Airpang

Direktlänk till inlägg 27 augusti 2013

Nästan helt i mål....

Av Johnny Ottosson - 27 augusti 2013 10:00


Huvudet mot marken...?


Nu har Laxå lyckats lyssna av entusiasternas önska på ett lite mer framgångsrikt sätt och deklarerar därför en tävling den 22 september - dagen till ära min egen födelsedag! Förutom att tävlingen börjar i svinottan så förefaller man ha fått det mesta andra helt rätt - rimlig kostnadsbild (20 kr), brett utbud (både FT/BR) samt god tillgänglighet (söndag, geografisk plats, ingen riktig föranmälan).


Det hela är enkelt och rationellt, tre klasser (10J, full effekt och pistol), exakt vad den sistnämnda har på en FT tävling att göra är dock en smula oklart, det finns ju massor med organiserade pistolskyttetävlingar för luftpistoler åt den som ändå skulle ha den böjelsen. Självfallet så skulle pistol ha ersatts med en dokumenterat populära klassen "Öppna Riktmedel", istället.


Trist nog så har inte heller Laxå någon klass för vapen på full effekt, ett kroniskt tillkortakommande för samtliga av landets klubbar verkar det som. Man skriver beredvilligt ut intyg för licenser på vapen vida över 45J till tävling i Field Target men ingen arrangerar tävlingar för dem!?


Som sagt, en bra bit på väg och därför en mindre bit kvar för att nå en bra tävlingsform som kanske på sikt kan locka en och annan deltagare. Släng ut pistol, in med ÖR, lägg till en klass för full effekt (iaf för BR) och skippa allt vad föranmälan innebär så har ni landets vassaste upplägg.


Annonsen:


Välkommen till Laxå SkytteFörenings Öppna Klubbmästerskap i Field Target och i Bänkskytte!

Söndag den 22:a september

Bänkskyttet startar kl. 09.00 och Field Target startar efter att bänkskyttet har kommit igång ca. kl. 10.00

Laxå skytteförening anordnar öppet klubbmästerskap där vi kör en komprimerad tävling i både bänkskytte och Field target på samma dag. Det är alltså i första hand ett klubbmästerskap men tävlingen är öppen för alla att delta i mån av plats (gäller bänkskyttet och på FT skall alla som kommer kunna tävla :D ). Bänkskytte tävlar vi i på förmiddagen i tre skjutlag och totalt max 24 starter och Field target har färre skjutstationer och mål än vanligt.

Av praktiska skäl så kör vi med diplom i år så kan vi hålla ner startavgiften så att det blir 20:- per klass i både Bänkskytte och i Field Target.

Vi har korvgrillning med diplom och prisutdelning efter tävlingarna. :D


INBJUDAN, Field Target:

Då FT tar längre tid ju fler mål man har så kör vi på 5 skjutstationer med 4 mål på varje så hinner så många som möjligt med att gå mer än en runda och vi slår ihop fjäder och PCP så alla kan vara med och skjuta med sitt favoritvapen.

Maxavståndet är 40m och det är 2p för fällning och 1p för plåtträff (alla hjälps åt att lyssna).

Starttid: ca. kl 10.00

Klasser:
- Upp till 10J fjäder & PCP.
- 10J - 45J fjäder & PCP.
- Pistol.

Det behövs ingen föranmälan till Field Target tävlingen.

Startavgiften är 20kr/klass och betalas på plats.


INBJUDAN, Bänkskyttetävling för Luftgevär 25 meter

Vi tävlar enligt det internationella reglementet för bänkskytte med luftgevär från 25 meter.
MEN denna lilla minitävling är en liten "specialare" eftersom vi komprimerar den, så...

Vi tävlar bara i två klasser:
Den nationella klassen upp till 10J och en klass för 10-27J (LV och HV slås ihop)
För båda dessa klasser kör vi valfri optik och en maxvikt på hela riggen (bössa+kikarsikte) på 6,8kg

Vi kör 2st bänkskyttetavlor, alltså 2x25 skott.

Vi provar på att köra med 20 minuter per tavla (istället för 30 minuter), som det kommer att bli i det internationella reglementet framöver.

Så varje skjutlag skjuter 2x25 skott på 2x20 minuter (inklusive valfritt antal provskott)

Enklare vindvimplar finns på banan, men skyttarna får ha med sig egna vindsnurror och vindvisare om så önskas.

Anmälning
Endast föranmälning och anmälan är bindande.
Skytt får anmäla sig till båda klasserna, men antalet platser är begränsade, så det är först till kvarn att anmäla sig som gäller.

Startavgiften är 20kr/klass och betalas på plats.

Mejla anmälning med ert:

- Förnamn Efternamn
- Tävlingsklass
- Vapen och kaliber
- Telefonnummer
- E-post adress

Till: laxa_skf_br@hotmail.se

Vi fyller alltså på de tre skjutlagen så långt platserna räcker, så anmäl er snarast om ni vill vara med...

Skjuttider
Skjutlag 1: 09:00
Skjutlag 2: 10:00
Skjutlag 3: 11:00


Så här hittar du till tävlingsbanorna.

Vägbeskrivning
Laxå ligger exakt mitt i mellan Göteborg och Stockholm utmed E 20. När ni kommer till Laxå, sväng in på väg 205 (mot Askersund) vid det centralt placerade trafikljuset följ väg 205 ca 2 km. Sväng av vid skylten "skjutbanor/skogskyrkogård". Därefter så är det ca 4 km till banorna.

GPS-koordinater
WGS 84 (lat, lon):N 58° 57.501', E 14° 41.570'
WGS 84 decimal (lat, lon):58.95835, 14.69283
RT90:6537932, 1435993
SWEREF99:6535455, 482331

Varmt Välkomna!!!

 
 
Ingen bild

Lasse Laursen

27 augusti 2013 16:37

Är inget bra som någon gör?

Ordna en tävling själv istället, köp in mål och skjut sönder dom med 70 - 90 joule och se hur roligt det är.

Va fan, åk på träffarna och ha roligt i stället för att klanka ner på dom som ordnar träffar och försöker vara alla till lags.

Men nej, det skall klagas på allt och alla som försöker.

Mina personliga tankar - Lasse Laursen

Johnny Ottosson

27 augusti 2013 20:53


Man ska alltid vara öppen för konstruktiv kritik och våga ändra koncept som inte fungerar i verkligheten.

Det finns fallmål för 22 LR och de klarar 70-90 joule utan vidare. De kostar mera men om man sparar pengarna istället för att skicka dem till Svenska Skyttesportförbundet så har man snart råd att köpa några sådana.

Läget nu är att man har ändrat ett fungerande koncept varpå deltagarantalet har minskat.

Nu måste man försöka hitta en lösning för att vända den trenden, jag föreslår en åtgång till det som bevisligen fungerade tidigare.

 
Ingen bild

Superbee

27 augusti 2013 22:09

Kul! Jag kommer!

 
Ingen bild

Leif

27 augusti 2013 22:52

Du är välkommen "Superbee" :-)

Bra synpunkter och feedback Johnny!

Det är svårt att göra alla glada samtidigt men kan man göra fler glada med vettiga regler och klasser så gynnar det luftvapensporten.

Då får man en bra bas för att utveckla reglerna och klasserna i framtiden men vi är inte där ännu så då får man anpassa sig efter dom som skjuter så att det kommer deltagare på tävlingarna för tävlingar utan deltagare är ju inget vidare.......

Johnny Ottosson

28 augusti 2013 07:08


Det hela låter som en mycket sund inställning och en klart ödmjukare inställning inför besökarnas tänkbar önskemål än vad vi är vana vid ifrån den tidigare arrangörsgruppen.

En liten presentation av den nuvarande samt en bakgrund till förändringarna hos densamma kanske kunde vara på sin plats också?

 
Ingen bild

Ogster

28 augusti 2013 00:15

Nya arrangörer och banbyggare numera i Laxå, hoppas km:et blir lyckat och det kommer massvis med folk.
Man får tycka vad man vill om reglerna men alla tävlingar är bättre än inga tävlingar, bara att anpassa sina gevär eller att stanna hemma.

Är jag inte allt för upptagen så dyker jag självklart upp :)

Johnny Ottosson

28 augusti 2013 07:03


Jag håller precis med dej!

Någon tävling är bättre än ingen tävling och kan jag komma så kommer jag också.

Nya banbyggare, ny ledning ger nya möjligheter och alla möjligheter måste prövas för att bryta den pågående trenden.

 
Ingen bild

Silwer

28 augusti 2013 18:34

Lite fel snubbe som tar på sig ändringarna imo.

 
Ingen bild

Superbee

28 augusti 2013 20:12

Tar även med mig luftpistol utifall att man hinner två varv. Är det tillåtet med optik på pistol eller gäller öppna även där?

 
niklas

niklas

29 augusti 2013 12:08

Det är fritt riktmedel i pistol klassen

http://www

 
Ingen bild

martinw

29 augusti 2013 19:42

Du har blivit hopplöst okreativ och gnällig johnny.
Förutom rena felaktigheter så gömmer du påhopp och lite egna sanningar i löpande text.
Tråkigt att läsa för oss som varit med länge.
Tråkigt om nya medlemmar i hobbyn tar det du skriver som verkligheten.

Med egen blogg följer ett visst mått av ansvar, fundera lite på hur du förvaltar det.

Johnny Ottosson

29 augusti 2013 19:56


Att lämna förslag på förbättring kan knappast kallas för brist av kreativitet. Gnällighet, alltså klagan utan konkreta motförslag, är däremot okreativt.

Naturligtvis är mina inlägg partiska, de är subjektivt skrivna av mig och reflekterar därför mina egna åsikter - upptäckte du det först nu? Naturligtvis torgför jag mina egna sanningar, varför skulle jag springa någon annans bud?

Påståenden om felaktigheter däremot står alltid öppna att motbevisas men tills dess detta sker är de per definition inte felaktigheter.

Om det är tråkigt att läsa så måste valfriheten att inte läsa bloggen vara både befriande och glädjande?

De nya medlemmarna är fria att skapa sin egen sanning utifrån de olika utsagor som florerar, gillar man inte min "sanning" så är man fri att skapa sin egen eller kanske rent av ta del av någon annans - din kanske?

Min blogg ger inget ansvar, den är skapad av mig, för mig - men den kan också glädja andra, om de väljer så. Hur bloggen är utformad bestämmer jag själv allena och en blogg ska inte sammanblandas med exempelvis ett klubbforum där man kan tänkas representera en hel grupp av människor.

 
Ingen bild

martinw

29 augusti 2013 20:15

Verkar ha träffat ungefär där det var tänkt...

 
Ingen bild

Silwer

29 augusti 2013 20:51

Det är ju en splittring här helt enkelt, jag tror det tar ett tag inna man kan se var folk står.

Jag var ju klart för FT int. regler tex men har blivit allt mer osäker, utan 10J känner jga tat det är meningslöst, det äa bara så att det måste funka för 10J, det får inte bli en slaskklass man sopar bort bara.

Våra lagar är som de är och många har just 10J vapen de kan använda, men att tex bli hopklumpade med 16J är mindre roligt.

Eller att säg 50M är kanske för långt för 10m egentligen kanske vore en blandning av FT och HFT regler nåt, dvs runt 40m längd max, och upp och nedvinklar, möjlighet till stöd om det finns, ingen sittdyna utan isf på backen.

Men ändå inte så hårt som till fast zoom och fast pllx.

Det måste ju finnas deltagare med, det är väl kl att det går att köra internationellt men inte på bekostnad av säg halva fältet intresserade i landet.

 
Ingen bild

Leif

2 september 2013 23:33

Bra tankar Silwer!!!

Det är så det borde fungera i praktiken för att ha bredd på skyttet.

Utifrån den bredden kommer det säkert en "elitklass" som vill tävla internationellt och det är ju som det bör vara.

Att göra tvärt om som man har försökt att göra med att "bara" köra elitregler är dömt att misslyckas som inte får någon bredd utan redan aktiva slutar i stället och det är till stor skada för luftvapenskyttet och det jobb som många har lagt ned på det redan.

Johnny Ottosson

3 september 2013 06:55


Jag håller också med.

En elitklass föds ur massan, inte tvärtom.

 
Ingen bild

martinw

3 september 2013 06:59

Jag håller också med.
Synd att det inte blivit varken fler eller färre skyttar över åren oavsett regler och upplägg.
Vi är inne på arrangörsgrupp mk5, alla tidigare har vad jag vet hoppat av för det har gnällts för mycket.
Fundera lite på det och på hur ni alla är ansvariga.

Johnny Ottosson

3 september 2013 18:44


Nu hade vi iofs en stadig tillväxt från 03-11, en trend som tyvärr bröts i samband med internationaliseringen.

 
Ingen bild

Lasse Laursen

3 september 2013 22:28

Det verkar som om det inte blir någon FT tävling i Laxå den 22/9

Den var inte sanktionerad av styrelsen om jag har förstått det hela rätt.




Johnny Ottosson

4 september 2013 06:43

Eh?

Vadå inte sanktionerad av styrelsen?

Styrelsen är väl ansvarig för arrangemanget eller brukar medlemmarna där ordna tävlingar som inte styrelsen är inblandad i?

Blir det någon i Onsala då?

 
Ingen bild

U-båt

4 september 2013 00:46

Så kan det gå när styrman har en fallenhet att vara goggy .

 
Ingen bild

Lasse - Onsala Luftgevärsklubb

4 september 2013 07:23

Självklart så kommer Onsala Luftgevärsklubb att köra sin FT-tävling som planerat. Alla är hjärtligt välkomna den 15/9-2013

Väl mött :)

Johnny Ottosson

4 september 2013 18:33


Mycket trevligt!

Blir det bara bra väder så ska jag ta med min Ultra och tävla Int 16J med den.

 
Ingen bild

Martinw

6 september 2013 16:51

Det är riktigt som du skriver johnny, manfallet började långt innan årets regler och klasser.

 
Ingen bild

Silwer

6 september 2013 19:08

Möjligt, men att tävlingarna heter SM i det och det tror jag knapast lockar några nya ansikten.

Det måste ju finas en tävlingsform för de som inte riktigt ännu iaf vill gå från hemmaplinker till SM nivå.

Det hela inebär ju heller inte att int. FT läggs ner utan det har väl sin funktion det med.

Grogrunden finns inte länge, förutom att det nu väl är en tävling på gång i Västsverige som ju verkar gå åt rätt håll.

Man blir inte fler genom att stärka reglerna för just de runt omkring sig mer och mer.

Folk är skraja att lägga upp en skjuten tavla på bild på ett öppet forum för alla att se, så hur tror du de känner för den här nivån?

Just det, de kommer inte på eget bevåg iaf.

Att sen slå ifrån sig med att det var redan så dåligt hjälper väl inget, isf kan man ju slå igen bara.

Interna bråk och inställda tävlingar pga tjafs lockar inte.

Eller man ska helt enkelt ge upp då?

 
Ingen bild

martinw

6 september 2013 23:08

Har lite svårt att stå ut med ditt sista inlägg silwer.
Du bidrar till den elitistiska synen på ft, den synen som inte finns när du kommer till en tävling.
Skulle kunna skriva långa ramsor om hur fel du har i inlägget ovan, men nöjer mig nog med att vi arrangörer aldrig kommer kunna trolla fram något som gör dig nöjd...
Du får trösta dig med att det finns en handfull gubbar som kommer fortsätta vända och vrida på ft tills vi har en fungerande och växande tävlingsform.

 
Ingen bild

Silwer

7 september 2013 00:01

Bara att skriva nåt dyligt tyder ju på hur det står till imo.

Det fungerade inte tat gå direkt till int. FT med 16J som bas, vi har en licensfri gräns vid 10J, att det är 12fpe beror ju på att de gjorde så i UK dvs insåg att licenfri gräns var det som skulle fungera i praktiken.

Vill ni inte ha fler som skjuter luftvapen överlag hellre än en specefik regelbok?

Jag var ju klart för int. FT som du mins, men nu när jag ser var det ledde och hur 10J slås ihop med 16J så inser jag att det är hopplöst, iaf i nån berydande skara.

Enbart SM skyttar mao, nä jag tror det är dags att lätta lite på det där.
Att bara mena att det var redan åt skogen och låtsas som allt tjafsande och rent barnsliga metoder i privata krig kring saken leder ingenstans.

elitiska syn? du förstår ju inet vanligt folk, och ärligt när man hör om hur det går till bakom fasaden ni alltid drar fram så vill man ju tro att man faktikst hade fel.

Det ärmöjligt tat det är några få som ställer till eländet, det bör ju finnas en iaf enad front även om mna inte tycker exakt lika i allt.

Nu är det trakaserier och en jävla massa skitsnack bakom ryggen som gäller.

Hur blev det så här?

Varför är det så viktigt att få bestämma och få sitt namn i eldskrift inom nånting som inte komit ur startgroparna ens?

Jag ger inte upp heller, vi får se vad 2014 ger, men ni bör nog se över era styrelser osv då folk tycks ha problem att förstå hur man sköter sin possition.

Det handlar inte om att göra MIG nöjd, uatn att göra det hela till nåt folkligt i grunden ch sen ur det kommer resten av sig självt, det är iaf min tro.

En massa maktövertagande eller gnällande som sänker hela klubbar är väl inte önskvärt.

Varför kan man inte erkänna att man kanske inte riktigt hade rätt?
Är strävan att kunna var på SM nivå och tävla utomlands så viktigt att man offrar allt annat och inför gröna kort och tävlingslicenser mm för alla?

Är det så att ni ser ner på folk som inte vill satsa så direkt, eller kanske inte alls? Men ändå skulle vilja var med utan annat än att ha med sig säg en 10J bössa och betala för sig bara.

Jag är som sagt inte så mycket för det här rena vansinnesgrejor av folk som borde veta bättre än att verkligen gå på andra personligen.

Vi har inte ens licensregler i Sverge som är rättvisa i grunden vilket ju gör att 10J vapen bör få mer plats, för tänk de går tom att sälja senare då till skilnad från licensvapen som blir nästan värdelösa.

Jag hoppas som sagt på en mer HFT liknade uppbygnad för 10J, då de avstånden (max 41m) och mer vinklade skott tex är passande.

Jag gissar att det komer bli mer av det utan att nåt förbund som ändå inget vet om förhållanderna sanktionerar det.

Ni på SM nivå och med de ambitionerna kommer bväl inet ha ont av vad andra gör?

 
Ingen bild

Silwer

7 september 2013 00:24

Jo jag vet luddigt men jag vill inte strö en massa snack runt mig, det folk vet de vet de redan.

Det går inte tat mena att inget hänt.

Det är lite som att jag nu skulle söka rätt på martinw och trakasera honom, och sen ska det anses som ok? inte i min värld iaf.

Jag begriper att alla inte kan var vän med alla, men undvik dem då bara.

Många uttrycker just att jag vägrar befatta mig med det där, jag rör inte en sån klubb eller en sån tävling pga hur det gått till.

Det är inget påhitt utan så är det, vems fel det är kan man ju diskutera, kanske är det fel på de som är för flata för att tycka nåt alls?

Vissa klubbar tycks ju klara sig jäkligt fint, de är kanske inte fina nog för alla men de har ju inte en kupp i månaden om nåt eller gnällmånsar som får som de vill och därmed blir av med de som håller i allt och själva tydligen inte ville ha jobbet heller.

men det kan ju bara bli bättre och det tar väl tid att få allt att fungera, de väldigt gamla reglerna kallade "vedboregler" har tjänat ut imo, det drar heller inte direkt nåt längre.
Så visst det finns kanske ingen lätt lösning, men tävlingar som inte står under sportskytteförbundet är nog en bra början.

För de flesta iaf.

 
Ingen bild

martinw

7 september 2013 09:21

Du behöver gå med i en aktiv klubb så du slipper sitta och gissa vad som händer.

 
Ingen bild

Silwer

7 september 2013 19:03

Det finns inga i området.

Och de som tycks strulat mest är tyvärr de närmast.

Det rä nog bnättre att ignorera saken, jag är rätt säker på att folk inte ljuger om vad som händer.

Jag spelar inte det där spelet iaf så det är nog mest bara att önska lycka till med allt och hoppas det går vähgen för er med alla kort poch skyttelicenser osv.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards