all ära med det finns svagare bössor och betydligt miljövänligare för dem som gillar att leka pang pang inomhus.King Arms 556 är en ytterst kompetent bössa med blott 6 mm kaliber,man kan säga att det är den perfekta leksaken för inomhusbruk under vinterhalvåret. Med den bössan i näven kan man fullkomligen spraya ned hela terrkottaarmeer av tennsoldater. Tämligen bra presicion på nära håll och ammunisonen är återanvändningbar till glädje för alla självutnämnda MP språkrör.DEn bössan kan jag verkligen rekommendera att skriva upp på önskelistan inför JUl.

 
Ingen bild

Martin arvidsson

30 november 2014 11:56

Och tack för ditt svar glömde jag nom skriva, tack!

 
Ingen bild

Martin Arvidsson

30 november 2014 12:19

Min förra kommentar skulle ha kommit efter min jäääättelånga kommentar som dessvärre inte gick in #÷_!#$/
Nytt försök,
Tack för diTT svar!
Ledsen att jag inte var mer specifik i frågeställningen. Det jag i första hand tänkt använda bössan till är tavelskytte men även en del field targets. I takt med att min precision ökar tänker jag mig att jag vill ha möjlighet att öka på avståndet uppemot 50 m. Om jag nu lägger relativt myrket pengar på en bössa vill jag att den går att öka upp till 16J så att det är möjligt.

I dagsläget har jag trattat ned kandidaterna till air arms som det verkar finnas samsyn om att det är ett mycket bra gevär för pengarna och någon bössa från Fx men där har jag inte kunnat hitta någon samsyn om vilken bössa man ska välja. Tips?
Finns det någon annan fantastisk bössa (förutom crossman :-)) som jag missar om jag begränsar mig till dessa två tillverkare?

Är det så att gevär från dessa två tillverkare är ungefär lika enkla att ställa upp till 16J eller är det någon av dom som har mer anti-tampering för att förhindra det?

Vad gäller kaliber så håller jag med dig Johnny om att 177 är det som gäller.
Men
Martin

Johnny Ottosson

1 december 2014 11:08

Det är en intressant och relevant frågeställning, Royela (Cyclone) Vs S410 mfl från Air Arms.

En längre utläggning om mina egna tankar runt dessa kommer under de närmaste dagarna.

 
Ingen bild

Marin Arvidsson

30 november 2014 12:23

Ledsen strulet. Menade att skriva att jag trattat ner det till air arms s410 och tillverkaren Fx men att jag inte lyckats hitta samsyn kring vilken Fx-modell som är det bästa valet...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards