Airpang

Direktlänk till inlägg 19 juli 2013

Hål i huvudet...?

Av Johnny Ottosson - 19 juli 2013 22:00


Dum och dummare...?


Idag blir det bara ett kort inlägg. Till att börja med så kontaktades jag av en entusiast tidigare under dagen som hade förvånats över att Airgun hade inför någon form av lurkerspärr som gjorde att man bara kunde se ett fåtal sidor innan man var tvungen att logga in - något som naturligtvis inte är möjligt om man inte är medlem på forumet.


Nu vet jag inte vad Airgun har för mål med sin verksamhet men de flesta forum och självfallet även denna blogg försöker ju aktivt sprida hobbyn och intresset till så många "utomstående" människor som möjligt. Att då försöka stänga ute samma klientel är minst sagt kontraproduktivt! De flesta forum som brukar tillämpa dessa metoder tenderar till att ha någon form av sluten aktivitet, inte sällan en juridiskt tveksam sådan, som man inte vill att utomstående ska ta del utav.


Nu tror jag inte att så är fallet på just Airgun, de olagligheter som sker där sköts formodligen fortfarande i kulisserna, men just slutenheten kan vara ett problem för allas vår hobby. Det man kan fråga sig är naturligtvis syftet? Tja, kanske vill föra någon form av statistik?


Nästa mindre bra sak är Sportsmatch som har infört en ny form av rekylpinne som man kallar "EasyFit". Tanken bakom detta är att den enklare ska kunna tas bort och sättas dit efter behov. De gamla pinnarna var hårdare och krävde don & hammare för att demonteras/monteras. Problemet med de nya är dock att de böjer sig (!) under vapnets rekyl och riskerar därmed att skada finishen runt exempelvis rekylspärrhålen på vapen som AA och HW.


Detta är självfallet duktigt dumt och här får Sportsmatch göra om och göra rätt eftersom man faktiskt inte längre de facto har monopol på marknaden. Här finns Hawke, med en klart bättre gängad rekylpinne, liksom B-Square mfl som bara väntar på att ta marknad från Sportsmatch om de slarvar vidare på detta sätt.


Nä, till båda ovanstående - inse problemen, gör om och gör rätt.

 
 
Ingen bild

Glenn

19 juli 2013 22:21

så är det väll på båda forumen man ser bara 5 sidor eller vad det är inan man måste logga in som medlem så jhar det ju altid varit eller

 
Ingen bild

Silwer

19 juli 2013 22:34

Hawke, kina montage?

Du skojar kör du sånt?
Nu tappade jag lite respekt får jag erkänna, jag vet de som menar att SM tillverkar i Kina, men jag säger dt är skitprat bara.

Johnny orkar du håla på med Airgun. ännu? kamnma dig din jävel och kom ombord på det andra forumet i stället, om det nu inte är en typisk personlig sak sv, isf tänk på att ett forum inte är admin utan dess medlammar i fördsta fall.

Det ligger dig till last att du använt fega covernamn.

Var dig själv tycker jag, många skulle gilla dig tror jag.
Sen spar du dit personliga til bloggen bar , forum är somk sagt inte demokratier.
Airgu.se är ju vansinner representerat det måste väl även du se idag, var ska det leda med sama pesoner och sama stil?

Vakna grabben, ibland får man dra sin personliga övertygelse utom dessa.

Johnny Ottosson

20 juli 2013 19:13

Jag bryr mig inte om var SM tillverkar sina fästen, bara de är bra.

Nu har man skapat en produktförbättring som de facto har gjort produkten sämre och gör man det så sänker man garden för konkurrenterna.

Idag finns det nämligen konkurrenter och allt bättre sådana.

Vad gäller rekylpinne så HAR Hawke en bättre lösning, de kör med en gängad stoppskruv nedåt igenom montaget och ner till rekylpinnehålen.

Då kan man ställa ner pinnen steglöst på ett enklare sätt än SM där man knackar en rörsprint upp och ner, vilket ofta blir för långt upp eller ner så att man måste knacka igen ifrån motsatt håll etc.

En gängning blir mera exakt och en stoppskruv av typen 12.9 ("pinnbultskvalité") kommer aldrig att böja sig för rekylen som EasyFit rörpinnarna gör.

De svenska forumen intresserar mig inte personligen men jag stör mig på att de stöter bort nykomlingar igenom sina nyckfulla och maktfullkomliga attityder.

 
Ingen bild

jazz

20 juli 2013 09:27

Ägaren till Airgun verkar minst sagt konstig så även jag har gjort mitt på det forumet.

Johnny Ottosson

20 juli 2013 19:08


Ja, "konstig" är kanske ingen dum beskrivning, "nyckfull" hade jag väl själv spontant sagt.

 
Ingen bild

kj

20 juli 2013 11:01

ja blev utesluten för en del år sen på luftvapen info,råkade hålla med en admingubbe? om en löjlig sak då åkte ja ut?men är tillbaka idag,är inte så förtjust i de forumet,som sagt en liten herrklubb.

 
Ingen bild

Trötter

20 juli 2013 11:26

@Glenn

Det drabbar ju inte dej!
Nu när du har grinat till dej ett konto på Luftvapen.info.

 
Ingen bild

Lasse

20 juli 2013 12:36

Jag har inte sett någon Glenn hos oss,isf trollar han med ett nick som han brukar göra.

 
Ingen bild

Leif

20 juli 2013 19:57

Airgun och info har precis samma funktion med att se 5 sidor och sedan får man logga in för att se mer.

Visst kan jag vara nyckfull men oftast finns det en anledning till det som den som "drabbas" INTE VILL förstå........ Sköter man sig på forumet så är allt frid och fröjd :-D

Det jag tycker skulle diskuteras mer är hur +40 åringar beter sig som 13åringar när dom kommer in på ett luftvapenforum???

Jag slutar aldrig förvånas över detta.

Visst kan man vara "barnslig", skoja och ett och annat practikal joke men det är inte det jag menar med 13års nivå som ni säkert förstår.

Johnny Ottosson

20 juli 2013 22:06

Såvitt jag kan se så har LuftvapenInfo 5 st "fria" sidor där Airgun bara har 3 st.

Antalet spelar dock ingen roll, själva tanken att på detta sätt "höja tröskeln" för att utomstående ska känna sig välkomna och intressera sig för hobbyn för att själva konceptet bakom ett forum känns förfelat.

Är man inte helt öppen, ja - då står man lite på tröskeln till att bli en sluten grupp med allt vad det innebär av ryggdunkande etc.

Att sköta sig är ett relativt begrepp, jag har min blogg helt öppen och jag har ändå marginella problem av det slag som mer eller mindre förefaller dominera de tillfällen när det faktiskt händer något på Airgun.

Varför kan man "sköta" sig här, men inte på Airgun?

Kan människors uppträdande på en plats ha någonting med huvudmännens "ton" att göra?

Kan man bli som man umgås?

 
Ingen bild

Daniel

20 juli 2013 23:49

Rättelse: den 26 juni tog luftvapen.info bort spärren som gjorde att gäster bara kunde se 5 sidor.

Johnny Ottosson

21 juli 2013 00:12

Ah! Mycket bra. Jag har inte varit där på lääänge så jag hade inte noterat den förändringen.

Hur resonerade du/ni runt det beslutet?

 
Ingen bild

Daniel

21 juli 2013 01:22

För att slippa att troll registrerar sig. haha. Näe jag gillar att förnya, förändra, och sedan utvärdera. Resultatet av utvärderingen blev att funktionen togs bort. Själva utvärderingen är sekretessbelagd. ;)

 
Ingen bild

Glenn

21 juli 2013 07:08

vad har jag nu gjort ?? jag e varken inne på det ena eller andra forat airgun pga att jag inte vill o info för jag inte e välkomen så jag förstår inte riktigt vad jag har grinat mig till om det är mig ni menar
gubbe va på mig om att jag borde vart någonstans men vill man inte ha mig där så är det inget o bråka om o dorakt inte grina över det vet inte vilka ni som komenterar det är så inte lätt o förstå vad ni menar
enda jag sa var att det har väll altid varit 3-5 sidor inan man måste logga in
jag är inte på något forum pga att då slipper det bli som för ett tag sedan att det drabbade barnen i hus hållet o där e den stora anledningen att jag inte är på airgun nu det är för att det kommer massa skit till mig ang mitt val av barn om man säger så

så ligger det till med det jag sade
mvh glenn nilsson

 
Ingen bild

Per

21 juli 2013 18:57

Först är ena forumet är "öppet", dvs kräver inte medlemskap för läsning. Det andra forumet har haft en tråkig spärr.
Forumet som har haft spärren gör en analys och kommer fram till att den ska tas bort. Helt plötsligt har vi två forum som i denna del förstår vad det handlar om.
Vad händer?! Det forumet som föregått med gott exempel sätter dit en spärr. Det är ju fullkomligt hål i huvudet.

Johnny Ottosson

21 juli 2013 20:22


Ja, därav rubriken för det inlägget.

Två ansvariga fattar precis motvalls beslut, då måste ju en ha fel och en ha rätt.

Själv så konstaterar jag att LuftvapenInfo växer där Airgun står stilla.

Kan det finnas något samband?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards