Airpang

Direktlänk till inlägg 9 april 2014

Säsongen 2014

Av Johnny Ottosson - 9 april 2014 17:50



 

Inga tävlingar denna säsong!


Idag kom så besked om att Laxå inte kommer att köra några BR tävlingar detta år. Även när det gäller HFT så kommer det inte att annordnas någon tävling inom Laxås regi, som det ser ut i skrivande stund. De enda två tävlingarna som jag hittils har sett påpannonserde är SM i BR hos Vittsjö och några tävlingar HFT hos Piteå.


För de som bor i närheten av PLVK så är det bara att gratulera, för oss andra som bor mer centralt så avskräcker förmodligen tyvärr de långa avstånden. Det som återstår är FT och det programmet är ju sedan länge spikat vilket de invigda troligtvis redan har konstaterat via FT Sveriges hemsida.


Tyvärr så verkar alltså 2014 bli ett mellanår i hopp om att någon klubb kan fånga upp intresset till nästa år.

 
 
Ingen bild

Superbee

9 april 2014 18:37

Ja tyvärr verkar det se ut så, de evenemang där man får deltaga i FT och skjuta 10J utan skyttekort kommer jag iaf försöka vara med på, får leva med att kallas "debutant/nybörjare/novis"...

Johnny Ottosson

9 april 2014 18:41


Jag frågade Lasse i Onsala om deras förhållningssätt till detta och då var en tanke att inte tillåta tävlanden i dessa klasser om det är kända ansikten som har tävlat tidigare.

Debutantklassen är alltså till bara för de som aldrig har tävlat tidigare, som en pröva på tid den första säsongen.

 
Ingen bild

Lasse - Onsala

9 april 2014 19:42

Jag backar på detta, fel av mig.

Du får lov att tävla hur länge du vill i "debutantklassen" så som det ser ut nu. Dock får ni endast skjuta 5 stationer (15 mål).
Dom som har skyttekort och tävlingslicens får skjuta 10-15 stationer (30-45 mål) beroende vilken klass du tävlar i, så ser upplägget ut inför 2014.

Johnny Ottosson

9 april 2014 19:53


Nu känns det ju ännu konstigare.

Nybörjare är ju kanske tveksamma att åka långt för att pröva något nytt och det blir ju inte bättre av att bara få skjuta 5 stationer.

Med så få stationer så är det ju inte meningsfullt att åka någon längre sträcka för att få tävla?

 
Ingen bild

Batistuta

9 april 2014 19:52

MSG kommer att köra en BR-tävling i sommar. Datumet är bestämt men vi har inte hunnit med mer ännu. 25 m luft 16/27J och 50 m 22L/R. Datum 12/7.

Johnny Ottosson

9 april 2014 20:27


Vid bra väder så låter ju det jätteintressant, rätt tid på året dessutom.

 
Ingen bild

Superbee

9 april 2014 20:17

Jag tänker banne mig inte åka 30-45 mil enkel resa för 5 skjutstationer, då sätter jag hellre upp dem på min egen mark på stugan...

Johnny Ottosson

9 april 2014 20:28


Det var lite så jag tänkte...

 
Ingen bild

Lasse - Onsala

9 april 2014 20:45

Synd, men det är så Onsala har lagt upp det.

Rätt eller fel? Det återstår att se.

Johnny Ottosson

9 april 2014 20:55


Det är nog inget effektivt sätt att skapa nya entusiaster men om om alternativet är att inte vara med alls så kan det ju fungera.

En fördel med att inte delta i tävlingen är ju också att man slipper sitta av tiden fram till prisutdelningen utan kan göra tävlingsdagen kort.

Fem stationer tar ju inte så lång tid att skjuta och då räcker dagen också till annat.

Bor man nära, som jag gör, så kan det vara värt att halka ner för 5 stationer och morsa på lite folk.

 
Ingen bild

kj

10 april 2014 18:59

finns väl inte mer än max ett hundratal som tävlar i luftgevärsklassen i sverige?förutom vm och os skyttar som skjuter tio meter internationellt.

 
Ingen bild

Superbee

10 april 2014 21:49

Jag tror att kravet pp skyttekort för 10J är kontraproduktivt för tillväxten. Luftskytte är miljövänligt, billigt och okomplicerat, och jag tror att det är det man ska sälja in sporten på för den breda massan. Där kan man sen hitta talanger som går vidare till mer seriösa tävlingssatsningar, licenser och avancerad utrustning.

Hoppas att det kommer många nya ansikten till er tävling, det behövs för allas vår skull.

 
Ingen bild

Superbee

10 april 2014 22:01

Glömde det viktigaste, luftskytte är jävligt kul också :)

 
Ingen bild

Moskow

17 april 2014 20:21

Konstigt att jag harblivit censureradoch raderad 2 gånger nu och dessutom bannad.
En diktator som sköter bloggen som skall visa sin makt och som inte kan tåla sanningen om det inte är han som skriver den.
Fy fasen vad dåligt jony!

Jag har dynamisk ip så jag bara startar om så har jag ny ip så det är ingen ide att banna ip adressen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards