Airpang

Direktlänk till inlägg 8 augusti 2013

Två generationer...

Av Johnny Ottosson - 8 augusti 2013 20:00


 

Föregångare och efterträdare...

 

 

Weihrauch HW80

 

Med anledning av mitt nyförvärv så fick jag frågan om varför jag valde en HW35 istället för den snarlika men betydligt kraftfullare HW80. Nu har jag haft ett antal HW80, två stycken med kaliber 25 och en styck med kaliber 177, oavsett kaliber så var det mycket fina vapen. På min "jag ska äga någongång i framtiden-lista" så står onekligen en HW80 med kaliber 20 väldigt bra till..


Den här gången så var jag dock ute efter ett vapen på 10 joule och då kändes kaliber 177 lämpligast. Med ett tak för effekten så kommer inte HW80 direkt till sin rätt eftersom det är ett synnerligen potent gevär som lätt ger det dubbla. Med samma effekt given så har snarare den kortslagiga HW35 de tekniska fördelarna på sin sida. Dessutom så erbjuder HW35 därtill fördelarna av ett aktivt piplås och en mycket vacker valnötsstock, något som HW80 tyvärr saknar.


Dock kvarstår det faktum att HW80 ÄR ett mycket bra vapen. Visst är det tungt och långt men ändå välbalanserat och den högre vikten blir närmast en fördel när man väl skjuter med bössan eftersom vikten hjälper till att tämja rekylen. Själva rekylen finns där men den är ändå relativt snäll, i relation till effekten, och detta är en av modellens mer dolda starka sida. Jämfört med Dianas sidospännare, diverse gasfjädervapen och potentare brittiska vapen (ProElite undantagen) så är faktiskt en HW80 relativt lättskjuten, även för ovana fjäderskyttar.


Laddar man sedan en HW80 med kaliber 177 relativt tungt (säg, 9-10 gn) så hamnar man i hastighetsintervallet av 840 till 880 fps, alltså där de flesta diaboler presterar som bäst, ballistiskt sett. Energimässigt sett så talar vi om 15-16 fpe alltså runt 22 joule. En mycket vettig kompromiss mellan kort bantid (hög utgångshastighet) med rimligt tunga diaboler samtidigt som den praktiska skjutbarheten blir så bra som konceptet av en magnum brytbössa tillåter.



Weihrauch HW35E  


I mitt fall så var dock inte den effekten aktuell och därför så fick jag istället väga övriga förtjänster hos HW80 mot dess motsvarigheter hos HW35 och en intressant parameter är ju prisbilden.


Hos Hurricane så betingar en 177/22 HW80 ett pris av 4200 kr där en HW35E går lös på 4300 kr. För den skillnaden av 100 kr (!) så får man då en valnötsstock istället för bok, monterade rembyglar och en mycket bättre blånering. Lätt värt en hundralapp i mina ögon då en HW80 inte tillför något som HW35 saknar så länge som vi talar om licensfria vapen med samma effekt.


I det perspektivet så blev mitt eget personliga val mycket enkelt.



 
 
Ingen bild

Håkan

8 augusti 2013 20:56

Intressant med effekten. Min HW80 (drygt 20 år gammal) ger 270 mps med 8,2 grains Meisterkugeln. Det ger 19,4 joule. HW80 har kanske uppgraderats med starkare fjäder efter jag köpte min eller så har fjäderna mattats möjligen? Jag minns att säljaren pratade om 290 mps men i mitt fall stämmer det inte då jag mätt upp den i kronograf.

 
Ingen bild

Dudda

8 augusti 2013 21:21

Om vi pratar ca 16j, hade du fortfarande valt 35an?

 
Ingen bild

Silwer

10 augusti 2013 13:07

Han får isf modifiera den en del, de ger sällan mer än 14j.

Hw95 tror jag han tagit där i .177, det bör räcka.

Hw80 .25 ligger runt 30j kanske strax under, i det nedre lägret av magnumbössor mao.
.177 är inte ett kanonval för modellen alls.

Som med allt i .177 begränsas de av att du fort når överljud och får lägga ner runt 25j ungefär för att det ska vara nåt att skjuta med.

Johnny Ottosson

10 augusti 2013 17:37


Enligt flertalet oberoende tester så ger en original fullpower HW35 10 fpe med kaliber 177 och 11 fpe med kaliber 22.

Det enda tuningkits som jag vet vilket ökar effekten utan att störa skjutbarheten är Vortek som ger 12 fpe med kaliber 177 och 13 fpe med kaliber 22.

På YF kan man hitta ett flertal vittnesuppgifter om detta från olika källor.

Mina två HW80 gav rätt så exakt 25 joule med kaliber 25. Jag tror att en 22 ger någonstans där också, möjligtvis bara marginellt mindre.

Min HW80 med kaliber 177 var mycket harmonisk för att vara magnumbössa i den klenaste kalibern, den gav runt 20 joule med de lite tyngre diabolerna hos kaliber 177, alltså runt 800 fps.

En HW80 ligger tryggt under gränsen för att inte gå transoniskt med de flesta diaboler, även 177. Tror den var uppe på runt 910-920 fps med 7.90 gn. Med superlätta 6.50 gn så borde man då hamna på 1000 fps.

 
Ingen bild

Silwer

11 augusti 2013 13:18

Ok, iofs har jag sett sånna siffror med på hw80 .25, det är möjligt att de jag tänker på har utrustats med nåt tuningkit vilket ju är vanligt på hw bössor.

Iaf hade jag nog ägt en sån idag om jag inte fått tag i proeliten som ju var en direkt konkurrent som misslyckades att sälja trots att den är snäppet bättre, men även den är inget effektmonster, 30j för .22 ungefär ger min, jag har sett både bättre och sämre, i var fall är det mer fråga även där om kraft med silkeshanskar och inte en hammare.

Hw35 .177 har jag sett mätningar på runt 14j, det går säkert att klämma ur 12fpe men då har man nog utnytjat allt överskott.

Det hade inte varit mitt hw val för 16j, en hw95/98 hellre särskilt de med justerbart kindstöd, 95an om öppna riktmedel gäller, vilket ju är trevligt att skjuta med, det var ju så man började en gång i tiden innan kikare hamnade på allt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards