Direktlänk till inlägg 3 september 2014
Mervärden...
Idag så har de allra flesta PCP en utsökt praktisk precision, i de flesta fall till och med betydligt bättre än vad de allra flesta skyttar kan förmå att utnyttja. Samma sak gäller även med driftsäkerheten, så länge ägaren låter bli att modifiera (oftast fultrimma) eller själv "serva" sitt vapen på ett mindre framgångsrikt sätt. Våra vapen är alltså både bra och pålitliga och detta gör att den tillverkare som vill stå ut ifrån mängden på något sätt måste kunna erbjuda ett mervärde. Dessutom helst ett helt unikt eller nytt sådant.
I takt med att allt billigare och enklare vapen dyker upp ifrån tidigare oetablerade varumärken för PCP, jag tänker då exempelvis på Walther R8 och Gamo Coyote mfl, som direkt konkurrerar med priset och det faktum att det är nya och spännande modeller, så måste etablerade tillverkare på något sätt svara upp. Man måste alltså leverera mervärden.
Även basala, för att inte säga simpla, budgetvapen av idag klarar normalt sett enkla krav på vettig precision och driftsäkerhet. Så vill man att kunden ska öppna plånboken för ytterligare lite pengar så krävs det också att man som tillverkare även kan leverera något mera och ännu bättre om det dessutom är något som är billigt att skapa samt därtill värdefullt för kunden. Den större konkurransen gör det alltså möjligt för oss kunder att söka och efterfråga små detaljer som tillverkarna skapar åt oss för att vi ska välja just deras produkter.
Vad är då mervärden?
Ett paradexempel är shrouden. En shroud är billig för tillverkaren samtidigt som den ger en konkret fördel för kunden, i vissa fall så kan den faktiskt vara totalt köpavgörande. Alla som har testat ett PCP på full effekt med kort pipa och eller grov kaliber vet skillnaden och inser värdet av en riktigt bra shroud. Skillnaden kan många gånger vara himmelsvid. Det är med andra ord ingen slump att de flesta tillverkare idag erbjuder shrouds endera som tillval eller som standard för några eller de flesta modeller i sina sortiment. Andra exempel kan vara mer påkostade utföranden (stockar med gummifinish eller 3D-mönster) eller små detaljer och finesser (fartomställare, manometer).
Vad tillverkaren i det längsta försöker undvika är märkeskomponenter ifrån varumärkesstarka underleverantörer.
Det finns också två goda skäl till detta. Dels så kostar dessa komponenter (stockar från Minelli, pipor från LW, flasktuber från Luxfer etc) rejält med pengar, vilket måste tas ut mot kund. Det gör vapnen svårare att sälja och ett högre pris på vapnen ställer också ett högre krav på vapnet i sin helhet. Toleransen mot oönskade avvikelser minskar, även på detaljer som inte underleverantören levererar (ex finish på blånering, passning på vapnet etc). Sedan så minskar även lönsamheten på vapnen. I den bästa av världar så vill ju tillverkaren framställa vapnet så billigt som möjligt men samtidigt kunna sälja det så dyrt som det bara går. Detta försvåras om underleverantörens komponenter är för dyrbara att köpa in eftersom vinstmarginalen sjunker drastiskt.
Nästa bekymmer är att man kommer att ha precis samma komponenter som alla andra tillverkare och man reducerar därmed sitt eget varumärke till endast en slags sammansättningsverksamhet. Förutom att alla kör med "samma grejer" så blir man också mera utsatt, skulle underleverantören få brist eller problem med kvalitén så drabbas man direkt.
Som säkert förstår så gäller det att lösa ekvationen igenom att dels erbjuda mervärden som kostar så lite som möjligt och samtidigt bygga upp egna subvarumärken för egenproducerade detaljer så att man blir så oberoende som möjligt av de leverantörer som också andra aktörer utnyttjar. Då får man både unika produkter som man kan ta bra betalt för samtidigt som man har kontroll över tillgången på alla komponenter själv.
Någon som förstod detta tidigt och som verkligen har maximerat möjligheterna här är givetvis FX Airguns. Där försöker man tillverka så mycket som möjligt lokalt, av egna små underleverantörer i närområdet. Likaså har man utvecklat även mer avancerade komponenter (tryckkärl, pipor) som är unika för just sin egen verksamhet. En del har dessutom fått rena egennamn just för att understryka sin unika status med tillhörande fördelsegenskaper ("SmoothTwist" etc).
I framtiden så kommer vi sannolikt att se ännu fler exempel på samma tankesätt. Modulära konstruktioner, egenuppfunna nyckelkomponenter och ett fokus ifrån tillverkaren bort ifrån saker som är dyra att köpa in och som har en begränsad tillgång (ex valnötsstockar). Likaså tror jag att ju fler "kända" aktörer som ger sig in i lågprismarknaden (Walther, Gamo) desto svårare får utpräglade lågprisvarumärken (typ Hatsan) att klara sig, i alla fall på den förhållandevis köpstarka marknaden i Europa. I USA däremot, där kan det ofta vara enklare att få upp bra volymer men där möts man i gengäld av inhemska konkurrenter med samma prisbild.
Varumärkesstarkare tillverkare (BSA, Air Arms etc) kommer troligtvis att försöka blir mer modulära och samtidigt försöka bygga bort sitt beroende av unika underleverantörer med nyckelkomponenter av premiumtyp. Det har ju varit en fantastisk utveckling de senaste 15 åren ifrån en handfull olika vapen till en handfull olika tillverkare med totalt hundratals olika modeller och versioner på marknanden. Framtiden kommer att bli mycket spännande att följa.
