Airpang

Direktlänk till inlägg 1 augusti 2013

En underskattad modern klassiker

Av Johnny Ottosson - 1 augusti 2013 19:00


 

Överlevaren 

 


En svensk klassiker  
  


Den har nu funnits mer än ett decennium men är fortfarande en storsäljare och känns trots åren vidunderligt modern. Det var många nya idéer som presenterades i ett mycket kompakt paket när den helt nya FX Airguns Cyclone lanserades för, i dagarna, ganska så exakt tio år sedan. I sortimentet för FX Airguns så var Cyclone inte mindre än revolutionerande, man tog ett stort, stort steg - ett jättekliv, rakt över natten in till de konceptuellt sett i dagens mening moderna luftgevären. Här fanns för första gången allt det på plats som sedan dess har varit signifikt för FX Airguns - modulära plattformar.


Den basala Cyclone kunde enkelt och med ett minimum av andra komponenter förvandlas till så vitt skilda vapen som Gladiator (Verminator), Ultimate (Storm) och Cutlas. Samtidigt så var (och ÄR) Cyclone nydanade även på ett rent tekniskt plan likaså;


- ÄKTA vänsterversion utav högerversionen, man kan byta själv som ägare utan att tillföra komponenter

- Löstagbara tuber som är enkla att ersätta vid skador och som dessutom kan byta och byggas ut

- REPETERBAR 3-stegs fartomställare som på ett ögonblick kan förändra utgångshastigheten

- Massor av valmölighet i piplängder, stockmaterial och liknande, en enorm valfrihet att konfigurera vapnet

- Sidelever, visserligen med långt slag och lite skramlig men samtidigt inline och lätt att hantera

- Valbar med shroud, något som var i princip helt unikt när modellen lanserades och mycket efterlängtat


Allt detta var då helt nytt och även var och en för sig så var ovanstående finesser unika, tillsammans däremot, så var det ett helt unikt vapen som visade på ett konstruktivt nytänkade långt bortom dåtidens konkurrenter. Cyclone kom ju i en tid som dominerades av vapen som Air Arms S410, Theoben Rapid 7 och den egna FX2000. Självklart så hade ju också den nya serien finesser som det billiga och geniala Axsormagasinen, verktygslös quickfill och manometer - features som inte ens den dyra Rapiden kunde uppvisa.


En annan speciell egenskap hos Cyclone var formatet, detta var ett mycket litet, smalt och nätt gevär. Längden var totalt bara 92 cm och vikten landade vid 2600 gram. Detta var betydligt mindre än de dåtida konkurrenterna, åter igen, inte minst jämfört med Rapiden. Vidare så var Cyclone ett oömt vapen med en tålig och solid syntetstock, rostsäkra aluminiumtuber och en mekaniskt pålitlig grundkonstruktion.


Prestandamässig så kunde den här lilla bössa skicka av en 16 gn JSB med över 930 fps vilket innebar över 45 joule och ändå leverera 4 magasin ifrån en 185 cc tub inom en acceptabel maximal spridning. Inte konstigt att modellen stegade iväg som en raket i försäljningen.


Min egen Cyclone på tiden det begav sig, notera den ovanliga S&L-stocken..  


Nu har tio år passerat, hur står sig då modellen i dagens, betydligt vassare konkurrens?


Som vanligt så finns kannibalismen som största hot mot Cyclone-seriens försäljning, kunden tenderar oftast att välja mellan andra modeller hos samma tillverkare än hos konkurrentmodeller - ett mycket gott betyg åt Cyclonen. Argaste konkurrenten torde vara Royale 250 som prismässigt sett ligger mycket nära och som erbjuder en toppmodern och betydligt mer gedigen konstruktion med i princip samma finesser som Cyclone, förutom omställningsmöjligheten till vänsterrrepetering. I gengäld så har Royale 250 en betydligt bättre shroud.


De starka punkter som kvarstår för Cyclone är främst en ännu idag solid och fin syntetstock, ett försprång som FX nya gummicoating så sakta börjar hämta in liksom möjligheten att ställas om till ett äkta vänstervapen. Annars är det nog mest smidigheten och karisman som talar för Cyclone. Utveckligen har ju nämligen inte stått stilla och de yngre modellerna från FX Airguns är enormt kompetenta vapen som förkroppsligar ytterligare tio års teknisk utveckling.

 
 
Ingen bild

kj

1 augusti 2013 19:27

ja kan bara hålla med har skjutit ca 100 skott med bössan sen du var här med den,satt på pipstabb hade liggande från typhoonen,oljat o vaxat stocken är ju shults o larsen som på din bild gett den lite smörja oringar mm, satt på rembyglar med bipodfäste kikarsiktet monterat så det passar mig,väntar bara på återstående delar.

 
Ingen bild

Silwer

1 augusti 2013 20:43

Jo de är ok bössor, kass byggkänsla men skjuter ändå bra jag hade ju en köpt 04 tror jag som jag sålde för nåt år sen bara, den funkade, men jag blev trött på begränsnoingarna personligen, mne jag kan inte säga att den sköt direkt nåt sämre än nåt annat jag har per definition, däremot saknar den helt finess, den har som fördel att var mycket lätt många block är väldigt mycket större och grövre osv.

Min hade LW pipa, man kunde fortfarande då välja en koreansk pipa mins jag, det vågade man fan inte haha, undrar vad de tog vägen som valde den.

Min var syntet som den översta visade men jag bytte till justerbar väl skålad bakpappa nästan direkt.

Ser man bar på den med valnöt och inte rör den så är den idag den snyggaste FX bössan i produktion ihop med Cutlas i valnöt för de som gillar tumhål bättre.

Royale har aldrig tagit över med en elegant konstruktion, bar en bättre bygd konstruktion.

 
Ingen bild

Silwer

1 augusti 2013 20:48

Jag antar du menar att revolvermagasinen var i samm stil som till Axor, det stämmer och de är mina favoritmagasin om man nu ska ha något magasin alls, men hålet i mitten för centreringen var mindre på Axor tror jag så de passade inte rakt på, bara som kommentar.
Om man beger sig utanför FX kan man hitta bössor som ser bra ut och skjuter bra med ännu, det ska man inte glömma.

Att folk kanske väljer andra FX är mer priser och räddslan för hur komplicerat ägandet ska bli, sånt tdabbar ingen luttrad.

 
Johan

Johan

1 augusti 2013 21:16

Kul att Cyclonen överlevt så länge men FX får sluta producera den nu så det kan bli kultstatus på den någon gång =)

http://www.luftjakt.se

 
Ingen bild

Silwer

1 augusti 2013 21:33

Jo den är 11 år nu och står som namn för hela generationen, dvs "cycloneblock" säger man om dem oavsett modell.

Undrar hur många som sålts, särskilt i början fanns inte många val nämligen, ja Typhooon i enkelskott typ.

Det var ju anledningen till att jag köpte den, och många med mig tror jag iaf, och de flesta har väl sålts vidare eller tom skrotats då jag iaf fått sånna delar, så de har dött av i viss mån med.

Om ni har en ni tror är gammal kolla om den har isexor som håller ihop blocket överallt det har bar de äldsta, sen kom rätt snart torx på de 2 uppifrån, folk drog sönder insexorna med det biligaste glappskit de hade på löpande band.

Det var lite av ödet med dem med att folk skulle ostrypa dem och totalhavererade dem på en gång.

Det är ju inte bar en gång sånt dykt upp som frågor eller som hela vapen i delar som inte använts utan sågats och borrats sönder, jag hade en sån Verminator av den här modellen, snubben hade först tagit en och inet sett några skruvar får man anta så han hade borrat bort den under magget och sågat av de längst fram och sen kastat ddet åt sidan och så tagit EN till och gjort samma sak.

Helt otroligt men sant.

 
Ingen bild

Silwer

1 augusti 2013 21:40

"Underskattad" hur då, idag eller?
Det är väl det som menas tror jag då de här måste sålt mycket bra i landet iaf, bättre än Royale i just Sverige gissar jag.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards