Airpang

Direktlänk till inlägg 1 december 2013

"Accuracy is everything...."

Av Johnny Ottosson - 1 december 2013 16:38



Diaboler från förr...


  En viss spridning men den öppnade burken jag använde hade ganska oxiderade diaboler också..


En sak som man ofta inte tänker på är hur oerhört mycket som även diabolerna och inte bara vapnen har utvecklats de senaste decennierna. Precis som när det gäller smörjmedel till förbränningsmotorer så kan man lätt tänka "fel"; att man var tvungen att renovera sin folkvagn från 50-talet efter kanske 15.000 mil berodde inte i första hand på att konstruktionen var sämre utan att man vid den tiden hade sämre smörjmedel. Med dagens smörmedel däremot så kan samma folkvagn lätt rulla det dubbla utan renoveringsbehov. Samma sak med våra diaboler - vapen från 60/70-talet skjuter idag grymt mycket bättre än för 40-50 år sedan och anledningen till detta är just att vi idag skjuter med överlägset bättre ammunition.


  Bästa träffbilden av 5 över 18 uppmätta meter..


I veckan så fick jag tillgång till en verkstadshall som gjorde det möjligt att skjuta inomhus under perfekta förhållanden, alltså helt utan vind. Jag sköt med bipod och hade målet på 18 meter, mitt valda inskjutningsavstånd för Challengern på sina måttfulla 7.50 joule. Som referensammunition så hade jag Defiant 7.50 grains, den diabol som skjuter absolut bäst av de diaboler som jag hittils har prövat. I andra ringhörnan så hade jag RWS Meisterkugeln ifrån 1973, en av sin tids absolut bästa diaboler för seriöst tavelskytte.


Här kan man läsa mera om dessa diaboler: http://airpang.bloggplatsen.se/2011/11/18/6689414-sma-parlor/


Av någon outgrundlig anledning så fick jag 4.50 mm av Tobbe vid den senaste leveransen, jag glömde helt enkelt att specificera 4.52 mm som jag har har använt tidigare. Dagens test gjordes med 4.52 mm.


  Jag beklagar den dåliga bildkvalitén, rent spontant så kändes två grupper som onödigt stora..


Defiant har tidigare levererat mycket bra både med kaliber 22 (då märkta Logun Penetrator) och framförallt som kaliber 25 till min Elite där de både har haft bra träffbilder och ordentlig energitransferering. Detta är helt enkelt en premiumprojektil som i första hand är riktad till Field Target och på dessa måttliga 18 meter så presterade de mycket bra, faktiskt bättre än de JSB som jag hittils har prövat (RS, Exact) samt CPL.


" Enough said..."


Förutom bra praktisk precision och hög energitransferering så är dessa miniéliknande projektiler märkbart mycket mer flackskjutande än JSB/CPL, speciellt viktigt nu när jag skjuter med vapen som har låg anslagsenergi. Så, trots att en del entusiaster (Silwer etc), är skeptiska till amerikanska luftvapen så är jag hittils mycket nöjd med Challengern. Till sanningen att säga så beror naturligtvis mycket av vapnets goda egenprecision på den tyska matchpipan från Lothar-Walther. Det ska bli spännande att se vad den här bössan kan prestera till nästa säsongs tävlingar...



 
 
Ingen bild

kj

1 december 2013 18:38

glöm inte att äldre motorer hade större lagerspel än dagens,därav den tjockare oljan singelgrade som användes,visst det blev större slitage,mot dagens motorer med finare lager och tajtare spel i dom +tillsatser i oljorna,med bättre smörjning.

 
Ingen bild

kj

1 december 2013 20:18

glömde säga att på 60talet sköt vi på vintern med klubbens fina diana och fwb gevär,diabolerna var RWs meisterkugeln,och dioptersikte enbart,dom bästa skyttarna träffade den lilla pricken nästan varje gång på godkända vm och os tavlorna,nämnas skall att en del hade dom förpackningarna med varje kula liggande separat i en platt ask med skjutlock från RWs.minns att dom var dyra.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards