Airpang

Alla inlägg under september 2013

Av Johnny Ottosson - 14 september 2013 15:00


 Fjädervapen, nä....


  Ett bra tillfälle för den som vill förvärva en klassisk bössa till riktigt bra pris...

 

Dags att byta vapen igen! Med anledning av detta så får min fina Weihrauch HW35L stryka på foten. Absolut nyskick, givetvis - har gått något hundratal skott. Vapnet är utrustat med pipvikt och täckbricka istället för öppna riktmedel. Öppna riktmedel medföljer INTE och kan INTE heller monteras, pga att pipvikten är inslipad och säkrad mot pipan för att aldrig lossas. Förutom rembygelfäste (orignal från fabrik) så medföljer följande:


- skenmontage OPM från SportsMatch, barreldroop kompenserande, räcker för 32/33 mm + Ao

- helt ny omonterad smidd varbygel (Maccari)

- helt ny omonterat avtryckarblad i mässing (Rowan, setback)

- Vortek tuningkit (ca 10.00 fpe), komplett

- vapnet levereras licensfritt med 10J-slagfjäder


Kikarsiktet på bilden ovan medföljer INTE.


Anledningen till försäljningen är helt enkelt att jag är sugen på ett nytt PCP och behöver så skrapa ihop pengar till detsamma. Liksom alla L så har den valnötsstock, denna är relativt mörk (se bild) och obehandlad. Mycket bra teknisk egenprecision, se tidigare inlägg här på bloggen.


Pris: 4000 kr (+ev frakt), kan tas med till Onsala 130915 om jag får besked under dagen.



  

Av Johnny Ottosson - 14 september 2013 14:00


 

Väderläget


Nu har jag konsulterat fyra olika vädertjänster om morgondagens väder på tävlingen.


SMHI:


Molnigt men uppehåll fram till klockan 14.00, ca 9-10 m/s byig vind. Senare på dagen ihållande regn och tilltagande vind.


YR:


Molnigt men  upphåll fram till klockan 11.30, ca 8-9 ms/s byig vind. Senare på dagen 11-12 m/s byig vind och sporadiska skurar, lokalt kraftfulla.


FMI:


Sporadiska skurar hela morgonen med tillfälliga solchanser, ca 5 m/s byig vind. Senare på dagen växlande molnighet varvat med ihållande regnskurar, lokalt kraftfulla.


Accuweather:


Perioden 06.00-12.00 anges med 49% sannolikhet för lite till måttliga mängder regn, från 12.00-18.00 anger man 51% sannolikhet för regn. Vindstyrka 8-9 m/s, växlande. Molnigt med möjliga ljusglimtar på morgonen.


Sammanfattningsvis så får man nog anta att vädret kommer att bli bättre på morgonen än på eftermiddagen men att regn kan vara att vänta även under morgonen. Att det kommer att blåsa friskt förefaller alla vara eniga om och objektivt sett så är 10 m/s kraftfull vind för att skjuta luftvapen, i synnerhet när vinden går i byar. Temperaturen anses överlag vara bra för årstiden, man anger samstämmigt mellan 15-16 grader.


Prognoserna tenderar till att utveckla sig mer positivt för varje prognos och ju närmare morgondagen vi kommer, desto mer träffsäkra blir de. Personligen så ska jag nog, trots de skakiga prognoserna, åka ner för att köra en runda i den internationella klassen. Målet blir att försöka "hänga på låset" och sedan skjuta så fort som möjligt medan vädret håller, Onsala ligger ju trots nog relativt nära så att man vågar chansa på vädret.


Sedan får man se vädret an, håller det så stannar jag nog dagen ut, annars åker jag hem i förtid och i synnerhet om det känns att man kommer att placera sig utanför pallplats. Tyvärr så verkar det som att vädret inte kommer att tillåta två rundor så jag får nöja mig med att ta med en enda bössa i morgon.


Väl mött allesammans!

Av Johnny Ottosson - 13 september 2013 19:30


 

Tankar funderingar & förändringar


Som den skarpögde kanske har noterat så har jag rensat lite i länkarna på bloggen. Länken till forumet "Airgun" har försvunnit eftersom forumet i sig självt också har gjort detsamma, det har helt enkelt avstannat till det ringa tempo att man i praktiken kan förklara det som dött. Därav så finns det inte heller något skäl att länka dit längre. Länken till LuftvapenInfo finns fortfarande kvar och har nu rubriken "Sveriges Luftvapenforum", efter som det är just detta.


Vidare så finns de tre amerikanska forumen (Yellowforum, GTA och AirgunAdvice) liksom Johans två jaktsidor och vårt norska broderforum. Ett udda inslag är VarmintAir som alltid har bra och läsvärda artiklar. Övriga länkar utgörs av diverse klubblänkar och här önskar jag få in fler av dessa. Kriteriet är att klubben ska vara ansluten till Svenska Skyttesportförbundet så att en nybörjare i sporten lätt kan hitta en seriös klubb i sin närhet.


Nästa punkt på dagordningen är vädret, människan älskar ju att diskutera väder & vind, så även jag. Vädret är högst vitalt för vår hobby och i synnerhet så när det står en tävling inför dörren. Tyvärr så talar samstämmiga väderprognoser i nuläget för ett riktigt uselt väder till Onsalas hösttävling så mycket talar för ännu en förlorad tävlingsdag på grund av detta.


Ingenting påverkar nämligen, med all rätt, deltagarantalet lika mycket som vädret! Regnar det och om det dessutom blåser halv storm, så kommer bara en bråkdel av den vanliga deltagarmängden. Här har vi ett väsentligt problem, ett bekymmer som påverkar deltagarantalet klart mycket mer än gröna kort och tävlingslicenser. Många av de som har varit med förrut och tävlat under ihållande ösregn gör nämligen, på goda skäl, aldrig om detta igen och stannar därför hemma om regnrisken är överhängande.


Eftersom ingen bevisligen (regndanser räknas inte) kan påverka vädret så måste arrangörerna på något sätt förhålla sig till detta och anpassa sig därefter. Tillgänglighet, som vi har talat om så mycket tidigare, är nämligen ytterst värdefullt för att få ett engagemang. Man kan inte naivt och blåögt tro att glada entusiaster går igenom vatten och eld bara för att tävla, så funkar det helt enkelt inte längre. Det finns massor med saker som konkurrerar om deltagarens tid, pengar och energi. Att då tro att denne kommer att uppenbara sig i ösregn och storm är bara enfaldigt. Liksom i andra situationer då man riskerar att möta omfattande och oväntade problem så finns lösningen i en backup, en plan B och en anpasslighet efter det aktuella läget.


I framtiden så kommer varje deltagare att bli värdefullare då det är rimligt o tro att det kommer att komma färre men mer krävande deltagare till våra tävlingar. Det är därför viktigare än någonsin att köra tävlingarna under så goda betingelser som möjligt. Precis som när jag efter långt tjat och hängiven lobbyverksamhet till slut fick arrangörerna att inse att tävlingar på söndagar är bättre än tävlingar på lördagar när det gäller att skapa tillgänglighet så har jag även här en lösning att delge - man måste ha alternativa tävlingsdagar.


Visar det sig att det finns risk för regn och hårda vindar, som inför Onsala på söndag, så gäller det att direkt blåsa av och skjuta upp tävlingen ytterligare en vecka, alltså till nästa tillfälle då vädret tillåter tävling. En enkel lösning alltså, precis som på Wimbeldon i tennis. Märkligt nog så har inte en enda klubb insett detta av egen kraft så - varsågoda, här kom en lösning på silverfat. Våra tävlingar är ju inte mer komplicerade att arrangera än att de som regel förbereds dagen innan och därför är (borde vara) synnerligen flexibla.


Ska vi nu satsa på att dra ihop deltagare under Sv Skyttesportförbundets paraply så måste det finnas ett flertal bra tävlingar att välja mellan. Ju fler tävlingar, desto mer meningsfull blir en tävlingslicens. Principen är även självgenererande; med ett stort utbud så kommer fler att lösa tävlingslicensen och ju fler som har tävlingslicens desto fler kommer till tävlingarna. Nyckelordet är dock att tävlingarna måste vara "bra" och det väsentligaste i detta är att tävlingen ska ske under bra väderförhållanden, gärna i naturskön miljö. Vidare så måste tävlingarna vara kreativt nyskapande, varför inte köra en tävling på en avlyst bilskrot, en större industritomt eller rent av inuti någon större öppen inomhuslokal (tänk gamla sågverket vid FX fabriken), en urban tävling helt enkelt? Kan man ha den typen av setting hos Airsoft så varför inte i vår tävlingsform?


Likså får inte tävlingarna dö bara för att det blir vinter, soliga vackra vinterdagar med gnistrande snö är perfekta för tävlingar, gärna i en lagom gles tallskog. Ett annat alternativ är att köra long range FT på någon tävling. Antar vi att målen tål 45J så är det bara att backa dem så att de mer potenta vapnen bara har kvar den här energinivån vid målområdet. Tänk amerikansk präriehundsjakt helt enkelt fast med vanliga fallmål. Avlys ett par rejäla åkrar bara och ställ ut fallmålen på varierande avstånd mellan 80-200 meter - perfekt för de mer potenta luftvapnen. Det finns alltså mycket att göra och utveckla men det kräver att man också som arrangör vågar pröva nya grepp och - framför allt - vara ytterst lyhörd för konstruktiv kritik.

Av Johnny Ottosson - 12 september 2013 21:00


 

Värt pengarna?


Som en reflektion över gårdagens inlägg så var det flera stycken som reagerade över kostnadsbilden. Först så ska man alltså betala ett klubbmedlemskap och sedan en avgift för tävlingslicens till Svenska Skyttesportförbundet. I mitt fall som jag exemplifierade med så handlade det totalt om 600 kr och till detta kommer en startavgift för varje tävlingsklass. Kör man exempelvis 4 tävlingar så har jag lagd ut en tusenlapp på sporten helt oräknat kostnaden för luft, ammunition och investeringskostnader.


Beroende av ens privatekonomi så kan det handla om en större eller mindre summa av vad man kan tänkas spendera på en hobby och visst kan summan verka avskräckande för den som just precis har halkat in i sporten och införskaffat exempelvis en Weihrauch HW30S, nu får man plötsligt hosta upp ytterligare 50% av hela vapenkostnaden för att kunna skjuta och genomföra 4 st tävlingar.


Om man dessutom tävlar mer sporadiskt, som i mitt fall kanske 2-3 tävlingar, så blir den proportionella kostnaden ännu högre, kör jag en enda tävling så kostar den med en startavgift på 100 kr så kostar den sålunda 400 kr.


Detta är ett sätt att se på saken..


Om vi börjar titta lite på de olika delarna av kostnaden så kan vi se följande; klubbavgiften är svår att komma undan om man inte har möjlighet att skjuta över egen mark. Igenom att utnyttja en skjutbana så är man dessutom 100% garanterat säker att inte få sitt skytte ifrågasatt. Skjuter man hemma på tomten så kan exempelvis en granne klaga med konsekvensen att en polis i värsta fall uppenbarar sig och har synpunkter på skjutandet. Ingen skulle dock ifrågasätta att man idkar målskytte på en skjutbana. En eventuell diskussion om säkerhet, kulfång och liknande faller också platt när man skjuter på en skjutbana, denna plats är ju per definition skapad och besiktigad för sitt ändamål.


Personligen så är jag inte speciellt social när jag skjuter, jag vill helst vara ensam och det av den enkla anledningen att jag besöker en skjutbana för att skjuta, inte idka tomgångsprat om väder och vind. När jag är på skjutbana så åtnjuter jag den enda stunden på veckan då jag får vara helt ensam, utan livskamrat, utan barn, utan kunder och utan kollegor. Hela mitt liv i övrigt så interagerar jag med människor - inte fel i detta, det är ju till stora delar självvalt - men jag har också ett behov av att vara ensam och att kunna vara detta på skjutbanan är mycket värdefullt för mig. Igenom att vara helt ensam och pyssla med något som kräver full koncentration så kan jag utestänga världens övriga distraktioner och helt enkelt varva ner.


I skenet av detta, möjligheten att vara ostörd både vad gäller tid/plats och att slippa tänka på att ens hobby kanske stör eller innebär en risk för någon annan är för mig lätt värt 300 kr på året, ungefär värdet av en halv tank med bensin för 50 mils körning. Inga stora pengar på ett år, ungefär en dagkostnad på en krona!


Avgiften till Svenska Skyttesportförbundet är naturligtvis svårare att försvara. Söker man en licens så är den självklart lättare att motivera, utan tävlingslicens så talar det mesta numera för att man inte får ut någon vapenlicens och detta kommer naturligtvis inte att bli enklare i framtiden. Allt talar snarare för att kraven hela tiden skärps, detta även om man fortfarande i vissa distrikt kan få ut sina licenser utan såväl Grönt Kort som tävlingslicens. Tävlar man ofta så är avgiften naturligtvis proportionellt sett mindre men för den som tävlar mindre så blir den mera kostbar. Om man inte tävlar alls då? I så fall så måste det väl vara helt meningslöst att betala för en tävlingslicens?


Ja, detta kan man naturligtvis, med fog, anse.


Jag väljer dock att se det hela på ett helt annat sätt. Det hela bottnar i kärnfrågan om jag vill betrakta mitt vapenägare som legalt eller inte. Vill jag ha mina vapen legala, ja då måste jag även ställa upp på samhällets krav på mig som vapenägare - helt oavsett om jag gillar dessa krav eller inte. Det enda jag kan göra för att förändra saken är att agera demokratiskt igenom att påverka den förda politiken. Då det inte är speciellt rationellt för mig att ställa mig utan för Stenungsunds kommunhus med ett plakat i handen för att torgföra min önskan så får jag istället låta någon annan föra fram mina önskemål i mitt ställe, jag får helt enkelt leja en professionell lobbyist. Detta är enklare och bekvämare för mig själv och naturligtvis också effektivare för chansen att få genomslag för mina åsikter.


Är min hobby viktig för mig och jag vill få dess villkor att bli bättre eller i alla fall inte sämre så måste jag alltså på något sätt anstränga mig.


Jag kan göra detta på ett mindre effektivt sätt (gnälla på ett internetforum, stå utanför kommunalhuset med ett plakat) eller på ett mer effektivt sätt (arbeta politiskt, leja någon som arbetar politiskt åt mig). Då enighet är styrka så får jag den absolut största utväxlingen på min insats igenom att slå mig ihop med likasinnade och sedan igenom en stark organisation driva mina åsikter.


Med andra ord, jag kanske inte ska tävla själv men för mig så är det lätt värt 300 kr för att få mina intressen tillvaratagna och min hobby skyddad så gott det går igenom att stödja Svenska Skyttesportförbundet. Jag ser det helt enkelt som en försäkringspremie för att försäkra mig om att min hobby ska finnas kvar även i framtiden, både till glädje för mig själv och för kommande generationer skyttar.


Nu är en brytningstid för oss alla.


Det är nu vi kan välja om vi vill stå bakom vedbon och skjuta smygtrimmade bössor så länge som möjligheten finns eller om vi istället vill ta plats på arenan och visa omvärlden att vår sysselsättning är såväl legal som lika berättigad till både samhällets resurser och dess respekt precis som frimärkssamling, boulespel eller whatever. Att ta detta steg kostar dock. För många (som exempelvis Onsala, Mörrum & Co) så är kostnaderna höga i både tid och engagemang där "vi andra" bara kan komma undan igenom att betala några hundralappar om året.


Det tycker jag lätt att vår fantastiska sport är värd..

Av Johnny Ottosson - 11 september 2013 16:00


 

Framtiden för våra tävlingar


Idag har jag fått information om Svenska Skyttesportförbundet och jag kan då konstatera följande;


Grönt Kort


Sportskyttekortet krävs för att man ska få tävla i andra klubbar än sin egen. Kortet krävs också i den egna klubben om någon utomstående deltagare ifrån en annan klubb deltar i tävlingen. Om man inte har kortet så kan man inte lösa ut en tävlingslicens. Ett Sportskyttekort erhåller man igenom att genomgå en utbildning och genomföra ett teoretiskt och ett praktiskt prov i närvaro av en examinator. Avgiften för detta är 50 kr, kortet gäller livet ut (jmfr Jägarexamen). Utbildningen är beräknad till att omfatta 9 effektiva studietimmar. Teoriprovdelen kan göras online, men det praktiska provet måste genomföras "i verkligheten". En förening får enbart skriva ut ett föreningsintyg till en medlem som har Grönt Kort. Med andra ord; inget Grönt Kort - ingen vapenlicens! Detta då om klubben är ansluten till Svenska Skyttesportförbundet, är klubben ansluten till någon annan organisation så gäller andra regler.


Tävlingslicens


En tävlingslicens förutsätter att man har ett Grönt Kort, saknas Grönt Kort så får man ingen tävlingslicens. Avgiften för en tävlingslicens är 300 kr per år och utan tävlingslicens så kan man juridiskt sett få avslag på en licensansökan för vapen på målskytte eftersom en målskyttelicens bara kan erhållas av den som aktivt ägnar sig åt målskytte i organiserad form under en godkänd organisation. Den som inte har en tävlingslicens får inte heller delta i en annan klubbs tävlingar.


Hur göra?


1. Kontrollera att den klubben du är med i också är ansluten till en godkänd organisation, när det gäller Svenska Skyttesportförbundet så kan man kontrollera detta på följande sida:


http://iof3.idrottonline.se/SvenskaSkyttesportforbundet/Borjaskjuta/Hittadinforening/


2. Säg till styrelsen i din klubb att du önskar ta ett Grönt Kort. Den som sitter i styrelsen för en klubb tar då kontakt med en examinator som ordnar de praktiska detaljerna runt detta. En lista på godkända examinatörer finns här:


http://iof3.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_73968/cf_104/ExaminatorerHemsida.XLS


3. När Grönt Kort är ordnat så kan man söka en tävlingslicens, detta sker igenom att man betalar in avgiften och anger sitt IID-nummer ("Grönkortsnummret"). En tävlingsarrangör går sedan in i databasen hos Svenska Skyttesportförbundet och kontrollerar att tävlande har tävlingslicens innan tävlingen påbörjas, lämpligtvis i samband med att vapenlicensen uppvisas.


Så, som ni ser så är det hela inte speciellt avancerat. Grönkort, tävlingslicens och medlemskap i en godkänd klubb är det som krävs. Kostnaderna är 50 kr (Grönkort, livet ut) respektive 300 kr (varje år) samt medlemskapet i klubben (varierar, ofta 50-300 kr/år, ink fri tillgång till godkänd skjutbana).


Vinsten i andra vågskålen är inget tjafs med licenserna, vi uppfyller precis samma regler som vilken annan skytteform som helst och kommer därför att behandlas på exakt samma sätt. Vi har hjälp av Svenska Skyttesportsförbundet om något skulle haka sig här. Vi får också försäkringar som täcker vår verksamhet när vi tränar och tävlar, liksom ett skytt för de ansvariga om olyckan skulle vara framme. Vi kan också tävla internationellt enligt det internationella regelverket.


Klubbar som i nuläget är anslutna och "godkända", mig veterligen; är Mörrum, Stockholm, Laxå, Onsala och Fuxerna. Jag är osäker på Vittsjö liksom Falun och Piteå?

Av Johnny Ottosson - 10 september 2013 22:00


Äntligen inte toksvart !!


  Snyggare än någonsin !!


Som trogna läsare av bloggen säkert känner till så har jag hyst en hat-kärlek till Hurricanes berömda T-shirts. Lika mycket som jag har älskat kvalité, lika mycket har jag hatat den råfula färgsättningen. Här kan man exempelvis läsa min recension av förra årets utgåva: http://airpang.bloggplatsen.se/2012/05/16/7884490-fruit-of-the-loom/


Nu har Tobbe tagit sitt förnuft till fånga och äntligen så existerar det en (1) styck T-shirt i annan färg (röd).


  Ett unikt exemplar...


För alla er stackare som måste stå ut med toksvart så får ni trösta er med att det fortfarande är en T-shirt av toppkvalité, tillverkad av Fruit of the Looms och med ypperlig passform, finish och livslängd. Väl värda ett köp. Personligen så ska jag använda min på söndagens tävling för för en gångs skull så passar den faktist också som exteriört plagg och inte bara som en diskret undertröja där man slapp se färgen..

Av Johnny Ottosson - 9 september 2013 19:00


 

Några frågor om BSA Ultra..


Med anledning av gårdagens inlägg så fick jag en fråga via mail om just Ultran och dess prisbild. En vanlig standard BSA Ultra Mk III med bokstock kostar i dagsläget £329, precis lika mycket som om man istället väljer syntetstocken. Detta motsvarar idag 3618 kr. Önskar man sedan en valnötstock, som den på bilden i gårdagens inlägg, så kostar vapnet med detta tillval £389, alltså 4277 kr. Till dessa pengar så får man även räkna med en frakt från UK, vilken kostar £28 från BAR, med andra ord 308 kr.


Vill man istället köpa över disk här i Sverige och vapnet är importerat via Fondprodukter så börjar prisbilden vid 5995 kr för bok- och syntetstocken samt 7195 kr för versionen med valnötstock, fast då kan man i gengäld ofta ta ut vapnet helt fraktfritt hos den lokala jakthandlaren.


Mitt vapen är vidare extrautrustad med ett avtryckarsystem från Rowan Eng. som kostar £39 (428 kr) liksom en portad pipvikt från Webley Tomahawk (EC082) som kostar £14 (153 kr). Kikarsiktet är ett Tasco Varmint I 2.5-10/42 Ao för £89 (979 kr), dock tyvärr utgånget sedan länge. Kikarsiktets ringar är amerikanska BKL257 med £22 (241 kr) på prislappen. Min spiritlever är ACD ifrån likaledes amerikanska MSP och de kostar $29 (205 kr).


Sammanfattningsvis så är det mycket vapen för pengarna, oavsett om man väljer bok/syntet eller valnötstock, förutsatt att bössan köps direkt från England. Hur de överhuvudetaget kan säljas här i Sverige för de pengar importören här begär är dock för mig en gåta...

Av Johnny Ottosson - 8 september 2013 19:30


Lite förberedelser..


  Min gamla FAC Ultra är nu injusterad precis under 16 joule inför tävlingen..


Idag begav jag mig upp till klubben för att skjuta in Ultran som 16 joule. För detta ändamål så sköt jag ett skott på varierande avstånd upp till 30 meter samt två skott på 35 och 40 meter, alla skott med samma riktpunkt (centrerat). Anledningen till att jag körde två skott på de sista avstånden var att jag ville få ett snitt eftersom variationen i höjd blir såpass märkbar vid måttlig effekt på lite längre avstånd.


  Inskjutningstavlan..


- 10 meter = mörkblå ring

- 15 meter = gul ring

- 20 meter = ljusblå ring

- 25 meter = lila ring (inskjutningsavstånd)

- 30 meter = grön ring

- 35 meter = orange ringar

- 40 meter = röda ringar


Som synes så kan jag hålla precis rakt på mellan 10-30 meter, utifrån mitt inskjutningsavstånd på 25 meter. Den största skillnaden i höjd är mellan 20 och 30 meter där skillnaden uppgår till 40 mm. Tappet från riktpunkten ner till genomsnittet för 35 meter däremot blir även det 40 mm och till 40 meter så blir det hela 105 mm. För fulla 50 meter så är droppet helt avsevärt och där måste man hålla över ordentligt. För att kompensera så håller jag en dot upp på 35 meter och två dots upp på 40 meter. Egendomligt nog så räcker det med tre dot för fulla 50 meter - där trodde jag på 4 dots.


  Sedan roade jag mig med att skjuta på en BR-tavla, här 25 meters avstånd


  I kikarsiktet så känns det lite närmare...


  Trots lite blåst så blir det ett bra utfall, första raden blev dock inget vidare..

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards