Airpang

Direktlänk till inlägg 30 september 2013

Upp till bevis...!

Av Johnny Ottosson - 30 september 2013 20:00


 

En härlig dag!


  Erik gav tummen upp för den nya bössan!


Under söndagen så åkte jag och Erik iväg till Fuxerna för att pröva Challangern på lite längre avstånd än på den egna tomten och detta blev verkligen en dag som gav mersmak till att utveckla det här vapnet ytterligare. Vi började med att testa precisionen på lite olika avstånd.


  Varje meter räknas med såpass måttlig effekt så ett måttband är viktigt..


På bilden ovan så har jag måltavlan vid 15 meter och holken vid 25 meter, ekorren till höger fanns på 20 meter. Till att börja med så sköt jag in vapnet vid 25 meter och på allmän begäran, från exempelvis Silwer, så körde jag 25 skott på 25 meter för att se hur pass mycket den spred.


  Med en mild vind så spred 25 skott på 25 meter ut sig lite på bredden...


Efter detta så prövade jag att skjuta på 30 meter, vilket är ett mycket drygt avstånd för 7.50 joule. Nu kan man naturligtvis anse att 5 meter är ganska lite och att skillnaden mellan 25 och 30 meter därmed borde anses som marginell men så är verkligen inte fallet!


  Här har vi blott 5 skott på 30 meter men ändå en hyfsat representativ grupp för avståndet


Ute på 30 meter så börjar vinden göra sig påmind, trots mycket måttliga vindar denna dag. Vi prövade även att skjuta 10.30 gn JSBH som kompliment till 7.33 JSB RS ovan och dessa duktigt tunga diaboler gav ännu tätare träffbilder på både 25 och 30 meter. Nackdelen var den krökta projektilbanan som krävde ett noga passande av över- och underlag på olika avstånd. Lösningen blev att skjuta 7.33 vid allroundskytte samt vid F/T och reservera 10.30 gn till benchrest.


  Två grupper om 5 skott vardera vid 50 bar, samt en grupp om 5 skott efter fyllning till 135 Bar


Vi prövade också hela tryckregistret mellan 135-50 Bar och efter 120 skott så kunde man se skillnaden ovan mellan grupper skjutna i slutet av fyllningen, skott 110-120 respektive de fem första skotten efter återfyllningen. Allt skjutet på 25 meter. Överlag så presterade Challengern ungefär som förväntat, den skjuter ungefär som mina tidigare 200 från Air Arms respektive CZ med den skillnaden att Chellengern är tystare i skottljudet vid samma effekt samt har ett betydligt bättre avtryckarsystem vilket gör den mera lättskjuten. Den är också betydligt större i formatet, rent fysiskt sett, på gott och ont. Nackdelarna finns främst i finish och passning, detta är inte på nivå av europeiska vapen - undantaget Hatsan.


  Bara 7.50 joule vid mynningen ger en rejäl smäll ute på 30 meter...

 
 
Ingen bild

gubbe

30 september 2013 20:15

Gick en runda ihop med Pyk i Mörrum nu i helgen. Han sköt riktigt bra med en likadan bössa som du har. Fick prova avtrycket, och det kändes helt ok.

 
Ingen bild

Martin

30 september 2013 23:23

J-boy, vad menas med:
"Efter detta så prövade jag att skjuta på 30 meter, vilket är ett mycket drygt avstånd för 30 meter." ?

gube, jag gick också en runda med Pyk, men inte med dig? Gick han två klasser med den bössan då? Med mig gick han 16J klassen.

Johnny Ottosson

1 oktober 2013 18:39


Jag kastade ihop inlägget hastigt innan frukost och fick med ett meningsfel. Korrekt lydelse ska vara "Efter detta prövade jag med att skjuta på 30 meter, vilket är ett mycket drygt avstånd för 7.50 joule"

Inlägget är rättat nu, tack för ditt påpekande.

Stavningskontrollen förmår ju inte fånga upp den här typen av fel.

 
Ingen bild

Pyk

1 oktober 2013 13:36

Pyk här.

Jag gick 10J med dig Martin och 16J med Gubbe.
Jag gjorde bort mig efter mål 16 första varvet och skruvade fel
ett varv på tornet. Tog mig 7 mål att hitta tillbaka
med klick och förtroende.
Men rundan efter gick ju bra.
1 slarvfel och ett mål i skogen som inte gick att se i kikaren
men det var lika för alla.
Johnny prova JSB express. Det var den jag skiftade till från vanliga JSB. Stor skillnad i träffbild.

Johnny Ottosson

1 oktober 2013 18:40

Kul o se dej här!

Jag har prövat med JSB RS och där skjuter den riktigt ordentligt bra.

Tunga JSBH är minst lika bra, troligtvis ännu bättre, men har inte lika flack projektilbana.

Jag ska pröva Express också, liksom vanliga 8.44 gn som jag inte heller har testat ännu.

 
Ingen bild

Silwer

1 oktober 2013 18:53

intgressant, dock är det ju en hel del dagsberoende med, men jag kan ta att 7.5J kanske blir lite väl känsligt över 30m.

Dock kan jag sätta hyfsat meningsfulla träffbilder på 35 med 8J, men som sagt väder och vind.

10J är något stabilare det är sant, dock är det där du troligen komer hamna vid 40m och sen sprider det, iaf vad jag märker.

Jag menar inte tat nåt är omöjligtg utan mer att det måste var en mycket bra dag för 50m skytte i 10J klassen iaf om man ska försöka sätta en träffbild.

Det typiska att träffbilden går i sidled är väl vinden antar jag, skjuter man på frihand ser det iofs ut så med pga att man helt enkelt sittande är ostabil i sidled än upp och ned.

Jag tycker nog tat så långt verkar din bössa funka ok, men prova lite anna ammo med då jag råkat ut för att vissa pipor blir griniga när ,man tar ner dem säg från 12fpe till 10J, vilket man tycke borde kvitta, så icke.

 
Ingen bild

kj

2 oktober 2013 15:00

hej har du hört något om delarna till fxen som fattades till cyklonen?

Johnny Ottosson

2 oktober 2013 20:25

Japp, jag låg på om det senast igår faktiskt iom att det även finns saker där som jag personligen är intresserad utav.

Att lyckas få tag på sakerna verkar dock vara lika lätt som att fånga in inoljad gris.

Jag ska se vad jag kan göra under helgen.

Uppdatering: Hämtar grejorna i helgen! Ringer dig därefter.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards