Airpang

Direktlänk till inlägg 31 augusti 2013

Fyra i topp...

Av Johnny Ottosson - 31 augusti 2013 17:30



Flexibilitet...


Idag så tog jag med mig de fyra diaboler som hittills har presterat bäst i min FX Airguns Elite under de gångna åren. Förutom storsäljande JSB King så blev det också favoriten Defiant samt den svindyra Benjamin Domes och motsatsen, de riktigt billiga Baracuda. En ganska bred mix alltså, från lätta 25.40 gn till tunga 30.90 gn.


Ibland så har man frågat vad en Elite tillför och varför jag inte valde en Royale till kaliber 25 istället. Hade jag gjort det så hade jag ju både fått en fartomställare och möjlighet att skjuta med magasin, när jag så hade önskat. Elite däremot är ju enbart enkelskott. Skälet att jag gick på Elite var dock att jag sällan skjuter med magasin och de som har en fartomställare tenderar också att nästan alltid bara låta fartomställaren stå på full effekt hela tiden. I fråga om vad Elite tillför så kan man naturligtvis byta pipa utan att behöva byta matarpinne men detta är också något som man i praktiken gör ganska sällan eller aldrig. Vad som inte är lika uppenbart är den enorma toleransen som Elite har för olika sorters ammunition. På kortare avstånd så kan man mata den med i princip vad som helst men den kommer ändå alltid att träffa där man siktar. Till och med på längre avstånd, som i dagens fulla 50 meter, så förmår den att lämna jämna och fina träffbilder trots användandet av fyra distinkt olika diaboler.


Rent praktiskt så sköt jag två serier om 10 skott med vardera sortens diaboler, den bästa av de två tavlorna är redovisad nedan. Allt är skjutet med fullt stöd under goda, men inte perfekta, förhållanden. Tavlorna sköts växelvis för att eliminera fördelar/nackdelar av olika tryckvariationer etc.


Benjamin Domes


  Dyrgriparna 65 öre per styck - 33 mm ctc som bäst på 10 skott över 50 meter.


Benjamin Domes är riktigt bra diaboler, om man bara bortser ifrån prisbilden och allt blydamm som följer med i burken. Utseendemässigt sett så påminner de om legendariska Premiers och borde liksom dessa komma i en skumgummidämpad kartong, som sig bör. Prisbilden är dyrast av de fyra och träffbilden är godkänd. De är lättskjutna, pålitliga och slår väldigt hårt i målen på grund av sin vikt (27.80 gn) och sin hårda sammansättning. För prisbilden så hade man dock krävt ett absolut toppbetyg vad gäller träffbilden, där duger inte 33 mm.


Defiant Exterminators

 

  Även Defiant Exterminators med 53 öre/st är dyra - träffbilden blev mycket fina 24 mm.


Defiant Exterminators kostar premium men känns också premium jämfört med Benjamin. Dessa miniéprojektiler kommer i en smart plastask med bra snäpplås och har en extra leveransförsegling igenom en liten lufttät plastpåse. Projektilerna som sådana är absolut rena, mycket homogena och prydliga. Precisionstestet blev i toppklass och diabolerna slår duktigt hårt när de träffar, värre än Benjamin - mycket på grund av sina tunga 30 grains.


HN Baracuda


  Baracuda är riktigt billiga och betingar 30 öre styck, träffbilden blev dock sämst - 34 mm.


Baracudan är tungviktarnas klassiker och med angivna 30.90 gn så är den riktigt brutal. Även var att vara kaliber 25 så känns den ordentligt stor när man viktar den i handen och resultatet när den träffar något hörs ända upp till skjutplatsen. Dessa diaboler slår hårdare än något annat jag har prövat i den här kalibern, inklusive Exterminators. Tyvärr lider dessa diaboler av väldigt varierande vikter, vilket gör att de tenderar till att sprida onödigt mycket i höjdled. Asken känns lågpris jämfört med de andra och saknar vettig låsning. Diabolerna är hyfsat rena, dock inte på samma nivå som JSB eller de helt kliniska Defiant.


JSB King


  JSB visar att man kan kombinera bra pris (30 öre/st) med enastående praktisk precision - 24 mm!


JSB King är storsäljaren bland all ammunition i kvarttumsklassen och detta med all rätt, det är en oerhört komplett produkt. Den är ren och fräsch, kommer i en bra ask som har dubbel skumgummidämpning och ett acceptabelt (men inte helt bra) friktionslås liksom slutligen en ypperlig precision. Mycket homogena diaboler som dock lider lite av sin låga vikt - bara 25.40 grains. Just den lätta vikten gör att man får lite av känslan att skjuta kaliber 22, de känns helt enkelt lite fjuttiga. Trots fulla 900 fps ur pipan så träffar de inte med samma autoritet som exempelvis Defiant. Bortsett ifrån detta så har de troligtvis inte heller en lika bra BC eftersom King generellt sett inte presterar lika bra under ogynnsamma förhållanden (byvind etc) som Defiant Exterminator. Men, som sagt, för nästan halva priset jämfört med Exterminators så är de oerhört prisvärda i relation till sin prestanda. De är också väldigt lättskjutna och förutsägbara, i synnerhet jämfört med Baracudan.


Sammanfattningsvis


Utav de 18 sorters diaboler som Hurricane saluför så har jag testat 14 st och de 4 ovan är de som skjuter bäst. Efter dessa så kommer faktiskt en hålspetsdiabol, HN Hunter Extreme, som inte skjuter speciellt mycket sämre än den vanliga Baracudan - den absolut bäst presterande hålspetsdiabolen som jag någonsin har prövat med kaliber 25. Det jag saknar är dock ett blyfritt alternativ, vilket saknas i den här klassen, bortsett ifrån Paragon vilka inte är tänkta för moderna PCP. Nu vet jag att Defiant tillverkar bra blyfria projektiler för de mindre kalibrarna och det vore mycket spännande att få testa en dito motsvarighet för kaliber 25.


  Lite extra luft är inte dumt..

 

Förutom diaboler så måste man ju även ha luft och med min stora 500 cc tub monterad på Elite så har jag 100 st bra skott tillgängliga för 50 metersskytte. Tryckintervallet är då 250-120 Bar. Min lilla buddy är nu på 400 cc och om jag fyller den till 240 Bar så kan jag vid en omfyllning från 120 Bar i vapnet toppa bössan till 160 Bar, alltså ytterligare 40 bra skott. Inalles så kan jag då smidigt bära med mig luft för ungefär 150 skott á 50 fpe om jag istället laddar 255 respektive 245 Bar.

 
 
Ingen bild

Peter Å

1 september 2013 12:53

Du glömde nog JSB Predator Polymag som skjuter utmärkt i mina kvart-tummare dock med den nackdelen att de är för långa i magasinet till mitt Royale500.Lonestar skjuter som en dröm med dem !

Johnny Ottosson

1 september 2013 19:26


Själv så har jag tyvärr aldrig fått bra resultat med dem, varken i min gamla Lonestar eller i Elite.

 
Ingen bild

MG

1 september 2013 12:55

Hur lyckas du skjuta så dåligt med en sån bössa???

Johnny Ottosson

1 september 2013 19:25


Främsta anledningen är, precis som du skriver, bristen på optimal ammunition. Skälet till detta är att diabolerna är tagna direkt ur burk utan att varken tvättas, oljas eller - viktigast av allt - batchvägda.

Just att diaboler väger olika har en direkt inverkan på det praktiska resultatet. Den som väger fram diaboler med identisk vikt kommer självfallet att nå ännu bättre resultat.

Även om man har svårt att tro det.

 
Ingen bild

Silwer

1 september 2013 20:17

Du har et jävla överskott på effekt iaf så det är inte felet.
Är banan väldigt blåsig oftast?
Nu skjuter du ju .25 så diabilerna är ju rätt stora.

Man kan väl inte jämföra men jag har skjutit runt centimetern med 10j på 35m mer än en gång, och sittande FT.
Dock vet jag inte hur mycket fullt stöd skulle bli just för mig som ovan med det.
Så visst man kan tycka att Johnny inte skjuter så bra med sina förutsättningar.
Men, han vågar iaf visa sanningen, det går att dra slutsatser av dem och det är det viktiga.

Dessutom utmanar man ju sig själv mest även om man ser på andras resultat.
Dock har det blivit just för mycket bänkskytte, jag tror mpnga låser sig för mycket till det.
Alla är inte bäst på just det och marginalerna vid ev. tävling är mindre än nån annanstans.

Så go Johnny

Johnny Ottosson

1 september 2013 22:30


Generellt sett så brukar en 10-skottsgrupp vara
60% större än en 5-skottsgrupp men egentligen så är skillnaden ännu större då risken för ett ströskott ökar ju fler skott som skjuts.

En del brukar därför räkna ctc över 9 bästa skott och sedan räkna med 60% tumregel.

Effektmässigt sett så ligger jag på 930 fps med King (66J) och runt 865 fps med Baracudan.

Tanken här var att göra en rättvis test mellan modeller av projektiler under så lika omständigheter som möjligt.

För de som har möjlighet att idka jakt med dessa luftvapen, exempelvis i USA, så kan man lätt konstatera att skott ifrån gömsle etc med fast stöd ger en (för luftvapen) enorm räckvidd - vilket som helst av samtliga skott ifrån dessa 4 modeller av projektiler hade utan tvekan fällt exempelvis en duva.

Huvudskott etc är i detta läge inte så noga, en träff med kaliber 25 och 50-60 joule rakt i bålen slår ett stort hål och penetrerar tillräckligt hårt för gå igenom en hel rad av duvor efter varann.

 
Ingen bild

Silwer

1 september 2013 20:21

Obs 10skotserier även för mig då 5 skott slumpar aldeles för mycket imo.

 
Ingen bild

kj

3 september 2013 11:28

dom kulor ja använder till fx kal 22 och hatsan kal 25 pcp,är jsb ,men i mina fjädergevär går RWs superdome skitbra,både 22 och 177 passar ivarjefall till mina fjädergevär,hade samlat på mig en massa olika kulor sålde av dom på tradera,

 
Ingen bild

Silwer

3 september 2013 18:07

heh jag fick säkerhetskod "bang"
Det här med rätt ammo för sin bössa är en historia för sig det har jag då märkt, jag genomförde en skaplig amatörkoll över vad som funkade i 10J på min DS i sommar och det är ganska otroligt vad man kan hitta ännu som säljs.

RWS fick jag dock inte tag på då, men Gamo TS-10, som jag gav en helt ärlig chans, jag kastade några jag tyckte såg skumma ut för min 10 skottstavla, träfade presis var som helst och kalibern på dem var hur som helst, vissa föll genom magasinet andra gick knappt i.

Jag trodde aldrig tat de var så dåliga ännu.

Nåväl i övrigt så är det mycket et race att hitta rätt vikt beroende på effekt då all inte har typ fullt jävla blås jämt för allt, och även inom samma märke JSB fann iaf jag tat det skiljde en hel del.
Nu mnera jag inte tat de andra var sämre tillverkade utan att pipan svalde i mitt fall Express mycket bra men ratade Exact tex., inet heller RS funkade så bra utomhus iaf.

Så visst det här är individuellt och nåt man mest kan sitta och se och läsa om, och råkar man ha sama bössa i samma effekt och utrustning så kan man ju få nåt ut av det för egen del med.

annars är det en lite "kamp" för var bössa.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards