Airpang

Direktlänk till inlägg 23 juli 2014

Hur svårt kan det vara...?

Av Johnny Ottosson - 23 juli 2014 21:00



 

Licenseländet!



Idag fick jag reda på att vi har 109 st anställda personer som är handläggare till vapenlicensärenden i Sverige. Jag har också lyckats luska ut att vi har ca 63.000 st licensansökningar på ett kalenderår.


När man har sådana siffor så blir i alla fall jag sugen på att räkna lite...


Säg att vi har 95 handläggare i ständig tjänst, några är ju sjukskrivna, vårdar barn eller är på annat sätt frånvarande. Låt oss anta att de arbetar 20 dagar i månaden under 11 månader, alltså 220 dagar. Då har vi 95 x 220 "dagsverken" som utförs av handläggarna, summa 20.900 st.


Det betyder att varje dag så måste 63.000/20.900 = 3.014 ärenden handläggas för att väntetiden ska vara 0.


Man kan också räkna det som att en handläggare ska sköta 63.000/109 = 578 ärenden per år, alltså 578/220 = 2.62 ärenden per dag. Gör man detta så är också handläggningstiden 0, alltså i praktiken ett dygn.


Man lämnar in ansökan på måndag och hämtar den på tisdag.


Om vi istället accepterar 3 dagars väntetid, du lämnar ansökan på måndag och får besked i brevlådan på torsdag, då behöver varje handläggare enbart klara av ett enda ärende per arbetsdag (á 8 timmar?).


Min stilla undran är därför vad tusan licenshandläggarna egentligen pysslar med i verkligheten?


Att sköta licenshandläggningen måste ju bara vara en mindre bisyssla om man räknar på tiderna som är inblandade.



 
 
Ingen bild

Pipbrytaren

23 juli 2014 22:13

Tydligen hur svårt som helst..
Blir man inte lapp-Lisa, eller bistånds-handläggare på Soc, så finns ju alltid en karriär som vapenhandläggare.(Eller ide'elt jobb på Myrorna, för den delen) :)
Framför allt så finns ju absolut inget krav på nån som helst form av effektivitet, -alltså passar det vilken sinnes-slö person inom hierkalismen som helst...................... :)
Btw, i mitt fall så ökade dom kraven för att få förtur i kön, alltså räcker det inte längre med att vara en "ordentlig" person med flera tidigare licenser,betalat i tid, med fullständig lic-ansökan, man ska dessutom klara ökade krav på SM-tävlingar mm.. Enbart på grund av förbannad inkompetens/nonchalans.(min tolkning!)
TVI VALE. Tydligen räcker det inte med att man betalar deras lön....

 
Ingen bild

dudda

23 juli 2014 22:22

Man får väl ändå hoppas att våra myndigheter inte anställer folk som dedikerade vapenhandläggare. Om vi nu ska räkna i detta sammanhang så gör det ut er större perspektiv och se vad du kommer fram till. Nog att vi behöver få bättre handläggning men på vilken bekostnad. Propaganda Johnny.

Ha det gott!

 
Ingen bild

Abu muhammed

23 juli 2014 22:30

Har fortfarande inte fått licens på min hatsan....

 
Ingen bild

Silwer

23 juli 2014 22:39

Hatsan är licensbefriade.

I övrigt så vet all hur det funkar när farbror byrokrati kommer in och det blir satt i system att sk jobba på ett visst sätt hos en myndighet, alla nya som kanske är mer ivriga slits snart ner av de andra kaffedrickande och rökande tanterna i systemet, eller lämnar för andra arbeten som ger mer.

Så är det i princip alltid och är förklaringen hur så mycket folk kan få saker att gå så hejdlöst långsamt.

Det behövs inte visas några resultat, inget ligger på, så man gör absolut inget mer i pappersförflyttandet än vad som är absolut lägst innan man skäms.

 
Ingen bild

Archon

23 juli 2014 22:43

Jag håller med dig fullständigt, Johnny. Vedervärdigt, är vad det är. Personligen anser jag att alla vapen, oavsett typ, bör vara fria att inhandla och äga. Om jag så vill ha en luftvärnskanon ute på gården så skall jag naturligtvis få ha det. Visst skulle vapenolyckorna och dödsskjutningarna bli flera i ett sådant samhälle, men jag anser ändå att fördelarna uppväger nackdelarna. Politikerna är av naturliga skäl emot ett sådant samhälle, eftersom det skulle eliminera behovet av poliser, licenshandläggare och annan ohyra eftersom folk då skulle kunna försvara sig själva vid behov. Parasiterna skulle bli tvungna att hitta andra sätt att försörja sig på. När man tänker på hur många 'jobb' det finns där folk faktiskt inte utför något egentligt av värde inser man snabbt att vi har gott om överflödiga individer här på jorden. Att politiker är rädda för vapen är förståeligt, eftersom det medför ökad risk och minskad kontroll för dom. Att handläggningstiderna för vapenlicenser är långa beror på att det är polisen som handlägger dom. Dom oduglingarna klarar inte av någonting så enkelt som licensärenden, än mindre att lösa några brott. Skall man ha ett system med vapenlicenser så torde det enda rätta vara att någon annan myndighet har hand om detta. Men det bästa vore ju enligt mig att skippa alla licenskrav helt.

 
Ingen bild

Pipbrytaren

23 juli 2014 22:56

Att det finns licenser har jag inget problem med, däremot att det ska vara så in i helvete besvärligt att få licens, - speciellt om man innehar licenser sen tidigare. Hur svårt kan det vara??

 
Ingen bild

Abu muhammed

23 juli 2014 23:09

Silwar: tror det handlare om diskraminiring. six monader har jag vintat.

 
Ingen bild

Archon

23 juli 2014 23:13

Skitprat. ALLA får vänta, oavsett bakgrund. Dom är lata och inkompetenta. Själv så skulle jag helt ärligt aldrig söka licens för mina vapen.

 
Ingen bild

Krille

23 juli 2014 23:56

Det mest intressanta torde kanske vara hur mycket tid varje licensansökan i verkligheten tar/borde ta.
Med dom datasystem som finns så kan jag inte se något som borde göra att en licensansökan tar längre tid än kanske 10 minuter i anspråk.
Är det däremot mer än en person inblandad så är säkert "liggtiden" i korgen för inkomna ärenden boven i dramat.
Just den tiden tenderar att bli osannolikt lång även i privata företag, (japp egen erfarenhet), så varför skulle den bli kortare i en skyddad verkstad som polisens administrativa verksamhet verkar vara?

 
Ingen bild

Silwer

24 juli 2014 00:40

det vete fan hur de isf diskriminerar, allt mot de som vill ha för luftvapen eller andra small arms kanske?

 
Ingen bild

Leopold

24 juli 2014 02:06

Det vi kan göra är:

1. söka licens för de vapen vi anser oss behöva
2. klaga till högre instans om licensärendet drar ut på tiden.

Så enkelt är det från "vår" synvinkel.

Johnny Ottosson

25 juli 2014 10:56


Man kan också välja att skjuta licensfritt och då slippa licenseländet.

 
Ingen bild

Silwer

24 juli 2014 06:20

Ja vad annars KAN ni göra, de lär ju inte läsa en blogg presis och ändra sig:-)

En dag kanske vi har ett mer övergripande organ för det här än dagens oftast länsbaserade licensverk som ju bla inte följer samma regler över landet.

Så alltså var ska man börja, en är sur för att den omöjligt på ett hederligt sätt kan få skjuta mer än 10J målskytte, andra får ut lite licenser men blir sen stoppade pga att vapen som de anser är ungefär de samma (kan räcka med kaliber) som de redan har en licens för.

En tredje grupp får än fler licenser men får vänta länge tycker de.

Det hela är lite en ickefråga när egentligen inget fungerar på personnivå, dvs samma bakgrund och flytta så har du en licens, flytta dit och så kan du inte få en licens.

Det här kan ju bråkas om i evighet, både regler och lagar är uppe för egna tolkningar liksom.

Jag förstår att man enbart bryr sig i sig och de sina, det brukar alltid bli så till slut ändå.

 
Ingen bild

hansmn

24 juli 2014 12:54

Förstår inte hur du räknat. Antal ansökningar och timmar arbetstid förändras väl inte med utökad väntetid?
När jag räknar med dina förutsättningar blir det ca 3 ansökningar per dag oavsett väntetider.

Johnny Ottosson

25 juli 2014 10:55


Visst blir det så.

Man kan räkna på olika sätt helt enkelt och jag redovisade båda, slutsatsen blir ju ungefär densamma.

 
Ingen bild

Ogster

25 juli 2014 00:38

Nu är det väl så att dom har hand om andra tillstånd/ansökningar också så räkna in alla dom så blir det helt andra siffror ;)

Johnny Ottosson

25 juli 2014 10:52


Detta är jag också väldigt nyfiken på och det hoppas jag också få svar på.

Det kan ju tänkas att de också handlägger utskänkningstillstånd och alla andra olika typer av snarlika ärenden.

Dessutom så skulle jag vilja veta hur lång tid en licensansökan tar i praktiken.

 
Ingen bild

Luftvapen.miffo

25 juli 2014 01:11

ha ha ha ha ha ha licens ?

 
Ingen bild

Tompaz

25 juli 2014 11:07

Själv tycker jag att en luftvapenregistrering hade räckt. Licens och byråkratiskt krångel, när var och en fritt kan handla fullfartsprylar? Var finns logiken?

 
Ingen bild

Görgen 1

25 juli 2014 11:34

Enligt en polis jag känner så har polisens tillståndsmyndighet hand om en mängd olika tillstånd förutom vapentillstånd.

Själva tiden för en vapenlicens räknar polisen själva med ca 30 minuter per ansökan om alla uppgifter är med och stämmer.

 
Ingen bild

Silwer

25 juli 2014 19:52

Det har de säkert hand om, allt runt om sånt här i form av tillstånd mm.

Men "polis man känner" vet sällan nåt av värde har jag lärt mig genom åren iaf.
Har väl aldrig hört så mycket dumheter komma den vägen egentligen.

Johnny Ottosson

25 juli 2014 21:22


Nu finns det faktiskt också en del poliser ibland vanligt folk, utan att man tänker på det.

Under den senaste tävlingen i Fuxerna så sköt jag faktiskt med en trevlig kille som verkade högst normal.

Sedan, rätt långt efteråt faktiskt, så fick jag reda på att han var ordningspolis, polis i yttre tjänst - alltså en sådan som man springer på om man ringer på polis i allmänhet eller om man hittar på något bus på stan.

Det är en liten värld typ..

 
Ingen bild

Görgen1

25 juli 2014 20:25

Han har jobbat som polis sen 60 talet och har haft med tillståndsmyndigheten att göra under hela tiden eftersom han även samlar på vapen ( drygt 200 licenser samtidigt som mest).
Och enligt han så har det aldrig varit så byråkratiskt som nu samt så mycket ärende på respektive distrikt (slått ihop små distrikt till större )

 
Ingen bild

Blackpowder

5 augusti 2014 10:19

Bara 1 av 3 poliser på licensavdelningen jobbar i snitt med utfärdande av nya licenser, de övriga två jobbar med indragning av licenser och övriga vapenärenden, då är vi uppe i 9 ärenden per polis och dag. Sen förstår jag inte hur du räknar när 3 dagars väntetid skulle ge mer tid per ärende???

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards