Airpang

Direktlänk till inlägg 1 mars 2014

De bästa valen - del 2

Av Johnny Ottosson - 1 mars 2014 13:00


 

Dags för PCP!


Idag så är det dags att titta lite på marknadens PCP för Field Target på lite normal hobbybasis. Precis som i den första delen så ska vi se på vapen som kan nyköpas över disk i Sverige och som representerar bästa tänkbara värde för pengarna. Eftersom ett PCP i princip kan kosta hur mycket som helst och då det finns tävlingsfärdiga vapen att köpa för stora pengar så lägger vi idag tre budgetnivåer; 5000 kr för 10J, 8000 kr för 16J och 12.000 kr för 45J. Detta torde vara i nivå med vad en vanlig klubbskytt med normala inkomster borde kunna avsätta. För den som vill tävla på elitnivå eller internationellt så gäller naturligtvis helt andra pengar och modellval.


   Mycket vapen för lite pengar...


CZ/AA S200T representerar utan tvekan ett riktigt klipp för mycket måttliga pengar. Det är på många sätt ett enkelt och litet vapen men med en precision som inte står riktigt dyra vapen efter. Modell T (Target) har justerbar bakkappa samt kolvkam liksom en praktisk rail under förstocken för infästning av hamster etc. Ett mycket prisvärt vapen som man kan läsa åtskilligt om här på bloggen. För 10J så blir kaliber 177 det naturliga valet.


  En riktigt hit i England


På nästa nivå hade jag valt AA S400 MPR FT med kaliber 177 som man bör kunna komma över inom den här budgetramen. Ett påkostat vapen med fin finish och passning samt övergripande känsla av kvalité. Även här ett vapen rustat med full justerbarhet för kolvkam/bakkappa liksom rail under förstocken. Enda tveksamheten är ståltuber som inte är utbytbara utan som utgör en del av vapnets stomme. Detta vapen är dessutom konstruerat redan ifrån ritbordet för 16J och har i brittiska tävlingar visat sig mycket konkurrenskraftigt. Pipan ifrån Lothar-Walther liksom en stor infrastruktur på delar och tillbehör kompletterar modellen ytterligare.


  Få andra vapen med 45J är mer prisvärda för FT!


Med plånboken uppe på 12 långa så hade jag valt ett FX Airguns Elite FT 500. Anledningen till just Elite är att fartomställaren hos Royale förefaller ha ställt till bekymmer för en del användare och det i kombination med att magasin är onödigt, ja, till och med "i vägen", under tävlingarna för valet till Elite enkelt. Då man vill ligga så nära gränsen om 45J som möjligt så blir kaliber 22 det naturliga valet. De ännu grövre kalibrarna reservarar jag till BR. Den stora 500 cc tuben väljer jag eftersom vapnet med regulator tillåter ett systemtryck upp till 250 Bar och den tubenstorleken är den enda som klarar av detta. Självklart så är stocken fullt justerbar på alla sätt och utrustad med rail etc.



 
 
Ingen bild

dubbel-v

1 mars 2014 13:20

Hej!

Ett önskemål: Komplettera gärna din artikelserie kring FT med en artikel om lämpliga sikten i olika prisnivåer. Det är ju en djungel som kan upplevas ogenomtränglig för nybörjare!

Med vänlig hälsning, dubbel-v

Johnny Ottosson

4 mars 2014 22:11


Det är när naturligtvis en bra idé men tyvärr så kan jag helt enkelt för lite om ämnet för att kunna ge en rättvis vägledning.

Jag använder själv sällan eller aldrig FT-sikten och jag är själv inte speciellt driven i tävlingarna då jag är mer intresserad av HFT än FT och där gäller ju andra normer för vad som är "bra" kikarsikten.

 
Ingen bild

Silwer

1 mars 2014 18:25

Steyr 110 bör omnämnas som det kanske mest använda vapent i alla grenarna i princip.

Det går inte att bortse från den när man ändå spräckt 12k gränsen.

I övrigt är det givetvis högst personligt detta, PCP valen är svårare imo än rekylfjädervalen.

Det finns många vapen som behöver rätt skytt i PCP bara.

Johnny Ottosson

6 mars 2014 20:07


Steyr ligger väl uppåt 18K numera?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards