Airpang

Direktlänk till inlägg 1 februari 2014

En urvattnad känsla...

Av Johnny Ottosson - 1 februari 2014 14:30


 

 

Vikten av utbildning

 

Ruger 1022  

 


Det är nu lite drygt 10 år sedan jag tog min Jägarexamen. Redan på den tiden så var det en hel del pyssel. Vi studerade totalt i 60 timmar, uppdelat på 20 studietillfällen om 3 timmar vardera. Sedan avgav vi två teoretiska prov och ett flertal praktiska. Slutligen så fick de flesta av oss (men inte alla) sin examen och med den möjligheten att erhålla en vapenlicens. Jag firade saken igenom att köpa en Ruger 1022, ett vapen som bara tidigare samma år för första gången hade blivit möjlig att ha på just jaktlicens.


Nu - ett decennium senare - så är det dags att studera lite mera. I nästa vecka så ska jag ge mig på Skyttekortet, som numera erfodras för att tävla i Field Target inom Svenska Skyttesportförbundets regi. Sålunda så började jag med att öppna studiematerialet och kunde då konstatera att materialet totalt (grundhäfte + gevärsdelen) bara består av enbart 18 + 17 sidor, summa 35 sidor, ungefär som en välmatad bilbroschyr.


Var finns resten?


Ingenstans visade det sig! Detta är allt! Till råga på allt så var bara hälften relevant för skytte i allmänhet (lagstiftning, vapensäkerhet & vapenkunskap), resten var mer eller mindre ren reklam för diverse udda skytteformer som jag faktiskt inte ens trodde existerade nu efter andra världskriget.


  Har ni någonsin sett ett sådant gevär?  Inte jag heller...men de används tydligen...än..


I materialet så förkunnar man myndigt att "utbildningen" är ett måste för att få tävlingslicens och utan tävlingslicens så kan man (i teorin) inte få ut det föreningsintyg som krävs för en vapenlicens. Nu börjar tankarna komma ikapp, är detta verkligen "allt"?! Får folk verkligen ut vapenlicenser bara igenom att läsa informationen på 18 sidor, varav kanske bara hälften är textmaterial. Nu har jag inte gjort provet ännu, så detta måste jag reservera mig för, men såvitt jag förstår så är detta inga större problem för en normalbildad entusiast. 


Visst kan jag rycka på axlarna för jag gör ju bara utbildningen för att.....tja, egentligen vet jag nog inte det. Men hursomhelst, jag har ju redan en "riktig" utbildning i bagaget och jag ska ju "bara" skjuta luftgevär - mestadels tävla med ett tillståndsfritt sådant dessutom.


Men!


Här finns det uppenbarligen människor som får ut (motsv) klass I studsare bara med hjälp av en utbildning som närmast är ett skämt! Nu blir till och med jag mörkrädd! Någon form av relevant kunskap måste det väl finnas annat än hur man viftar med markörspadar i en målgrav?? Med en gång så förefaller reglerna som säger att man måste vänta ett halvår för licensen till just ett målskjutningsvapen helt logisk...





 
 
Ingen bild

dorro

2 februari 2014 10:44

Som du beskriver det så kan man tro att det bara är att ta skyttekortet och vänta ett halvår för att få licens, men så enkelt är det nog inte i verkligheten..
Skyttekortet är bara ett av kraven sen så krävs det skyttemärken , aktivt skytte och visad lämplighet för att få ett föreningsintyg.

Johnny Ottosson

2 februari 2014 12:37

Svar Nej.

Det krävs tävlingslicens och den får man automatiskt om man har skyttekort.

Skyttekortet kräver inga märken (om det inte rör enhandsvapen eller kulsprutepistol).

Sedan krävs bara föreningsintyget.

När jag tog mina målskyttelicenser så räckte det med att jag betalade medlemsavgiften och så fick jag ett föreningsintyg varpå licensen kom i brevlådan.

Detta var dock luftvapen.

Det jag nu noterade är att man tillämpar samma princip för grovkalibriga krutstudsare.

Det känns sådär...

 
Ingen bild

dorro

3 februari 2014 08:53

Hur kan man bara att genom att sökanden betalt medlemsavgift intyga att:
"Sökanden är aktiv medlem och har de senaste 6 månaderna regelmässigt deltagit i föreningens skjutningar med vapen som förekommer i förbundets reglemente."?
En förening som skriver ut intyg med oriktiga uppgifter gör sig skyldig till något som troligen är straffbart.

Johnny Ottosson

3 februari 2014 19:24


Om man deltar i en skjutning var sjätte månad så är det regelbundet, om än glest.

Inget säger hur ofta man måste vara med på en skjutning, bara att det ska vara "regelmässigt".

"Aktiv" är också vidöppet för tolkning, den som flitigt postar på klubbens internetforum är till exempel mycket aktiv i klubbens verksamhet.

Som man ropar, får man svar med andra ord...

 
Ingen bild

Thomas

3 februari 2014 12:57

Det skulle vara intressant och få veta vilken skytteförening som skriver ut föreningsintyg så lättvindligt?!?

 
Ingen bild

Silwer

3 februari 2014 13:53

Det beror nog på person mest, jag tror inte alla får det erbjudandet direkt.

 
Ingen bild

Ogster

3 februari 2014 21:38

Då kanske du ska passa på och plugga in högvilts delen också så du får köpa dig en riktig bössa ;)

Johnny Ottosson

5 februari 2014 23:30


Jag tog högviltsexamen 2003.

Alla mina bössor är riktiga.

 
Ingen bild

Fonkystuff

6 februari 2014 06:37

Du borde komplettera med hagelprovet. Du skulle se helrätt ut sittandes i en gungstol på verandan med en sidebyside i knät.....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards