Airpang

Direktlänk till inlägg 5 augusti 2014

På tiden

Av Johnny Ottosson - 5 augusti 2014 20:00



Äntligen!


Till sist så testar Paul Capello en BSA!

 
 
Ingen bild

Silwer

6 augusti 2014 01:16

Fy fan vilken jäkla ful bössa, stocken är vidrig, kolla de hejdlöst billiga sömmarna i plasten.

Men i USA har de ju inte mycket känsla för finess så jag förstår sånna fantastika val för den marknaden.

Otroligt löjligt att babbla om V0 på en sån här bössa, amatörvarning.

Lite obegripligt test med att använda olika ammo för samma sak utan nån anledning, det ger ju inte ett skit vettigt i ett test.

Förstår att testet är för vad amerikaner tänker på då det mesta är rätt löjliga grejer för oss, som att ha som första nackdel att bössan kan dubbelmatas tex, det tar ju lång tid att vänja sig av med för en chimpans eller nåt.

Gott skjutet iaf om än inget särskilt med den effekten och bara 40yards men som sagt de här amerikanska testerna från alla möjliga går en ofta på nerverna, men det är det ju där det växer nu så att säga.
Man ser ju i inledningen vad den här testar och vad som gäller, en massa smäckiga bigbore och sånt mest, så precisionen måste ju iaf imponerat.

Tycker nog denna dessutom är satt lite för hett i effekten, tyngre diaboler hade nog varit vettigt.

Föresten vad tusan innebär 12pounds 9 oz för tryckesvikt i gram?

Eller beräknar de inte tryckesvikt som vi gör alls, det låter ju inte klokt om man bara översätter det rakt av.
Då de använder metriska mått och våra mer begripliga siffror på en del saker kan man ju undra varför det ska envisas med den här skiten.
Jag menar luftvolymen i infon 24.002 CC, what? CU är väl isf jänkeransk? inte fan är det väl 24cc liksom.
Vidare: Regulated Valve? är den inte självregulerad denna?

Hur många jämna skott fick han tex?
Såg att en BSA R10 går på lite mer än 200 dollares mer haha.

Nä, kast, dålig resarch och typisk okunnig upplevelse, ej godkänt imo.

 
Ingen bild

Silwer

6 augusti 2014 01:26

Föresten BARmätare kontra hans mer eller mindre värdelösa PSI mätare var intressant, fyll 232bar med den du:-)
Man ser att han typ fyller 3000psi vilket är mindre än 230bar, man kan ju förstå att den största risken är att råka överfylla mned ett sånt vanvettigt system för att mäta tryck just på ett PCP jämför BAR.
Hade jag varit honom hade jag kastat PSI mätaren åt helvete och kört BAR rakt av på allt sånt där.

Nu kan han iofs glo på vapnets inbygda mätare, mne alla vapen har ju inte detta.

Johnny Ottosson

6 augusti 2014 14:27

BAR är ju lite lurigt annars, man måste ju räkna om ifrån PSI i huvudet för att förstå hur mycket X antal BAR är...

Nej, jag skojar bara...

 
Ingen bild

Silwer

6 augusti 2014 02:09

Jag hittade et annat test på youtube som klart var bättre och amerikanskt.
Men man kan inte klippa in saker här av nån anledning.
Airgunweb tycks testarna heta och ha nåt med Pyramid Air att göra www.youtube.com/Watch?v=Lwlvvy35_FE
Jo jag fattar det går väl inte att kopiera text här heller av nån anledning, men det är iaf adressen.

Som sagt bättre test och mer förklarande, 10skotts serier på 40,50 och 80Y vilket är klart bättre, även detta med PSI och 232 bar tas upp.

Men fortfarande dimmigt vad regulering är i bössan, jag får fram i skrivna test att den är självregulerad, inte som de antyder här regulerad som en R10.

Jag begriper inte riktigt vad grejen är? onekligen går bössan jämt över de skott den ger men självregulering är väl inte nytt, eller tycker BSA att det är det här?

Vad är det nya, att mekanismen är bättre bygd än tidigare kanske?

Annars verkar just det USA mässiga var just ful plastkolv och shrouden, detta har ej de vanliga varianterna, de vanliga har dessutom en bokkolv som ser bra mycket roligare ut(egentligen liknar de vanliga en längre variant av de här Buccaneer som XXL säljer).

De är imo satta för högt i effekt från fabrik, men det borde väl bara vara att backa av en aning på effekten hammarfjädervägen, detta bar för att vi ju vet var de flesta bössor går bäst ungefär iaf.

Johnny, kan du som är inne lite i BSA förklara lite vad tusan det här med reguleringen handlar om? är det nåt de menar är bättre än andar självreguleringar de haft? eller varför vill de trassla så det verkar som att det sitter en regulator i dem, det gör det inte vad jag kan förstå iaf, och ingen ska påstå att det är samma sak.

Johnny Ottosson

6 augusti 2014 14:22


Man definerar ju tre typer av funktion hos drivkällan hos våra PCP:

1) oregulerad - tänk Career, hastigheten faller med varje skott

2) självregulerad - som BSAt i testet, ventilen självbalanserar mot systemtrycket för att ge en jämn kurva ("klockkurvan")

3) regulerad - man har en separat regulator

 
Ingen bild

Silwer

7 augusti 2014 21:50

Jo, därför ogillar jag beskrivningen regulated valve då det för mig är nr3 på listan där.

BSA själva har nämligen markerat det här med ventilen och jag kan inte förstå varför, bössan här är iofs för US marknaden, jag vet inte om de vill verka nydanande kanske.

Vi har ju annars haft rätt bra självregulerade vapen iaf i strax över 10år.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards