Airpang

Direktlänk till inlägg 1 augusti 2013

Påverka !!

Av Johnny Ottosson - 1 augusti 2013 19:15



Långsam licenshandläggning?


Dröjer licensen längre än 30 dagar? JO-anmäl! Det enda som krävs är diarienummret, det står på din licensansökan så fort som polisen har tagit emot den. Ring handläggarna ett par dagar efter att ansökan är inlämnad. Fråga efter ditt diarienummer så att du vet att ansökan har börjat behandlas och inte bara är liggande. Använd diarienummret på din anmälan. En månad är rimlig väntetid, har du inte licensen då -  Anmäl !!


Använd följande länk: http://www.jo.se/sv/JO-anmalan/Skicka-in-anmalan/


Det går lätt och enkelt och effekten är statistiskt sett ordentlig. Att hantera en JO-anmälan är byråkratiskt halvjobbigt för mottagarmyndigheten och kostar därmed pengar o resurser. Allt detta slipper de om de börjar skicka ut licenserna inom 30 dagar. Detta är ett högst rimligt krav! Vi betalar minst 250 kr och vi förtjänar en snabbare handläggning än de flera månader som hittils har gällt i vissa län.


Låt tillståndsenheten få veta att du inte är nöjd med att vänta. Skicka in en anmälan! Du kanske inte få din licens snabbare bara för detta men du tillför tillståndenheten en extra kostnad som kommer att stämma till eftertanke. Ju fler anmälningar, desto bättre statistik och desto mera krav kommer tillståndsenheten att ha på sig för att sköta sitt arbete bättre.


Sprid gärna på forumen, ni som fortfarande har möjlighet att posta där.

 
 
Ingen bild

Silwer

1 augusti 2013 20:56

Och om mna bor där inga klubbar godkäns och därför inte kan få licens vad gör man då?:-)

ok

Flyttar antar jag är svaret, men hur i helvete får det var så förfördelat egentligen? varför?
ok jag vet att jag låter högst kraschad numera, men det finns inte en käft i området som ens vill starta en klubb på pappret ens, och ingen annan ligger nära nog enligt länets licensverk.

Jag avskyr klubbregeln och begriper inet ens hur man kan införa ännu mer dumheter från klubbarnas sida för att få skjuta luftvapen ungefär, det skjuts lite hitan och dittan hör man men ändå hör man inte vad som hänt isf?
Det är svårt och jobbigt nog tat ens få licenhelvetet och så kostar bössorna mer än snikrutvapen med osv.

 
Ingen bild

marhol

1 augusti 2013 23:44

Jag känner en som fick vänta 10 månader på sin luftbösse-licens här i västra götalands län.

Han var rätt le åt det kan jag meddela herrskapet om.

 
Master P

Master P

1 augusti 2013 23:57

Här har du något o knappra på.
Remember I said Theoben were back in business as impact airguns?
Well, that was last week. Looks like there has been an injunction slapped on them so it's not going to happen. I'm trying to find out more information as soon as I can ..

http://www.youtube.com/watch?v=LNWnn8Nyzlk

 
Ingen bild

Pistol Mike

2 augusti 2013 00:01

Silwer skrev:

"Och om man bor där inga klubbar godkänns"

"men det finns inte en käft i området som ens vill starta en klubb på pappret ens"


Klubbar eller föreningar behöver INTE godkännas, och varför startar du inte din egen klubb!? allt som behövs är tre personer... en ordförande, en kassör och en sekreterare skriv stadgar, program osv. och skicka in till skatteverket för registrering.

googla lite så hittar du en hel del om detta...
http://foreningsinfo.se/wiki/4-att-starta-forening

Sen tycker jag att det fina med just luftvapen är att dom kan vara licensfria!! men det kanske är inte är så kul med ynkliga 10J.


Med vänliga hälsningar
Micke

 
Ingen bild

Silwer

2 augusti 2013 00:45

Jag har givit det ett försök genom att kontakta alla jag hittat online med lv intresse i länet, ingen vill ha nåt med det att göra.

Jag skjuter licenfritt ja i PCP, i fjäder har jag ju en del pre92.

Och jo klunnarbna behöver godkännas här, dvs om de anser att säg 20mil är för långt för att man ska kunna medverka på nån basis så kommer de EJ godkänna klubben.

 
Ingen bild

Pistol Mike

2 augusti 2013 09:27

"Och jo klubbarna behöver godkännas här, dvs om de anser att säg 20mil är för långt för att man ska kunna medverka på nån basis så kommer de EJ godkänna klubben."

Då är det väl DIN AKTIVITET i klubben som ifrågasätts!? Rent juridiskt måste man ju vara en AKTIV MEDLEM för att anses ha ett behov. Så om sheriffen i Västra Götaland inte går med på din ansökan det är inte klubben som "ej godkänns" utan DIN MÖJLIGHET till ett aktivt medlemskap i den aktuella klubben.

Har du ingen du känner i verkliga livet (ej on-line) som du kan starta en förening med!? jag själv startade med hjälp av min farsa och brorsa en egen skytteförening, så starta du också en egen klubb.


Med vänliga hälsningar
Micke

 
Ingen bild

jazz

3 augusti 2013 18:28

Ä de går inte att påverka. Jag vänta på lic på en .357 och jag begärde extra snabb handläggning efter som jag ska vara med på en skytte tävling med revolver. Har går 7v nu. Jävla puckon är vad de är. Har många lic vapen sedan tidigare ,luftgevär, krutgevär, grov pistol och ett par 22. Så jag är ju redan godkänd men inte f,n hjälper det.

 
Ingen bild

kj

3 augusti 2013 19:41

stämmer som du säger enda undantaget är om du heter Bernadotte i efternamn,då går det på några dagar och inga begränsningar av vapen innehav,sagt det rakt i nyllet på en polishandläggare han blev stum.

 
Ingen bild

Silwer

3 augusti 2013 19:42

Pistol Mike: som jag skrev jag har kontaktat all i mitt län jag nånsin sett på forumen och nej ingen vilöl ha nåt med saken att göra oavsett.

Självklart är det för att de ans4er att det är för långt och urtanför hela Uppland tom som de anser att man aldrig kan åka 20mil för deltagande någonsin.

I Norrland kan de f¨å ha 50mil utan bekymmer, så det är inte alls samma.

 
Ingen bild

Pistol Mike

3 augusti 2013 21:54

Jazz skrev:
"Ä de går inte att påverka"
Gör du en JO-anmälan så blir det i alla fall statistik på alla långa handläggningstider, och till sist är det någon som kollar statistiken och förhoppningsvis gör något åt saken.


kj skrev:
"enda undantaget är om du heter Bernadotte i efternamn"
Jag tror inte kungen behöver ansöka om licens över huvudtaget!


Silwer det jag menade var att du skulle försöka starta en förening ihop med några likasinnade som du känner. att kontakta någon på ett forum tror jag inte på, gör ett försök OFF-LINE istället.

Har du sen en egen förening så behöver du inte åka 20mil för att delta på en tävling eftersom du har den på hemmabanan. :0)
Det kanske inte är så många att tävla med men är några som har kul är det lätt att locka med sig fler skyttar efterhand.

Kom ihåg: "Rom byggdes inte på en dag" som dom gamla säger.


Med vänliga hälsningar
Micke

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards