Airpang

Direktlänk till inlägg 19 augusti 2014

Tjugotvå - den döende kalibern...?

Av Johnny Ottosson - 19 augusti 2014 07:00


 

 

En liten och en stor..

 

 

 

I länder med luftvapenjakt så är kaliber 25 ett ypperligt val för långa avstånd...



Som de flesta vet så gillar jag PCP med 10J och kaliber .177. Hade jag bara ägt ett enda vapen så hade valet tveklöst varit just ett sådant. Nu har jag dock förmånen att kunna äga fler vapen och bortsett ifrån nyss nämnda 10J/.177 så är mitt andrahandsval ett PCP med just kaliber 25. Detta trots att jag både äger ett vapen med kaliber 22 och ett med kaliber 25. På många sätt så är tyvärr kaliber 22, den onödiga kalibern, på ungefär samma sätt som den obsoleta kaliber 20 var på sin tid.


Anledningen beror till stor del på våra licenseregler. Det är precis exakt lika lätt (eller svårt) att få ut licens på ett 13J/.177 som en 110J/.30, lagstiftningen gör ingen skillnad här. Ska man då ha ett andravapen, utöver 10J/.177, så bör då detta vapen kunna komplettera det förstnämnda på ett så bra sätt som möjligt.


Grovt räknat så finns det tre situationer då ett 10J/.177-vapen inte räcker till. Det handlar då om jakt, skytte på avstånd bortom 40 meter samt när det råder ofördelaktliga omständigheter för skyttet, exempelvis blåst och nederbörd.


Det är i dessa lägen ett PCP med högre effekt och grövre kaliber är motiverat.


Men varför inte kaliber 22?


Jo, det är nämligen så att kaliber 25 klarar precis allt som kaliber 22 också klarar - fast bättre.


Visst har kaliber 25 också nackdelar jämfört med kaliber 22, det är främst en marginellt högre ammunitionskostnad, (.22 - 500 st för 105 kr (21 öre/st) mot .25 - 350 st för 105 kr (30 öre/st) )men även en mindre tillgång på olika sorter. Det sistnämnda är dock sällan ett problem i praktiken då även om det finns X antal sorter så brukar man ändå bara använda 1-2 st som går riktigt bra i det aktuella vapnet. Det kvittar ju hur många sorter som finns om de ändå inte fungerar i den unika vapenindividen.


I övrigt så har kaliber 25 bara fördelar, den skjuter flackare igenom bättre BC, den fäller levande mål med större marginaler, den ger bättre träffmarkering vid plinking, den är enklare att hantera rent fysiskt och den utnyttjar luften som drivmedel på ett effektivare sätt.


Men visst borde då kaliber .30 vara ännu bättre än kaliber .25?


Jovisst är det så, teoretiskt sett. Samtidigt så finns det en fin gräns där även andra nackdelar börjar slå igenom på ett än mer tydligt sätt. Till att börja med så är ammunitionspriset märkbart högre (150 st för 115 kr (77 öre/st)), här närmar vi oss bra 22LR ammunition. Skillnaden mellan 22 till 25 är alltså bara 9 öre där skillnaden mellan 25 och 30 blir 47 öre. Nu kan man ju tycka några ören hit eller dit men räkna på 6000 skott per år...


Sedan så har vi ett ännu mer begränsat utbud av ammunition (två sorter!). Nu är ju detta sällan ett praktiskt problem, men ändå. Sedan har vi en högre luftförbrukning (nästan dubbelt upp mot 25) samt högre ljudnivå (främst flykt och anslagsläte) liksom slutligen ett än större problem med bra kulfång och långa flyktsträckor hos diabolen.


Så visst, kaliber 30 ÄR tekniskt sett bättre än kaliber 25, men den är inte praktiskt bättre, för de flesta skyttar. Det är bara om man har ett mycket smalt (specifikt) behov (ex jakt) som kaliber 30 rent konkret kan kännas överlägsen kaliber 25.


När det gäller skytte över längre avstånd så tenderar (enl Fuller mfl) gränsen ligga runt 100 yard, det är främst bortom den gränsen som kaliber 30 börjar dra ifrån kaliber 25, även om tendenserna kan börja märkas redan vid 75 yard. Vid avstånd mellan 50-75 meter så håller däremot kaliber 25 ett stabilt övertag mot kaliber 22 där det på 40-50 meters avstånd spelar en ganska ringa roll under normala skjutbetingelser huruvida man väljer 22 eller 25.


Allt sammanvägt så hade mitt givna val varit (o är) kaliber 25. Jag kunde fritt välja vilken kaliber jag skulle regga min Elite på och då var kaliber 25 mitt beslut, något som jag definitivt inte har ångrat. Särskilt inte nu när kaliber 45J på sikt även försvinner som tävlingsklass.


För vem vill egentligen skjuta Field Target med 16 joule i kaliber 22? Handlar det sedan däremot om BR så vem vill då skjuta 22 jämfört med 25 på 50 meter, eller bortom detta?


Skjuter man däremot fjädervapen, då kan kaliber 22 fortfarande ha ett berättigande eftersom mycket få fjädervapen (om något) kan få anständig fart på en kvarttumsdiabol med bibehållen skjutbarhet. Där har kaliber 22 en möjlighet att fortsätta överleva, inte minst för skadedjursjakt.

 
 
Ingen bild

thsu69

19 augusti 2014 09:51

En kommentar bara, om den döende .20

.20 går ypperligt i 10J oxå.
Även om det inte finns 20 sorters ammo, så behövs inget mer än Jsb och HN.
Sen bör väl den kalibern passa mkt bra i 16J!?

Har den i 10J och 25J själv, och är mkt nöjd.
Håller den högre än .177

Johnny Ottosson

19 augusti 2014 21:38


Jag kan hålla med dig rent tekniskt men underligt nog så har 20 aldrig slagit bra i England.

Den är faktiskt större i USA.

Sedan är den tyvärr döende, allt färre vapen tillverkas till den och likaså minskar utbudet av ammunition, inte minst nu när det största varumärket på den största marknaden (Sheridan, USA) har försvunnit.

 
Ingen bild

Archon

19 augusti 2014 14:16

Visst håller jag med om att kaliber .25 är en roligare kaliber än .22 om man har ett kraftfullt luftvapen och stora ytor att skjuta på. Men att .22 skulle vara en döende kaliber tror jag däremot inte. Utbudet för .22 är väldigt stort och många luftvapenjägare använder sig av just .22, särskilt i England där jakt med luftvapen förefaller ha en något högre status än här i Sverige.

Johnny Ottosson

19 augusti 2014 21:36


Utanför Sveriges gränser så kan naturligtvis saken vara en helt annan.

Inte minst i länder med effektbegränsningar som ligger något högre än Sveriges, men dock begränsningar.

 
Ingen bild

jazz

21 augusti 2014 10:40

Håller med dig. Blir mest cal 25 på lite avstånd. Själv är jag lite rädd för cal 30.få som köper vapnen och endast en eller två tillverkare. För mig ser detta ut som det kanske händer att man blir stående utan amo en dag.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards