Airpang

Direktlänk till inlägg 15 juli 2013

Minnet lever tydligen kvar...

Av Johnny Ottosson - 15 juli 2013 19:30



Airgun Offline


Idag så har jag fått tre mail, ett telefonsamtal och ett personligt påpekande av en god vän att Airgun ligger nere. Jag vill därför ånyo - som alltid när något konstigt händer med Airgun - påpeka att jag INTE har något med detta forum och dess incidenter att göra, vilket många fortfarande förefaller tro..


Trots att jag alltså slutade vara aktiv där 2009 (fyra år sedan!) och trots att forumsägaren klart och tydligt har deklarerat att forumet är (tillfälligt) stängt på grund av flytt, så får jag ändå förfrågningar om vad som händer där. Då jag inte besitter en kristallkula så är mitt ärliga svar - jag har ingen aning!


Då man tydligen önskar att jag spekulerar runt saken så lutar dagens gissning åt att han endera är ärlig (!) o faktiskt ska flytta eller att han helt enkelt har tröttnat på allt tramsande fram och tillbaka runt olika påhittade SM-tävlingar i de mer obskyra (100 meter 10J BR !!) tävlingsgrenarna som tydligen pågår på klubbasis runt om i landet. Det sistnämnda renderade ju en veritabel pajkastning fram och tillbaka på forumet de senaste dagarna som forumet var öppet.


Mina åsikter om den sakfrågan?


Tja, jag orkar ärligt talat inte hålla mej uppdaterad och än mindre bevaka alla turer fram och tillbaka runt tävlingstramset. Vad jag kan förstå så finns det tydligen en fraktion seriösa tävlanden som vill ha internationell anslutning och som kämpar för att få vissa av dessa tävlingsformer etablerade på svensk mark samtidigt som en annan fraktion verkar läsa tävlingsregler ungefär som f-n läser Bibeln och hittar på diverse udda tävlingsformer utifrån detta.


Saken komplicerad ytterligare av att det ena forumet lägger munkavle på de deltagare som inte samtycker med det forumets ägares syn på sin fraktions förträfflighet samtidigt som det andra forumet slår sig på bröstet och hävdar att på hans forum råder det minsann "högt i tak". Tjena!


Kanske inte undra på att diverse aktörer funderar på var de kan skriva vad någonstans.


Nåväl...


Om det underlättar för de intresserade så får ni gärna köra er vendetta vidare här på kommentatorsfältet till detta inlägg, om inte annat så kan det ju ur terapeftiskt perspektivt ibland vara nyttigt att få prata av sig lite. Enda regeln är - inga personangrepp (detta av juridiska skäl). I sakfrågan så bryr jag mig inte om vem som påstår vad och ingenting kommer att censureras.


Go ahead - go crazy!



 
 
Ingen bild

Silwer

15 juli 2013 20:16

Jag är permanent bannad för evigt så det kvittar fäör mig, kanske har antalet besökare minskat så ett billigare alternativ att härbärgera forumet söks.

Jag begriper inget av den här outsiderhistorien de kör med, som sagt kunde man bara vara där i minuter innan nån i princip ifrågasatte ens existens, Admin idag är inte stabil för 5 öre, alla är trötta på honom utom några få.

Han fattar det tydligen inte men han hade kunnat skött allt smidigare utan sina bipolära problem.

Det var helt ok med 2 allmäna lv forum, men det finns bara ett sen ett bra tag.

Johnnys tid på det forumet ihop med flera andra var de bästa åren nånsin, man saknar många ännu som aldrig vile komma tillbaka sen.

 
Ingen bild

Dudda

15 juli 2013 22:01

Bra skrivet, tycker det är ena riktiga tomatar som styr på forumen.. Önskar verkligen att ett av de svenska kunde ha intagit samma ställning som de på Talon har gjort.

 
Ingen bild

Daniel

16 juli 2013 08:42

Det är inte så svart och vitt som du vill påstå Jhonny.

Låt oss säga att en nyregistrerad användare skriver något som uppfattas mycket provocerande, tex att massa skyttar på en tävling kan liknas vid dagcenterbrukare.
Det första man gör som admin då är att kontrollera denna användare.Samtidigt som man ställer sig själv ett par frågor.
Är detta ett troll ?
Har denna användare postat förut under samma ip tidigare?
Vad är denna användare ute efter?
Gömmer användaren sig bakom e proxy ?
Är användarens email riktig?
Hur formulerar sig denna användare ?
Vilket språkbruk används ?

Eftersom mycket aktivitet loggas är det lätt att hitta information om ett misstänkt troll. Oftast har denne varit medlem tidigare under andra användarnamn.

Ett bra exempel är användarnamnen Asir och nicke 2 som varit några av blogginnehavarens substitut.

Johnny Ottosson

16 juli 2013 18:36


Tja

Man kan ju välja om man vill lägga fokus på vem som skriver något eller vad denne skriver.

Personligen så är jag mera intresserad av det sistnämnda och mindre intresserad av det förstnämnda.

Troll är jag inte rädd för, lika lite som varg.

 
Ingen bild

Trolljägaren

16 juli 2013 10:12

Skogsmusen är också svår att glömma,eller hur Damiel ?

 
Ingen bild

Daniel

16 juli 2013 10:43

@Trolljägaren

Näe det är inte svårt att glömma, förklaringen finns på airgun också.

Men vem du är, är ett större dilemma. För du går antagligen inte under namnet Trolljägaren på forumen. ;. Kanske du som är REGULATORN ?

 
Ingen bild

Trolljägaren

16 juli 2013 12:17

Daniel , vad menar du , att förklaringen finns på Airgun ?

Du är en bland dom som blivit avslöjad som troll ! Precis enligt den beskrivningen som du ger till att person använder ett forum provocerande , så har du själv verkat och agerat.
I den bemärkelsen har ditt uppsåt således varit likvärdigt med den förklaring till den gråzon mellan svart och vitt som du skriver om till Johnny .



 
Ingen bild

Daniel

16 juli 2013 12:44

Japps förklaringen finns på airgun,

För att göra en kort historia kort :). Kan även bjuda på lite popcorn till den som vill ha :)
Det florerade flera troll omkring på forumen för ett tag sedan.
Sådanna som du tex. som spred osämja och angklagade människor för diverse saker.
jag spårade snabbt upp dessa på luftvapen.info. och banlyste samtidigt de fejkade användarnamnen. Utan att avslöja offentligt vilka "riktiga" människor
som sitter bakom dessa användarnamn.
Airgun tog ett annat steg och välkommanade dessa fejktroll. Och kallade det att ha ett högt tak.
därav jag blev lite lack. Skapade ett alias och skrev bla att airgun.se är kotymt med fejkade trollnamn under ett trollnamn.

Ibland gör man saker man ångrar och visst ångrar jag att jag gjorde det. Men ibland tänker man inte längre än näsan pekar :-P
men samtidigt är det ingen hemligthet. Jag står för det jag gjort.

Sedan så återkommer dessa troll lite då och då och jag vet vilka "riktiga" människor som sitter bakom vissa av dem.

Så vem är du trolljägaren ? :)

Johnny Ottosson

16 juli 2013 18:40


I akt och mening så är vi nog alla lika goda kålsupare, vi har alla gjort dumma saker men förhoppningsvis så har vi gått vidare efter detta och lärt av våra misstag - även om inte omvärlden anser att just detta är fallet.

Även om jag i sak inte alltid tycker att Airgun har speciellt högt i tak så kan jag inte påstå att jag tycker att det var fel av de ansvariga att tillåta trollen där.

Troll behöver ju också ett hem och om de trivs i sina hem så blir de allt mindre troll.

Se bara här.

 
Ingen bild

Glenn

16 juli 2013 13:20

dum fråga men varför inte stå för vad man skriver kan inte alla ha sina för o efter namn på forumen tex Glenn nilsson då ver ju alla vem som komenterar
jag har glenn på airgun men det var lite svårt att få då det fanns en annan som haft det förr o det var lite runt det
men att kasta skit på folk anonymt är lite fegt alla gör vi bort oss men det är väll inte värre en att det går att reda ut eller glömma o gå vidare
får massor o åter massor sms mail mm med otrevligheter men aldrig med ett ärligt namn men man ser mönstret på breven o har sin aningar ,nu är jag ju inte inne o läser alls på något av forumen så jag vet inte vad det handlar om denna gång men kanske dags att folk börjar bli snälla å våga stå för sina komentarer även ofentligt annars får man vara tyst
mvh glenn nilsson i fagersta

Johnny Ottosson

16 juli 2013 18:44


Jag håller med och jag har aldrig stuckit under stolen med vem jag är på det sättet.

Jag använder inget alias, mitt telefonnummer och mina adressuppgifter finns publicerade på Internet, inte minst här på bloggen.

IRL har jag aldrig haft några problem på grund av detta.

 
Ingen bild

kj

16 juli 2013 13:48

forumet igång igen.

 
Ingen bild

Leif

16 juli 2013 18:00

Bara för att reda ut det så har jag flyttat och Stora flyttlasset gick i går och därav att forumet låg nere.

Nu är datorn uppackad och bredbandet igång så nu är forumet öppnat :-)!

Sedan är det lite tråkigt att läsa Daniels inlägg om Troll och hur duktig han är på att veta vilka dom är......

På äirgun får man posta oavsett namn eller alias bara man håller sig till forumets policy.

Jag har inte till uppgift att "jaga" medlemmar eller alias utan det är mer "raka" rör och sköter man sig och lyssnar när man blir tillsagd så är allt bra.

Sköter man sig inte så åker man ut med banning så enkelt är det.

Men jag jagar inte runt och är misstänksam mot den ena eller andra bara för att det är alias eller någon har två inloggningar.

Det ÄR högt till tak på Airgun.se :-)

Välkomna åter till "NY" öppnade Airgun.se

 
Ingen bild

Daniel

16 juli 2013 20:38

Jhonny skrev:

"Man kan välja om man vill lägga fokus på vem som skriver något eller vsd denne skriver"

Klart man fokuserar på vad som skrivs. Skrivs det något som är ovanligt provocerande från en "ny" medlem så dras min uppmärksamhet mot användaren.

Det tror jag du förstår också.

Johnny Ottosson

16 juli 2013 20:54


Varför skulle han vara förtjänt av mer uppmärksamhet då?

Bara för att du uppfattar honom som mer provocerande?

Problemet är väl först om övriga besökare tycker att den nyanlände är provocerande, inte om DU gör det?

 
Ingen bild

caliber

16 juli 2013 20:42

Det där med högt till tak är bara skitsnack! Det är enbart för de som tillhör gruppen inbördes beundran som har det! detta vet jag av egen erfarenhet,flera gånger när man haft en egen åsikt.
Jag har inget personligt mot Leif kan jag säga direkt, har tex gjort affärer med honom osv.

Caliber/ Roger Karlsson.

Johnny Ottosson

16 juli 2013 20:56

Visst är det så, jag har själv gjort mycket tveksamma saker på det forumet som forumsledningen har blundat för eftersom det var just jag.

En okänd person hade säkerligen åt ut direkt.

 
Ingen bild

Daniel

16 juli 2013 21:15

Jadu johnny vad tror du ?

Troligtsvis för att andra medlemmar på luftvapen.info rapporterar inlägg de anses stötande provocerande eller vara av en karaktär som inte hör hemma på forumet enligt dem. Sedan får vi som sköter forumet ta ställning till vad som ska göras.

Då börjar som jag skrev tidigare forskningen om vem användaren är.

Nu äre slutdiskuterat för mig :-)

Ha en trevlig kväll.

 
Ingen bild

Silwer

16 juli 2013 21:41

Ett forum är inte en demokrati, tyvärr kommer det alltid finnas de som har högre status än andra.

Det är ju inte mycket att säga om den saken.

Även gör ju att folk känner varandra utanför forumet stora skillnader med, det är inte möjligt att det ska vara en viss höjd på det, för det kommer bli så att vissa får gå igenom taket men andra som inte passar in på samma sätt de ska vara strykpojkar.

Det är bara att svälja, Admin och ledning i övrigt kan ju avgöra hur hårt de ska gå fram med, men då jag upplevde om det här forumet det talas om så varierade det med bara nån dags mellanrum vad som var ok.

Jakt efter personer som ska locka andra var också väl uppenbar imo.

 
Ingen bild

Glenn

17 juli 2013 01:39

men vet inte alla vem trolljägaren är han har ju lite olika namn jag har till o med hans epost adress visade det sig trodde inte detta om honom men där ser man
nu tycker jag alla skall ta o vara trevliga

 
Ingen bild

U-båt

17 juli 2013 02:33

Här var det värre kaos än Hårsfjärden 1982.Trolljägaren sköt vist luftvapen.info ruttna skuta i sank med sina välriktade torpedinlägg.Hela historien är som i det gamla ordspråket,i de lugnaste vatten står de fulaste administratörerna

 
Ingen bild

Silwer

17 juli 2013 20:45

Utan att direkt känna den ruttna skutans kapten, så tror jag ärligt att han funderar mycket mindre på vad som händer med Airgun.se än tvärtom, det är oerhört sällsynt med tjafs om att det är fiender på det andra forumet tycker jag, och det är faktikst ganska skönt.

 
Ingen bild

Silwer

17 juli 2013 21:27

Som sagt i övrigt så var 2 fungerande allmänna luftvapenforum helt ok.

Så vill dee satsa igen så gör det då för de som känner att det är ursprungligt med Airgun, personligen hade jag aldrig hört talas om Leif före innan han startade forumet så tro inte att det finns en slags början där.

Men nu gör det mig detsamma jag kan inte komma till vad som än dyker upp och med honom i ledningen så mycket är klart iaf, och för fler personer då han gjort det hela väldigt personligt, och jag sitter inte och snackar bakom nån skärm här utan det ÄR personligt.

 
Ingen bild

kj

18 juli 2013 20:03

luftvapen info,verkar och är ju mest norrlänningar på,är ju även dom som leder forumet,dom bryr väl inte sig så mycket om oss i väster,tycker mest det är en liten intern herrklubb för norrlandsbor.

 
Ingen bild

Silwer

19 juli 2013 00:38

Jo de flesta är från södra Sverige övervägande och norr, men av nån anledning så finns väldigt lite skyttar i säg vad man kallar mellan Sverige och de få hänger väl vissa på Airgun.

VästSverige har väl ett eget forum tror jag, annars är väl de som är intressanta tat ha nån diskussion med på .info imo, eller då Johnny här.

Jag seer inte tat det är avvisande direkt, jag bor i öst i stället och här är det mindre aktiva än nån annaskans i princip, så här kan vi inte gadda ihop oss och snacka massa gojja som på annat håll där det är tätt med skyttar.

Admin är Från Norrland ja men säg Leopold är ju från Småland och gubbe är väl från väst?
Det är de som styr, så hur myckett info kollar folk inna de skriver egentligen?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards