Airpang

Direktlänk till inlägg 5 september 2014

Lika men ändå olika..

Av Johnny Ottosson - 5 september 2014 09:00



Lirare i lingonserien?



Igår så fick jag frågan om varför jag är mera positiv till Crosman när jag alltid är så negativ till Hatsan. Båda dessa varumärken anses ju vara ungefär likvärdiga, relativt billiga vapen (på ont och gott) som saluförs av samma agentur och som därtill förefaller vara riktade till ungefär samma målgrupp.


Så, var finns skillnaden?


Om vi börjar med själva företagen så är Crosman luftvapen. Just luftvapen (här inkluderar jag BB-guns och Co2-vapen likväl) har alltid varit Crosmans rena kärnverksamhet. Visserligen så har man även tillverkat en del andra prylar igenom åren (paintball, airsoft, bågskytte etc) men luftvapen har ändå alltid varit huvudverksamheten. Hatsan däremot är en krutvapentillverkare som igenom tillfälligheter kom över en färdig luftvapendesign (Axsor-konceptet från gamla Webley & Scott) och som beslutade sig för att slå mynt av detta. Man saknar alltså helt luftvapenkulturen i huset, vilket Crosman har haft sedan starten 1923.


Dessa bakgrunder präglar naturligtvis respektive verksamhet. Hatsan är ett ungt (grundat 1976) företag med 95% av produktionen på export och med sitt största fokus mot sin kärnversamhet - hagelgevär. Crosman är ett gammalt företag med största försäljningen på hemmamarknaden med fokus på luftvapen och den amerikanska bilden av luftvapen. Det är en bild som till stor del bygger på barn & ungdomar, låga priser, tradition, användarglädje och konventionella amerikanska värderingar.


Det Crosman har gjort under senare år är att man har flyttat över en del fokus mot äldre luftentusiaster, något som exempelvis argaste konkurrenten Daisy inte har valt att göra. Här har man valt två vägar, dels vill man tillverka prisvärda inhemska PCP för att stjäla marknad ifrån dyrare importvapen (Marauder-serien, Disco-serien etc) och dels vill man tillverka modulära vapen för de som gillar att meka och modifiera sina vapen (22XX-serien). Man vill komplettera och bredda sitt sortiment för att succesivt komma bort ifrån "Daisyvapen" som mod 760 mfl vilka ger sämre marginaler och som reducerar varumärkesvärdet.


Deras produkter blir förvisso dyrare men då den nya kundgruppen är mera köpstark och med andra referensramar när det handlar om kostnadbilden, man jämför mot Euro-vapen, så anser dessa ändå Crosmans nya och mer påkostade vapen som prisvärda eller till och med billiga. 


Hatsan å sin sida säljer i princip vad som helst som ger pengar och luftvapen är bara en liten (om än växande) bisyssla i verksamheten. Man kan nog säga att Hatsan är ett företag i ungefär samma linje som Gamo eller Evanix där Crosman lägger större vikt vid långsiktighet snarare än expansion.


Tittar vi sedan på vapnen så har Crosman satsat på stabila modulära plattformar som till stor del är skapade av entusiaster för entusiaster och man har valt en mycket tidlös och traditionell design. Enkla konstruktioner som ägaren själv förväntas kunna underhålla och vid önskemål också modifiera. Hatsan sköter sitt sortiment lite mera med vänster hand och hoppas att reklamen om produkterna, snarare än produkterna själva, ska locka till köp. Man har en generös användning av (billiga) syntetmaterial och häftiga namn på många detaljer samt en krigsvapendesign som man ska hoppas tilltala de kunder som egentligen vill ha ett krutvapen men som ändå måste "nöja" sig med ett luftgevär.


Tekniskt sett så är vapnen också byggda runt lite olika grundfilosofier. Crosmans vapen är ofta välskjutande, inte minst med LW eller GM pipor, avtryckarsystemen är vettiga och vapnen är överlag genomtänkta skapelser. Det som ofta är mindre bra är finish och passning. Hatsans vapen är överlag ett steg billigare byggda, på alla plan. Visst kan även ett Hatsan skjuta bra, i synnerhet med LW-pipa, men precis allting är påfallande billigt byggt - tyvärr också vitala delar som avtryckarsystem, ventilmekanismer osv. Om en märkespipa är bra att ha på Crosman, så är den snarare nödvändig på en Hatsan, typ.


Slutligen så lider båda vapnen av prissättningen. Båda dessa fabrikat är riktigt dyra i Sverige. Hatsan är iögonfallande dyra med tanke på att de tillverkas inom EU och är byggda för att vara billigare överlag. Crosmans priser tar (förutom importören) också stryk ifrån växelkurser samt tullavgifter från USA. Inte heller blir saken bättre av att etablerade varumärkestillverkare (FX Airguns, Air Arms) har riktigt billiga men ändå otroligt prisvärda basmodeller i sina sortiment som inte är mycket dyrare. Då främst modeller som S400 och Typhoon-serien. Dessa vapen är som regel betydligt smartare val än både Crosman och Hatsan här i Sverige.


Vill man ändå ha exempelvis en Crosman så får man motivera prisbilden med att man uppskattar de speciella finesser som fabrikatet är ensamma om att erbjuda, exempelvis Dual Fuel med lågt systemtryck som ger mängder med skott på fyllningen och en påfallande låg skottljudsnivå. Är inte sådana egenskaper viktiga så är varken Hatsan eller Crosman speciellt genomtänkta val jämfört med FX/AA - såvida de inte kan privatimporteras till betydligt lägre priser.

 
 
Ingen bild

Luftvapen.miffo

5 september 2014 09:55

Du nämnde Daisy i texten,jag vill bara säga det att många tycker de tillverkar suveräna luftvapen med riktigt bra precision. Daisy är väldigt trevliga vapen med bra kvalite,mycket vapen för pengarna . Kvalitets mässigt ligger Daisy ett par snäpp högre än både Hatsan och Crosman.

 
Ingen bild

Archon

6 september 2014 03:26

Trevligt med ett uttömmande svar. Visst är det så att Crosman har en betydligt mer solid luftvapengrund att stå på än Hatsan som är relativt nya på området och vars inriktning främst är inriktad på krutvapen. Och det är väl lite detta renommé som Crosman lever på numera i och med att deras produkter blivit allt sämre kvalitetsmässigt på grund av att man använder allt billigare material. Vissa av Crosmans produkter tillverkas dessutom numera i Kina. Men jag försvarar faktiskt denna strategi. Precis som du skrev verkar Crosman främst på den amerikanska hemmamarknaden och där konkurrerar man inte enbart mot andra luftvapentillverkare, utan man måste även ta hänsyn till dom relativt billiga krutvapnens popularitet. I Amerika har man ju som bekant liberalare vapenlagar än i Sverige och där är det enkelt och relativt billigt att skaffa exempelvis en 22 LR utan problem. Att försöka kränga dyra, kvalitativa luftvapen i Amerika är inte så enkelt, särskilt om dessa betingar en högre kostnad än ett billigare krutvapen. Medel-amerikanen väljer nog hellre en betydligt billigare Ruger 10/22 än en FX, Steyr eller Feinwerkbau. Jag vet ju vad jag själv skulle ha valt om jag hade varit bosatt i Amerika. I Amerika betraktas luftvapen ofta som ett relativt säkert förstavapen för barn och ungdomar innan dom går vidare till kraftfullare vapen, så därför är det naturligt att Crosman och Daisy traditionellt varit mer inriktade på den yngre generationen. Jag är även positiv till dom möjligheter som Crosman erbjuder när det gäller att modifiera vapnen. Crosman är något av luftvapenvärldens motsvarighet till Ruger 10/22. Man säljer en billig produkt som ett slags grundstomme och till dessa säljer man sedan mängder med eftermarknadsprodukter som kunderna kan köpa för att modifiera och förbättra sina vapen utifrån deras egna personliga behov. Risken är ju dock att vapnet kan bli betydligt dyrare än man tänkt sig från början. Men med allt detta sagt så ser jag ändå ingen större kvalitetsskillnad i handeln mellan exempelvis en Crosman Raven eller någon av Hatsans mindre bössor. Dom är ungefär lika smäckiga. Man får vad man betalar för, helt enkelt. Tycker både Crosman och Hatsan levererar i förhållande till vad man betalar, faktiskt. Sen så är ju luftvapen väldigt dyra i Sverige jämfört med Europa, precis som du skriver. Det ser man tydligt när man går ut på nätet och jämför dom svenska priserna med priserna i övriga Europa. Men som tur är så kan man ju alltid köpa begagnat. Till exempel gav jag cirka 1200 för en begagnad Hw35 i väldigt bra skick på Tradera. Det är mindre än vad en ny Hatsan 55 kostar i handeln.

 
Ingen bild

Eu

6 september 2014 09:20

Vad jag vet så är inte Turkiet med i eu

Så det är därför dom oxå blir dyra till slutkund här i Sverige

Som crosman

 
Ingen bild

EU

6 september 2014 09:22

Hatsan menar jag då klart

 
Ingen bild

Silwer

6 september 2014 10:17

Nej, men tyvärr räknas det som Europa pga att det ju en gång var där gränsen för korståg vs muslimer pågick, jag tror ha nmenade så.

Kolla upp priser på Hatsan i säg Polen eller Bulgarien tex, och återkom om du inte då heller förstår vad han menar.

 
Ingen bild

Tony

6 september 2014 10:24

Men silwer nu är du väll helt ute och cyklar

Den Svenska tullen skiter väll fullständigt i vart muslimerna hade sina korståg

turkiet är inte med i eu och då får dom som importerar tex Hatsan till sverige betala dyra avgifter

att jämföra Polen och Bulgarien med sverige är väll inte helt rätt heller kolla bra sjukvården i dom länderna

 
Ingen bild

Silwer

6 september 2014 10:40

Jo men det får ju de i Polen med göra, eller hur?
Är du med nu.

Priset från Hatsan själva skulle du troligen inte tro dina ögon om du fick se.

 
Ingen bild

Archon

6 september 2014 11:27

Nej, Turkiet är inte med i EU, men däremot ingår Turkiet sedan 1996 i en tullunion med EU vilket innebär att turkiska industriprodukter och förädlade jordbruksprodukter är tullfria inom EU. Och ett luftgevär torde väl anses som industriprodukt?

 
Ingen bild

Archon

6 september 2014 11:51

Se gärna länken nedan för att få se hur mycket Hatsan kostar i Bulgarien. Och då säljs dessa ändå i fullpower version, inte i en mesig 10 joule version som i Sverige.

http://arms.bg/en/category/157/air-rifles.html

 
Ingen bild

Eu

6 september 2014 19:05

så är det inte det är avancerade industri produkter som det gäller och det är inte lufgevär

läs här

http://www.tullverket.se/innehallao/u/ursprungsvaror/ursprungsvaror/frihandelsbestammelservidimportochexporthandbok/exportfraneu/landerochomradensommedgertullfrihetellertullnedsattning/turkiet.4.6edda07011f9252a5a980004193.html



kolla denna länken

http://en.glosbe.com/sv/en/industriprodukt

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards