Airpang

Direktlänk till inlägg 22 september 2013

Fästen att bli fäst vid..

Av Johnny Ottosson - 22 september 2013 10:00


 

Mina favoriter


  Klassiska fästen med en mycket genomtänkt konstruktion


Till min nya Challenger så förefaller det bli en helt amerikansk setup. Förutom vapnet så kommer även kikarsiktet (Leupold) från USA liksom också fästet från BKL, deras klassiska modell 257. Jag har i åratal använt dessa fästen på lite olika vapen och det gevär som har burit dem längst är min BSA Ultra där jag monterade dem nästan direkt när bössan inköptes under sommaren 2006. TIll skillnad från Sportsmatch, Leapers, Hawke och även B-Square så har BKL en helt unik design med ett två viktiga fördelar.


  1. En automatisk centrering


Tittar man på "vanliga" kikarsiktesfästen så är som regel klacken/skenan mot kilbasen/kilspåren en separat lös del. Denna är också oftast vändbar vilket betyder att den passar på vidder mellan 9-11 mm, i vissa fall mer. Nackdelen är dock att centrum på ringhålet blir aldrig centrerat rakt över centrum på pipan. Man får alltså alltid en viss "tilt" och detta blir ibland påtagligt för den som "klickar upp och klickar ner" igenom höjdinställningen på kikarsiktet.


  2. Tryckutjämning vid monteringen


När kikarsiktet sedan monteras så tillåter BKLs fästen en viss "svikt" som skonar tuben på kikarsiktet. Sportsmatch har försökt lösa problemet med exakta toleranser, lågprisfästen tenderar till att kompensera bristen av detsamma med hjälp av en tejpbit i (de lätt oversizade) ringarna. Här har man gjort två "skåror" precis ovanför fästet mot kilbasen. Detta gör att om man drar fast kikarsiktet så kommer ringarnas flexibilitet mot kilbasen att äta upp eventuella skillnader så att ringarna inte ger klämskador på tuben.


Själva monteringen av dessa ringar är också lite speciell. Man börjar med att skruva loss den skruven som fäster basen av ringarna mot kilbasen. Sedan skruvar man in skruven på "baksidan" av ringens bas. När skruven dras åt så tvingas basen på ringen isär och fästet kan då passas in på kilbasen. När önskat läge har hittats så skruvar man bara loss skruven igen och då klämmer basen på ringen åt kilbasen. När den nu lösa skruven åter igen skruvas in i det första hålet, där den "normalt" ska sitta , så säkras ringen mot kilbasen. Enkelt och genialt.

 
 
Ingen bild

gubbe

22 september 2013 12:33

Hoppas du blir nöjd med dina nya fästen. Utan att själv ha provar dom så är jag nog lite skeptisk till konstruktionen. Det jag tänker på är att för att det ska fungera så måste fästena "böja" sig exakt lika mycket på båda sidor och så är det sällan.

Johnny Ottosson

22 september 2013 12:46


Jodå, jag har som sagt kört med dem under 7 år nu och jag är mycket nöjd.

Visst låter det för bra för att vara sant men det krävs nog rätt typ av legering och rätt typ av konstruktion för att det ska fungera så bra som det gör.

Mig veterligen så finns det inga kopior på konstruktionen.

 
Ingen bild

thorgus

22 september 2013 13:52

Kör själv med höga BKL "doubble strap" på båda mina HW-bössor (97 och 98), tycker att det har fungerat bra än så länge. Har inte upplevt nån avvikelse i sidled på varierande avstånd som annars borde visa sig om inte centreringen fungerar, nu skjuter jag ju iofs bara fristående skjutställningar så som stående, knästående och sittande FT-ställning, så en visst sidledsvingel från skytten kan ju kanske maskera en sådan avvikelse om den inte är så stor.

 
Ingen bild

Silwer

23 september 2013 18:55

BKL fästena som togs emot med öppna armar och fungerade så länge fästena är ganska höga annars åker gängorna i stället och det är inte självjusterande längre.

 
Ingen bild

Zippo

25 september 2013 20:01

Jag kör också med BKL och är nöjd, men som silwer skriver så är gängorna känsliga på de lägre modellerna.
Jag drog sönder gängorna på mitt 1" medium BKL doubble strap fästen utan att ta i ö.h.t
Nu sitter det M4 V-coil insatsgängor i fästet.
En storfördel är att man kan använda metriska insexnycklar.
Sedan passar M4 skruvskallen i försänkningen som är på fästet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards