Airpang

Direktlänk till inlägg 30 juli 2013

Aktuella ämnen

Av Johnny Ottosson - 30 juli 2013 19:30


 

Lite iakttagelser


Idag gjorde jag ett besök på det svenska luftvapenforumet och kunde notera en del aktulla ämnen, väl värda att beröra. Den gode Gubbe gjorde precis samma reflektion som jag själv noterade i början av maj då jag författade inlägget "En tanke"; http://airpang.bloggplatsen.se/2013/05/07/9815436-en-tanke/


I den bästa av världar så håller jag naturligtvis helt med Anders G, Tomaz och alla andra om förträffligheten av Grönt  Kort, medlemskap i Sv Skyttesportförbundet, licenskontroller, tidtagarur & rumpkuddar - MEN - prioriteten (vilket Gubbe förefallar ha kommit till plötslig insikt om) MÅSTE alltid vara deltagande!


Utan deltagande så faller precis allt annat. Det är hur meningslöst som helst att ha hur många regler som helst om ingen kommer. Så enkelt är det!


Vi måste alltså angripa uppgiften om att ge sporten tillväxt ifrån rätt håll, vi måste först bygga upp en deltagarbas och först därefter så kan vi börja krångla till saker och ting med obskyra regler och en rigidare syn på lagstiftningen. Det är med andra ord dags att låta ändamålet helga medlen, annars lär sporten dö sotdöden här.


Nästa år så tror jag vi kommer att få se två typer av tävlingar utkristallisera sig, dels de officiella tävlingarna som troligtvis kommer att dra ganska få besökare och dels de mindre lokala klubbtävlingarna som lär samla desto fler. I synnerhet då om den ansvarige arrangören vinnlägger sig om en mer avspänd inställning till tävlingsfenomenet, reglementet och licensfrågan. Om ett år så har vi förmodligen svaret så nu vet ni min hållning i frågan, återstår att se är om jag har rätt eller inte. Själv så skulle jag inte bli förvånad om exempelvis en "skyttesöndag" skulle komma att dra mer besökare än en välplanerad officiell tävling.


Nästa ämne för dagen är gasfjäder till Webley Tracker. Eller kanske inte. En deltagare på forumet letar med ljus och lykta efter en gasfjäder till sin bössa och har i brist på att påträffa en sådan fundera över lite oortodoxa lösningar som innefattar en mer potent gasfjäder ifrån en mindre etablerad tillverkare.


Själv så förundras jag alltid över att folk har så mycket funderingar runt slagfjädrar och kraften i just dessa. Vad har detta egentligen för relevans? Ingen! Så enkelt är det!


Det absolut enda som sker när man sätter in en kraftfullare slagfjäder är att slaget blir snabbare och bortsett ifrån en marginellt snabbare locktime så finns det bara nackdelar med detta. En snabbare pistong kommer att skapa större massakrafter åt rekylen till att ge skytten en sämre praktisk skjutbarhet. Dessutom så lär konstruktionen av vapnet som sådan att utsättas för betydligt större mekaniska påfrestningar. Att vapnet även blir tyngre att anspänna säger ju sig självt. Även packningen kommer att ta stryk och inte sällan så riskerar diabolen att deformeras av den våldsamma accelerationen vilket leder till lägre BC och ytterligare nedsatt praktisk precision.


Nyckeln till högre effekt, om man nu eftersträvar detta, ligger ENBART hos vapnets "svepyta", alltså hur stor mängd luft som kan skjuta på bakom diabolen - inte hur fort den aktuella luften levereras. Redan Gerard Cardew & Co på sextiotalet kunde bevisa detta men ändå så tillkommer det ständigt generation efter generation av nya fjäderskyttar som efterfrågar just "starkare fjädrar", inte sällan utan att helt förbigå vikten av bra packningar. Ett mycket bättre och mer konstruktiv frågeställning vore just snarare "vilken packning ska jag välja till mitt vapen".


Se bara på HW35, när denna modell kom så var den en riktig rykare med angivna 750 fps. Detta fysiskt sett stora gevär är relativt kortslagigt med blott 35 mm slaglängd (därav beteckningen) jämfört med det mindre Feinwerkbau Sport som, tack vare längre slaglängd, kunde ge nära 100 fps högre utgångshastighet med lika tunga diaboler. Beeman såg och förstod så hans utveckling av HW35 blev likaledes legendariska HW80 vilken med 80 mm slaglängd direkt gav 200 fps högre utgångshastighet än föregångarna och som sådeles distansierade den argaste konkurrenten med likaledes 100 fps. Hela tricket låg alltså i en större svepyta, en större mängd luft som kunde flyttas mellan kompressionskammare och pipa.


Vapen som har en liten svepyta, exempelvis HW35 & Webley Tracker mfl, KAN inte förmås ge hög effekt helt enkelt för att de fysiska förutsättningarna saknas. Vapen som däremot har en stor svepyta (ex HW80) kan däremot trimmas vidare med gott resultat eftersom den begränsande faktorn hos dessa modeller inte är brist på svepyta utan andra variabler, vanligtvis inte helt optimala packningar. Med bättre packningar så kan man sätta in en kraftfullare fjäder då den tightare packningen bromsar upp pistongen och därmed skapar ett ökat motstånd som faktiskt kräver en starkare fjäder för att kunna övervinnas. Den tätare packningen ger mindre svinn och ju mera luft som knuffar på diabolen - desto högre utgångshastighet. Det är endast i dessa lägen som en starkare slagfjäder kan tillföra något, annars inte.


Vill man ha högre effekt ur ett klent vapen, exempelvis en Tracker, så bör man i först hand montera en bättre packning med bättre tätning. Då får man automatiskt mindre förluster och mer effekt igenom ett bättre utnyttjande av den befintliga (lilla) svepytan som vapnet uppvisar. Bättre tätning har också den goda bieffekten av mindre rekyl vilket gör att man får både högre utgångshastighet OCH bättre skjutbarhet samtidigt som livslängden på vapnets komponenter inte förkortas. Inte dumt va´?




 
 
Ingen bild

evert

30 juli 2013 22:44

Johnny, du er fortsatt nødt til å skaffe deg mer teknisk kompetanse før du påstår ting.

Slagvolum er mye, men ikke alt.

Hvorfor har du ikke svart på spørsmålet mitt om HW35-avtrekket?

 
Ingen bild

gubbe

31 juli 2013 13:35

Nej där har du fel Johnny, när du påstår att jag "plötsligt kommit till insikt". Jag har nog varit ganska sur och tvär genom hela processen vilket du vetat om du läst mina inlägg genom åren.
Du kan ju alltid fråga martinw tex ha ha.
Skillnaden på mig och dig är bara att jag accepterar och försöker anpassa mig till dom regler som gäller och göra det bästa av situationen, hade tex anmält mig till två klasser i Laxå.

Johnny Ottosson

31 juli 2013 17:05

Jag har ju inte direkt sett några brandfacklor ifrån dej på något av forumen så din sedan länge hållna åsikt lär ha varit väldigt bra maskerad, såvida du inte räknar in PM till MartinW?

Jag har själv deltagit i tävlingar med internationella regler och även konverterat ett av mina vapen ner till 16J för att fungera i dessa nya regelverk.

Iom det så anser jag att jag har anpassat mig minst lika mycket som du.

Laxå anmälde jag mig inte till eftersom jag inte vill föranmäla mig om jag inte VET att jag kan komma och det var oklart om inbjudan var bindande eller inte.

Det mesta talade dock för att jag hade åkt om det inte hade krävts föranmälan.

 
Ingen bild

Tomaz

31 juli 2013 16:48

Jag blir också omnämd i ett sammanhang som inte stämmer med verkligheten...Varför blanda in mig över huvud taget när jag inte har haft någon roll alls i framtagandet av FT reglerna...?
Det finns saker som jag gillar med nya reglerna och det finns saker som jag tycker mindre bra om. Dock har jag valt att se positivt på det hela och gilla läget.
Det finns allt för många som valt en avig inställning till reglerna och bara tillfört negativ energi till sporten bakom sina tangentbord. Så där står vi idag, tillbaka på ruta ett pga att folk sitter hemma och tjurar och har bestämt sig på förhand att FT inte är kul längre..."för många skott" "fö dyr anmälningsavgift" "vill inte lägga 500kr på en FT-kudde" "hinner inte gå massa rundor med alla luftvapen jag har" "tycker inte att det är bra med fri sikt till målet från alla skjutställningar" "jag vill ha en poäng om man lyckas höra att man träffar plåten" "jag gillar inte klassindelningen" .......och så vidare
Mycket föredömligt av "gubbe" som inser hur viktigt det är för hela luftskyttets framtid att hålla ihop och försöka ge saker en chans. Det är bara positiv energi som kan föra oss framåt.

Johnny Ottosson

31 juli 2013 17:11

Jag skrev inget om att du hade varit med och tagit fram reglerna.

Jag skrev att du överlag uppskattade dem, har jag fel i detta?

I sak har vi nog en samsyn, jag accepterar och "gillar" också de nya reglerna, även om allt kan förbättras lite ytterligare.

Däremot så tror jag att de är direkt kontraproduktiva när det gäller att attrahera tävlingsdeltagare.

Måste man då prioritera, mellan internationella regler och fler deltagare, så väljer jag själv fler deltagare.

Nu är det (tyvärr) så att folket önskar "vedbodregler" och lägre kostnader, som det var tidigare, och vill man ha fram folk till tävlingarna så måste man anpassa sig till detta eller ställa in.

Så enkelt är det.

 
Ingen bild

Tomaz

31 juli 2013 21:20

Det som är kontraproduktivt om man vill attrahera tävlingsdeltagare är tex hur du har framställt FT och nya reglerna under året med dina säregna vinklingar och formuleringar för att visa ditt missnöje med det ena och det andra.
Du har en blogg som når ut till många luftvapenintresserade och har alla möjligheter att puffa positivt för all tävlingsverksamhet vare sig det är FT, BR eller annat...alla former av sammankomster som någon drar ihop är positivt för all verksamhet vi har med luftvapen, oavsett vilka regler som tillämpas och hur stor eller liten tillställning det är.
Vi har inte utrymme till olika grupperingar och schismer.
Finns många som borde sänka garden och offra sig lite för att åka på tävlingar, annars har vi snart inga tävlingar kvar om alla stångas bakom tangentbordet istället..
Så enkelt är det.

Johnny Ottosson

31 juli 2013 22:45


Det jag har gjort är att skildra verkligheten som den är och sanningen ÄR faktiskt sådan att deltagarna INTE uppskattar de nya reglerna eftersom de bevisligen väljer att inte komma till tävlingarna.

Sedan så håller jag med om att vi inte ska ha olika grupperingar och schismer i vår smala hobby.

Det är av den anledningen som jag alltid håller bloggen öppen för alla olika åsikter.

Till skillnad ifrån forumen så bannar jag inte deltagare eller kräver att de registrerar sig för att få ta del av bloggen. Detta är något som exempelvis både Leif och Daniel har utnyttjat igenom att debattera här.

Personligen så vill jag åka på en tävling för att den verkar rolig, inte för att jag behöver "offra mig" för att göra det.

Tävlingsdeltagande ska bygga på intresse och engagemang, inte på plikt.

Deltagarna på tävlingarna förefaller säga - "gör om, gör rätt" - frågan är vad arrangörerna säger?

Problemet ÄR här, nu måste det bemötas.

Ska vi låsa oss i prestige och tillämpa regler som inte uppskattas varvid deltagandet minskar eller ska vi våga förändra reglerna så att tävlingarna uppskattas och drar mer deltagare?

Den bollen ligger hos de ansvariga arrangörerna.

 
Ingen bild

kj

31 juli 2013 22:07

99%av alla som skjuter bryr sig inte om tävlingar,utan för det är skoj och i glada vänners sällskap,blir alltid en massa gny och tjöt på skjutbanor har jobbat på en skjutbana ifem år mycket motstridiga viljor.

Johnny Ottosson

31 juli 2013 22:49


Jag kan till viss del förstå dej men så är jag inte heller någon tävlingsmänniska.

Finns det en bra tävling som verkar lockande så åker jag, känns det inte hundra så hoppar jag lika gärna över.

Tävlingarna har liksom inget egenvärde, den sociala delen sköter jag online. Vanligtvis via Facebook men då o då även igenom forum.

 
Ingen bild

Superbee

1 augusti 2013 00:24

Det ska vara enkelt och okomplicerat att tävla. För övrigt gillar jag inte att tävlingarna börjar så pass tidigt att jag måste offra en hel helg. Jag kan absolut tänka mig att köra 30+30 mil på en dag för en tävling, men inte om jag måste börja köra bil klockan 4...

Johnny, du bör se över dina tekniska argument...Du har dock rätt angående att se över grundförutsättningar t.ex läckande packningar innan man börjar "trimma". Det du verkar blanda ihop är hur grundläggande fysikaliska "fenomen" som kraft, tid, energi och effekt hänger ihop när vi pratar om att generera kinetisk energi medelst lufttryck (som i sin tur förstås tillräckligt genom enklare strömningslära och termodynamik).

 
Ingen bild

Batistuta

1 augusti 2013 12:47

"Nu är det (tyvärr) så att folket önskar "vedbodregler" och lägre kostnader, som det var tidigare, och vill man ha fram folk till tävlingarna så måste man anpassa sig till detta eller ställa in.

Så enkelt är det."

Så enkelt är det inte. Jag vet inga som vill tillbaka till vedboreglerna förutom du och möjligen någon av dina anhängare. Alla andra har accepterat de nya reglerna.

Kostnaderna för tävlingarna däremot är lite klurigare. 70 kr tycker jag är lagom. 50 till föreningen och 20 till ssf.

Våra FT-månadstävlingar kostar 20 kr som enbart går till klubben, där kan man bli inbjuden om man tar kontakt med någon ansvarig i klubben.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards