Airpang

Direktlänk till inlägg 15 oktober 2014

Värde för pengarna..

Av Johnny Ottosson - 15 oktober 2014 18:00



Mitt eget val


  Crosman Challenger, här i en stock från Crosman 2260


I linje med de senaste inläggens fokus på kostnaden och nivån på olika PCP så ska jag idag redovisa lite hur jag själv resonerade runt mitt senaste vapenköp, ett vapenval som jag vet att många betraktare har förundrats över.


För ett par år sedan så konstaterade jag att jag ville ha ett dedikerat PCP för just 10J. Dels eftersom detta är en spännande tävlingsklass och dels eftersom den här typen av vapen och effektutförande är så otroligt användbart. På alla ytor upp till 30-35 meter så duger de helt perfekt, liksom att de kan användas på 8-10 meter inomhus utan konstigheter. Vidare så är de billiga att skjuta (kaliber 177) liksom snåla på luft, varför man inte behöver släpa med sig handpump eller dykarflaska ut i fält även om man vill skjuta en hel dag.


Jag hade tidigare haft ett på CZ200T, som jag var mycket nöjd med men de var enerverande att fylla eftersom detta krävde att tuben skruvades av och på varje gång, likaså small den en hel del, vilket emellertid inte var något större problem där jag bodde vid den tidpunkten. Anledningen var här ett högt systemtryck, 170-180 Bar. Avtryckarsystemet var jag inte heller helt nöjd med, även om det iofs blev bättre med komponeter ifrån eftermarknaden.


I samband med en flytt så sålde jag av min sista men började ändå direkt fundera på en lämplig ersättare några månader senare när ekonomin hade återstabiliserats.


Eftersom jag hade ett BSA Ultra som var till belåtenhet så satsade jag på ett likadant. Den mindre cylindervolymen torde inte vara något problem med den låga effektnivån men vad jag helt bortsåg ifrån var effekten av den korta pipan och tillika vapnets höga systemtryck (200 Bar). Detta sammanvägt innebar att geväret small riktigt hårt för att vara på "bara" 10 joule. Igenom detta så diskvalificerade den sig också som "trädgårdsbössa" då jag inte hade någon ljuddämpare till den.


Så detta BSA fick lämna skåpet och istället började jag spana runt på vad man kunde hitta istället. Jag hade tidigare ägt en Crosman Discovery som i ärlighetens namn inte sköt speciellt bra men det som jag kom ihåg av den var att den som 10 joule var förbluffande tyst och dessutom otroligt luftsnål tack vare dualfuel-systemet. Efter att ha scannat runt marknaden så landade jag på den synnerligen fula Challengern. Den hade dualfuel och dessutom både ett bra avtryckarsystem samt en riktigt bra matchpipa ifrån Lothar-Walther. Den var dock i dyraste laget (ca 7000 kr) och dessutom vansinnigt ful. Med Crosmans varierande kvalité dessutom så var jag högst tveksam.


Så kom jag då till att pröva modellen i verkligheten då en annan entusiast hade privatimporterat ett exemplar ifrån USA och jag kunde direkt konstatera att modellen hade en otrolig precision samtidigt som den gick tyst och hade ett betydligt bättre avtryck än vad jag hade vågat hoppas på. Här kunde jag hitta ett tyst vapen med många skott på fyllningen samt med riktigt bra pipa och avtryckarsystem, nu gällde det bara att rent mentalt acceptera resten och inte minst prislappen.


Efter att ha undersökt marknaden för en privatimport så satsade jag slutligen på att stödja en lokal handlare och konstaterade där att Caboom var billigast vid tidpunkten. Då jag emellertid brukar handla mina vapen av Hurricane så hörde jag istället med Tobbe och visst var det inga problem att matcha konkurrentens pris där inte. Det blev därför affär och strax så var en splitt ny Challenger på väg upp till mig ifrån Smålands djupa skogar.


Så, vad fick jag då för mina pengar?


Pipa och avtryckarsystem har vi tidigare berört, avtryckarsystemet är imponerande och det bästa av de som jag har på mina egna vapen. Pipan är sannerligen second to none - detta är med marginal den absolut mest välskjutande 177-pipa som jag någonsin har ägt! Nästa trevliga detalj är ventilsystemet som både är tyst, luftsnålt och därtill oerhört jämnskjutande. Med 60 skott inom 20 fps maximal spridning direkt ur burk med låg vikt (7.33 gn) och klen kaliber (.177) så finns det absolut inget att klaga över, inte ifrån ett självregulerande system i alla fall. Tuben är bara 135 cc stor och maxtrycket blott 135 Bar.


  En syntetstock kan med fördel lackeras om..


Nästa kategori egenskaper är inte lika tilltalande. Visserligen så är hela vapnets mekanik helt i metall men passningen är lite sisådär, förvisso bättre än Discoveryn men inte mycket högre än för ett BSA. Samma sak gäller blåneringen som är både tunn och matt men avsevärt bättre på själva pipan än på övriga komponenter. Stocken är tung och rejäl med en solid känsla men ändå i plast. Vapnet fick sedemera ett rejält lyft när jag utrustade den med en trästock ifrån Crosman 2260 istället. Den största nackdelen är den integrerade lufttuben som utgör själva stommen i vapnet. Den är relativt komplicerad att byta/ersätta när den dagen kommer eftersom alla andra komponenter sitter fast i densamma. 


Crosman är som de flesta vet mest kända för enkla och billiga vapen, inte sällan Co2-drivna. Det är inget av de tyngre varumärkena här i Europa där fabrikatet inte har samma folktraditionella ställning som i USA. De låga prisbilderna överlag gör att sammansättningen ibland blir lite sisådär på dessa vapen. Fondprodukter i Karlstad är för närvarande generalagent och de gånger då jag tidigare har haft bekymmer så löste man detta igenom att ta motsvarande del ifrån ett annat fabriksnytt vapen eftersom man inte hade något reservdelslager som täckte den aktuella komponenten. Challengern däremot har inte krävt några reservdelar (ännu) utan har överlag fungerat helt klanderfritt. De delar som är gemensamma med 22XX-modellerna kan man enkelt, billigt och snabbt köpa över Ebay.


Konstruktivt sett så är detta ett ganska så basalt vapen. De detaljer som skiljer den ifrån många andra PCP är dualfuel-konceptet liksom att modellen är totalt ambidextriös. Stocken (både plast och trä) är liksidig och repeteringen med sitt T-handtag kan användas lika bra för vänster- som högerskyttar eftersom mekaniken är av typen straight-pull.


Sammanfattningsvis så får man inte så mycket till PCP för under 6000 kr idag och i synnerhet inte om man har krav på praktisk precision och nyckelegenskaper som pipa och avtryckarsystem. Att kunna tävla och placera sig bra i EM för Field Target med ett sådant vapen när det gäller dessa egenskaper tycker jag är bra värde för pengarna, vilket en annan svensk entusiast har lyckats göra. För min del duger det gott med den konceptuella tanken, att få en matchvapenmekanik inuti en vanlig stock med ett nästan helt konventionellt utseende.


Ett enkelt, traditionellt PCP som är lätt att leva med på grund av låg ljudnivå och stora mängder skott på en fyllning tillsammas med en suverän praktisk precision var vad jag fick och i skenet av kostnaden för denna så är jag i alla fall hittills mer än nöjd med den affären.


Detta är en bössa som kommer att leva med mig länge framöver...

 
 
Ingen bild

seb

16 oktober 2014 18:22

Hej!
Kul att du trivs så bra med din Challenger. Har inspirerat mig att kika mera på Crosman utbudet. Har du några synpunkter på Crosman Marauder? Shroud, chokad pipa och det verkar som om avtryckssystemet är ok också?
Hälsn
seb

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards