Airpang

Direktlänk till inlägg 20 juli 2013

Air Arms FTP 900

Av Johnny Ottosson - 20 juli 2013 19:00


 

Air Arms efterträdare till sorgebarnet Ev2 är äntligen här...


Den har tagit tre år att få fram och nu ska regulatorerna fungera direkt från fabrik...!!


Världens dyraste halvfabrikat har den kallats, gamla Ev2-serien ifrån Air Arms. Efter två Mks så lade man ner serien och nu har man laddat om igen med en modell som man kallar FTP 900. För den facila summan av ca £1500 så kan man förvärva Air Arms nya flaggskepp - om man vågar.


Tyvärr så har driftsäkerheten inte direkt varit på topp och modellen plågades från mängder av udda barnsjukdomar, detta parat med Air Arms mycket måttliga intresse för att hjälpa köpare utanför UK har gjort Ev2 till luftvapenvärldens motsvarighet till bilarnas Chrysler Voyager - en iskall krångelmaskin där precis vad som helst kan och kommer att börja trassla precis när som helst, helt utan synbar anledning.


Nu får vi hoppas att det går bättre med nya FTP som i alla fall slipper bära belastningen av en Ev2-benämning Mk-någonting. En mycket god idé att byta namn för att slippa smittas av Ev2s vanrykte. Nu återstår bara att se om den här dyrgripen förmår att leverera i paritet med sin prislapp.



 
 
Ingen bild

Silwer

20 juli 2013 20:32

Frnna bygger inte på de äldre släktingarna som var mer lika varandra, och EV2 kom faktikst i 4 varianter.

Regulatorproblem har alltid följt AA med deras dyraste bössor, och båda gångerna har amerikanen Joe Korick fått rädda situationen.

DEt här är en otroligt vacker bössa, de har inte förloat stilen på det sättet men då allt är nytt så skulle även jag avvakta och se vad som händer.

Du är aningen abrupt med 2003 kom EV2 och lades ner tidigt i år så det är inte så kortfata som du får det att låta.

Pro-target före den fanns mellan 96-01 3 upplagor,regulatorproblem där med.

AA är kanske svåra med service det vet jag inet men de är väldigt öppna annars, lätat tat nå via mail osv till skillnad från nästan alla andra tillverkare måste jag tyvärr säga.

Du har rätt men du är inte påläst nog på detta, trots allt när de fungerade var de också i världstoppen, även om Steyr hade halva fältet så saknades inte EV2or direkt.
Nån FX har aldrig förekommit om mna ska vara lite bitsk tillbaka, men ok de har en ann inriktning.

Men det är inte Hatsan du skriver om nu så att säga, det är då inte många som från grunden konstruerar en egen bössa utan delar från det övriga sortimentet, det ska de ha credit för, även om det kan var faran med.

De är ju hellere inet de enda bössor som visat sig problematiska, den du använder var ju nära att läggas ner pga problem att få dem at tskjuta bra, och troligen försvinner den nog och det mycket fortare än EV2 gjorde.

Johnny Ottosson

20 juli 2013 22:01


Visst är den vacker, tanken går till exempelvis Webley Tracker.

Mycket vacker, mindre skjutbar och gravt övervärderad.

Visst hade man en stor del av marknaden och var mycket framgångsrika i vissa tävlingar, sådana som tillverkaren sponsrade stenhårt.

Konstruerad ifrån grunden, ja - men den absolut viktigaste och mest komplexa delen (pipan) köper man in utifrån, i detta fall Tyskland.

 
Ingen bild

Silwer

20 juli 2013 20:35

Kommentaren halvfabrikat är EJ passande då det är en inhouse bössa och inte nåt hopplock.

halvfabrikat är just det när mnas tar säg bottenplattan från en Ford och smäller på en ny kaross och morot och kallar det Volvo eller Jaguar Xtype som är en Ford Mondeo.

Dåligt humör idag eller?

Johnny Ottosson

20 juli 2013 21:57

Halvfabrikat ungefär som en Harley-Davidson.

Du KAN använda den 100% original men den har såpass stora konstruktiva tillkortakommanden så att de flesta modifierar den kraftigt för att öka bruksvärdet eller, i värsta fall, för att överhuvudtaget få den att fungera acceptabelt.

 
Ingen bild

marhol

20 juli 2013 21:21

Jag tror "halvfabrikat" syftar på att regen inte alltid var duglig. Och att man därför var tvungen att komplettera bössan med dito.

Det är vad jag tror iaf.

 
Ingen bild

Silwer

20 juli 2013 22:23

Jo men annars så är det ju inget konstigt hopplock, men visst alla med EV2or kommer nog få byta regulatorn förr eller senare, Koricks eller nån annan.

Jag har ju en hel del av hans modifieringar på min PT, men jag ser det inte som halvfabrikat direkt, det är ju genuina bössor i sig.

Tragiskt att man ska behöva byta ut delar dock och efter så många år i tillverkning, det håller jag med om.

I övrigt gillar jag tat de inte ger upp, de tillverkar mycket bössor för folket i UK och kunde klara sig bra på det, men ändå tar de fram en ny utmanare till Steyr osv.

Jag vill gärna att de lyckas för balansens skull, men om jag hade råd skulle jag ändå vänta med köp.

Nu blir det dock ingen sån här för mig, jag är nöjd med de bössor jag valt personligen och tror inte tat jag behöver en sån här.

Men visst jag är anhängare av AA och av engelska bössor överhuvudtaget, det är nåt särskilt med dem helt enkelt.

Nu menar jag inte att jag inte kan köpa nåt annat, mne sr jag på vad jag har är det mesta engelskt, men visst har jag tyskar med men de är mer valda för funktionen.

Jag tyckte bar tat du var för hårt sågande, EV2 som sagt 10 år och har sålt relativt bra, flopp? nej imo.

Det är ju främst regulatorn som är tokig, och den går att skaffa ny, jag kallar det egentligen inte för kraftigt modifiering, då vet jag bössor som behöver bra mycket mer ändringar för att ens vara dugliga, men givetvis ligger de inte i samma prisklass.

Tryckena på de äldre är kanske de bästa mekaniska trycken som existerar, det kan man undra om de fått till här, och tro mig jag har provat en del trycken och jag är inte ensam om åsikten direkt.

Nä jag hoppas det här går bra, för sportens skull med, bara fula Steyr 110or på banan vore tråkigt.

Johnny Ottosson

20 juli 2013 22:49

Att sälja bra betyder inte att man är lönsam och hur står det egentligen till med kundnöjdheten när man måste byta regulator för £X när man har köpt ett vapen för £1200?

Jag tror att Ev2-serien har kostat mer än vad den har smakat för AA - tyvärr.

Avtryckarsystemen ÄR riktigt bra men varför kan man fortfarande inte göra en lika bra produkt som gamla PT?

Utveckling ska ju gå mot förbättring, inte bara mot förändring.

 
Ingen bild

Silwer

20 juli 2013 22:33

Pipor har aldrig AA gjort de har alltid utom vid nåt tillfälle haft LW, men det är ju inte vad som helst här, som med DS har de sina egna tankar bakom det, det är inte samma pipa som på de vanliga bössorna.

OCH fö vad är fel på LW, de skjuter bra för mig iaf, pipan är inte en svag punkt på de här, rätt amo och du skjuter där du vill.

Dock satsar de inte på grovkaliber och dundereffekter som lockar dig, men jag är inte så väldigt intressead av sånt själv och i UK är .25 i 12fpe rätt trist mest, FAC är inte lekstuga att skaffa direkt.

AA kanske inte är absoluta toppen på allt, men de har en viss bredd och de satsar iaf på nånting, Hatsan kastar ur sig en massa men har aldrig passerat några krav liknande vad premiumbössor gör, och där kan man väl kalla svenskt pris för ett jävla dåligt skämt iaf om nåt.
De säljer väl vad de behöver men i mina ögon ser jag gära att man bevisar nåt, inte bara kopierar och suger ur ett uppköpt företags gamla ideer.

Nä Johnny du ska var glad att det finns nåt livaktigt kvar i Europa ännu oavsett, det kanske kommer en dag när allt är uppköpt av liknande ointresserade figurer som tänker på sin vinst enbart, då allt käns iskallt mest.

Johnny Ottosson

20 juli 2013 22:47


O du menar att NSP Engineering är ett entusiastbolag eller vadå?

Air Arms is in the business för pengarna, inget annat.

Men visst, de berikar marknaden precis som BSA och även om de inte är några Daystate så har de ju sin plats där, till gagn för alla oss entusiaster.

Prisnivån känns dock lätt löjlig, hur mycket bättre skjuter en AA 900 för £1500 jämfört med en Typhoon för SEK 5000?

Vart tog förresten den öppna pipladdningen, utan matarpinne, från PT vägen?

 
Ingen bild

Silwer

20 juli 2013 23:53

Jo just så menar jag, det klart de går runt, men de är intresserade av vad folk vill ha, tror du Hatsan bryr sig ett skit?
Sen jämförelserna så mellan olika PCP, jag har aldrig gillat det, när nåt ska förfinas i nivå bit för bit och kommer sälja relativt lågt antal, det kostar ju att ta fram produkten, de förfiningarna kommer öka priset flera ggr mot en billig plastbössa säg med mål att vara mängdbössa.
I FT så behöver du mer än en Typhoon i 12fpe, den komer förlora om skyttarna är lika bra.

Men som du vet PCP är lättskjutna av naturen, det är mer om inställningar och liknande för att det ska kännas bra för en, du har själv valt en bössa som är lite dyrare för att det passar dig, du kunde köpt en Typhoon syntet, fan va dum du är? :-)

Steyr kostar skjortan de med, nånstans måste de ta in stålarna för produkter som tar mycket mer tid att tillverka än säg Hatsan AT44 som är några rör på varandra eller nåt.
Jag vet givetvis inte om EV2 blev en förlustaffär men det blev ju en hel del service de fick göra och ibland om och om igen på samma bössa.
Visst jag gillar PTs gamla system med men av nån anledning ansåg det de för omständigt, jag vet inte varför får jag erkänna.

Nu kan 900an var en bättre bössa än EV2 det vet vi inte ännu, svårt att totalsåga den nu.

Den är ju en tävlingsbössa och entuiastbössa, de kostar mer.
En FX FT äre inte gratis heller och då använder de ändå delar från sitt övriga program, men även där tillkommer ju komplikationer med det nya trycket som egentligen aldrig var tänkt tat finas, det funkar men det är inget att skruva med hemma direkt, byta fjädrar osv.

Du är lite för negativ här tycker jag, jag vet att du inte tycker internationell FT är nåt särskilt, men andra gör.

Själv tänkte jag köpa nåt liknade men insåg att jag nog ville ha en mindre dedikerad bössa än vad de här är, och så hade jag redan min PT som ärligt funkar riktigt bra för sin ålder.

Kvalitet Johhny känslan av gedigenhet, det kostar en Cyclone är ett bra vapen men fy fasen sånt rappel i övrigt.
FX försöker väl se vad folk vill ha med och naturligtvis gå med vinst, jag tycker inte skillnaderna är så stora.

Eliten blev ju inte precis nåt som kan ha burit sig, jag gillar idén med den men de är inte lättmonterade så de funkar bra.

Vill man inte slanta för ett sånt här vapen så gör man inte det, det är ju inte som at tde tvingar nån att handla.

Jag vet inte hur mycket du skjutit med sånna här bösstyper men de är dedikerade för sin typ av målskytte som säg FX Royale BR som det visats bilder på är det, ingen vill väl ha en sån att jaga med eller dylikt.

För mig är det så iskallt med säg Crosman eller Hatsan eller Gamo, det käns inte som att de knappt tror på sig själva, jag gillar det paketet med även om mna borde var neutral och bar se produkten.

Daystate gör mycket bra bössor men är riktigt träaktiga som fabrik tex. det var inte så kul att upptäcka, tur att andra är mer angagerade i saken då de ser en som att man lånat bössan man köpt av dem bara, jag tror inte på det bemötandet "folk på nätet betyder inget" struntprat säger jag, alla nästa söker sin info på nätet idag, ändå är flertalet tillverkare ointresserade av att ens hjälpa folk som just lagt sina besparingar på en kvalitesbössa hos dem.

 
Ingen bild

martinw

21 juli 2013 10:32


Pt lades ned pga lång locktime med laddhandsken.
Pt och ev2har samma reg, fungerar ypperligt om man bygger rätt.
Jag har byggt och servat ett femtontal pt, alla går felfritt minst två år innan o-ringar i regen ger upp. Rätt normal livslängd på o-ringar som rör sig under 300bar tryck.
Procentuellt har svenska kunder drabbats av regulatorerna, alla vapen ur samma batch. Nu fungerar dock alla dessa ev2 felfritt igen. En bra ihopsatt aa reg är så bra som en reg nånsin blir.
Jag har haft rätt många av tävlingsvapnen som finns, och jag skjuter ev2 idag...:-)

Nej, en typhoon skjuter inte lika bra som en ftp900.

Johnny Ottosson

21 juli 2013 11:03


Bra info där.

Nä, en Typhoon skjuter kanske inte lika bra men frågan är om den praktiska skillnaden för en "vanlig" skytt egentligen är så stor på "sista raden" och i synnerhet om man sätter det i relation till den enorma prisskillnaden.

 
Ingen bild

Silwer

21 juli 2013 20:10

Men Johnny inte ens du tänker så som du skriver, du vill väl känna dig nöjd eller hur?

Ska man bara sterilt se på det med bössornas block fast i ett skruvstäd och testa kanske man står där och tycker att det är inte så stor skillnad mer än hur mycket luft de drar eller nåt.

Men jag tror du vet hur det käns som icke elitskytt tat äga nåt som gör dig intresserad av att skjuta, för det är ju psykiskt.

Jag har visserligen tidigare förr tänkt tat den som köper dyrt har nåt att bevisa på banan, men jag backar på det sen ett tag, det finns inget att bevisa, är personen nöjd och gillar hur haneller hon fått till sitt vapen är det lungt.

Har du aldrig irriterat dig på smågrejor?

Det har då jag iaf och för mig som inte kan tilverka vapen och delar själv så är det så att det visserligen är en chansning efter mycket infosök, det är inte 100% att man blir nöjd, men om mna blir det så kvittar det liksom om nån studdsar fram och säga "Daystate är bar skit alltihop", ilskan blir inte den samma som säg de med Hatsan eller Gamo känner då man liksom inte känner at man måste ta det på allvar.

Däremot ljuger jag inte för mig själv, problem fanns ju med EV2 men inte så att den kraschade och brann direkt.

Martinw's berömda locktime har jag funderat över med, min DS har maknadens snabbaste och PT ska då alltså vara aldeles för långsam, jag märker inget särskilt, det är snabbt nog för mig.
Men alla har sitt de hakar upp sig på, för mig tex trycket, jag blir bar grinig om det är som en jävla leksak.

Men alltså Johhny vi måste inte vara överens, vi tycker olika just här men världen snurrar vidare :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards