Airpang

Direktlänk till inlägg 10 november 2013

Lite blandat..

Av Johnny Ottosson - 10 november 2013 11:00


En mix


  Katten bland hermelinerna...


Igår så gjorde jag ett besök på Nya Vapenaffären i Trollhättan med anledning av att jag hämtade ut en nytryckt tub hos närbelägna Brandservice på Överby. Tuben, tillverkad 2001, hade lustigt nog aldrig besiktigats sedan dess utan bara varit stående. Den hade dock använts till dykning då kranen föreföll ganska ordentligt oxiderad. Tyvärr så fick den blästras så prislappen landade på 976 kr men nu är den i gengäld godkänd för teknisk luft och kan användas fritt ända till 2023.


I vapenaffären så brukar det inte finnas så mycket som intresserar, av naturliga skäl mest krutvapen. Dock så hittade jag till min stora förvåning en Webley & Scott Axsor stående i ett hörn?! Nyfiken som jag är så var jag bara tvungen att fråga en säljare om vapnet för att få reda på dess bakgrund. -"Axs--or??, vad är det?", sade han. När jag berättade att det gällde "luftgeväret" så påpekade han raskt att de minsann inte hade något luftgevär alls i kausunen. varpå jag fick hålla fram det framför honom. -"Eeeh..." blev svaret. Därefter så erkände han snabbt och utan omsvep att han inte "kunde så mycket om luftvapen" men "att det minsann såg ut som sådant där tryckluftsgevär".


Nåväl..


Något exakt pris kunde han inte precisera, tydligen så var vapnet inte "inskrivet". När jag frågade om det kanske var licensfritt så slog han direkt ifrån sig detta och sade att det hade kaliber 22...  Efter ett ögonblicks funderade så trodde han "några tusen" eftersom "sådana är rätt dyra".


Själva vapnet föreföll vara ett rent hembygge. Stocken var sliten och delvis skadad, en flisa hade gått ur kolvdelen, men hantverket var inte att klaga på. En snyggt hemmasnidad lamintstock med fina proportioner och maskinfräst infräsning för mekaniken. Lufttuben var sprejburklackad med silvergrå fälgfärg och pipan redigt sliten och repig i blåneringen. Ett magasin medföljde och intressant nog så var bössan en karbin. Varbygel och avtryckarblad föreföll komma ifrån eftermarknaden och var riktigt snygga, kanske de bästa detaljerna på hela vapnet. En skruv saknades till infästningen av mekaniken på undersidan av förstocken. Piphållaren hade på ovansidan någon form av konstigt hål, som för ett kornsikte. Exakt vad detta var tänkt att fylla för funktion kunde jag inte reda ut. En annan kund i kausunen påpekade apropå ingenting att "sådana luftgevär kräver licens för man kan jaga djur med dem, precis som riktiga gevär". Jag log avmätt mot honom och nickade som ett diskret erkännande av sanningshalten i hans utsaga.


Så, eftersom "några" bör vara mera än "ett par" så antar jag att säljaren fiskade efter i alla fall minst 3000 kr för denna 15 år gamla Axsor i skick som ovan och på licens...


  En tripod för mobiltelefonen...?


En lite mer intressant pryl som jag har fått tips om är en tripod på Ebay som för £5.50 kan hålla mobiltelefonen stilla när man filmar eller fotar med densamma. Det intressanta med denna är dock inte själva tripoden utan hållaren. Den har nämligen samma standardgänga som Serben har för sitt kikarsiktesfäste!


  Nu kan man använda mobilen till kikarsiktesfästen


Med hjälp av denna så behöver man alltså inte släpa med sig en kompaktkamera ut för att fota när man skjuter. De flesta av dagens mobiler har ju alldeles ypperliga kameror numera och värstingarna har jag sett runt 20 megapixel.



 
 
Ingen bild

Lasse Laursen

10 november 2013 15:23

En sak som slog mig är att Brandservice i Överby begår ett grovt lagbrott när dom klassar om en dykflaska till tekniskluft, men skit samma, det finns seriösa firmor och så finns det mindre seriösa firmor. Jag skulle aldrig fylla en flaska till 300bar om den var provtryckt för 9 år sedan och om jag jobbade i en dykbutik.

 
Ingen bild

Arg Muslim med ak 47, plus skylt där det står "stop killing muslims"

10 november 2013 17:52

Lasse,,, ge fan i att överdriva.

 
Ingen bild

Sibbe

10 november 2013 19:23

har inget med trycket att göra saken e den att man inte få ands igenom en 10 års tub borde lasse veta o som sagt inte överdriva
står om jag inte miss minner mig på flaskorna med industriluft att man inte får ha det som andnings luft

 
Ingen bild

Lasse Laursen

10 november 2013 20:41

Nu är det ju så att en dykflaska är klassad för andningsluft och skall därför tryckas vart 5 år.
En dykflaska får inte klassas om till tekniskluft. Vem kollar att den inte kommer att användas till andningsluft (dykning) igen?

Johnny Ottosson

10 november 2013 22:29


Dykaren själv som kollar stämpeln innan han använder sin utrustning?

Vad säger att den inte får klassas om?

Jag har klassat om tre flaskor hos två olika företag under åren och ingen har någonsin reagerat över detta, inte heller de ställen där jag har fyllt dem.

 
Ingen bild

Ragnar

11 november 2013 06:18

Om Axsor-en inte var "inskriven" kan det rimligtvis inte vara licenspliktigt, inte ens om det "bara står" där utan att ägas av vapenaffären. Eller kanske "borde"...

 
Ingen bild

Micke

11 november 2013 10:01

Länk till fästet skulle vara mums ;-)
Ebay som för £5.50

 
Ingen bild

Silwer

15 november 2013 13:00

Intressant att hitta ett gammalt PCP bar sådär som de inte ens vet de har.

Här haru en 500ing gubbe så tar jag det från dig typ.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards