Airpang

Direktlänk till inlägg 13 juli 2013

Dressing up!

Av Johnny Ottosson - 13 juli 2013 11:30


 

Tillbehörstajm !


  Vintage Beeman, köpta för något tiotal år sedan på nu sedan länge nedlagda Beeman Australia.


Nu är vapnet valt och drivkällan monterad, nu är det dags att dressa upp med lite tillbehör - både för prydnad och praktisk nytta. Efter en snabb tur på vinden så kunde jag hitta lite gammalt godis till Beeman som passar helt utmärkt på den "nygamla" modellen HW35. Just Beeman har varit jättesvårt att få tag på då det kan vara krångligt att exportera dessa saker ut ur USA sedan 911 så nästan alla mina Beeman-prylar köpte jag från Australien, via den gode Lewis Reinhold, en gentleman som jag lärde känna på NZ-forumet.


Först o främst så blev det en "rear sight cover plate", alltså en täckbricka som täcker hålen efter det bakre öppna riktmedlet. Denna täckbricka köpte jag egentligen till en HW30S men sist jag använde den var för en 5-6 år sedan och då på en HW25 som jag lekte lite med. Nu fick den komma till heders igen - o minsann! Visst passade den utmärkt även på HW35.


  Som den såg ut på min gamla HW25


Nästa roliga pryl blev en pipvikt och då naturligtvis också Beemans klassiska "universal muzzle brake". Tyvärr så hade jag förlagt mitt eget exemplar och när jag scannade av nätet efter att köpa en ny så visade det sig att den naturligtvis hade utgått ur Beemans sortiment. Dock så tillverkas den fortfararande, tydligen av Weihrauch själva, så den kunde köpas på Sportwaffen online. Kruxet var prisbilden, €39 var inte så farligt men man önskade även €30 som frakt (!). I letandet efter andra leverantörer så hittade jag minsann Hurricane (!!) här "hemma" som också sålde den, även här till ett svettigt pris (565 kr) men ändå. Ett sådant inköp fick det bli. Tyvärr så kom den i en plastpåse och inte det snygga blåa etui som Beeman använde.


Just den här pipvikten är marknadens absolut smartaste och den har några, inte helt uppenbara, detaljer som påvisar detta. Några av dem framgår på monteringsbeskrivningen:


  En riktigt genomtänkt produkt...


Till att börja med så konar insidan av pipvikten så att pipan alltid centerar 100% perfekt när pipvikten är monterad. Nästa smarta detalj är adaptershimsen som gör att samma pipvikt kan användas på pipor av varierande diameter. Den absolut bästa detaljen är dock fasningen som gör att adaptershimset aldrig kan glida in i själva pipvikten under monteringen (framgår inte av bilden ovan). En möjlig nackdel med monteringen är att man på HWs vapen måste fila ner spåren för kornsiktet, vilket naturligtvis inte gör pipans ända speciellt prydlig om man skulle vilja skjuta utan pipvikten monterad i framtiden. Detta var dock inte aktuellt för mig så jag använde min Dremel för att slipa ner kanterna. Därefter så var det bara till att sätta in rätt adaptershim i pipvikten och därefter försiktigt knacka pipvikten på plats med hjälp av en gummiklubba. Lite fett på shimset insida och lite knackande så fastnade den sedan som gjuten. Trot det så säkrade jag ändå pipvikten med den lilla skruven. Nu sitter den på HÅRT och kan därför också användas som "handtag" när man spänner upp bössan, om så önskas.


  Triggerguard by Air Rifle Headquarters


Nästa steg blev att skrota original varbygel, en generisk ful pryl som förekommer på diverse vapenfabrikat/modeller och som är gjuten i någon form av vitmetall och målad (!) mattsvart. Eftersom den är så vanlig så finns det flera snyggare modeller ifrån eftermarknaden, exempelvis GINBs i mässing eller aluminium, med eller utan gravyr, liksom Rowans dito, också i mässing men lite mer rundad i konturerna. Mitt val blev emellertid Maccaris smidda och högglanspolerade dito. En kanonfräsch produkt till ett mycket rimligt pris dessutom (o human frakt, de ni Sportwaffen).


Nu återstår ännu ett par delikata val, vilket avtryckarblad ska jag välja? Rak, setback rak, setback eller extra setback? Aluminium eller mässing, kanske svarteloxiderad? Vilket färg och längd på avtryckarens setskruv? Dessutom så måste man ju välja säkring också, liksom färg på densamma. Kanske en vippsäkring så att man kan säkra på efter att man har avsäkrat. Eller jag kanske rent av sätter in en adapter så att de inte blir någon säkring alls, automatsäkringar har ju aldrig glatt någon, i alla fall inte mig.


Valen är oeändliga, smak och plånbok får avgöra...


 
 
Johan

Johan

13 juli 2013 16:59

Johnny, Du lär nog öka försäljningen av HW35 efter den här artikelserien...

Det såkallade Tracker-Dahlman syndromet kan slå till på svenska luftskyttar =)

http://www.luftjakt.se

Johnny Ottosson

14 juli 2013 18:49

Visst är det egendomligt att det inte säljs fler av dem?

 
Ingen bild

kj

13 juli 2013 20:17

roligt med lite godis till bössorna,har själv beställt en kronograf av Tobbe,och två kikarsikten på väg från kina,chansat lite hoppas dom kommer,om ca 14 dagar vet ja hur det gått,trorjag?

 
Ingen bild

caliber

16 juli 2013 20:06

Jag trädde på schimset före pipvikten då behöver man inte fila på pipan överhuvudtaget. Tog för givet att det var så de skulle monteras.
Jag fick ingen monteringsanvisning till nån av mina,båda från Hurricane...

Johnny Ottosson

16 juli 2013 20:51


Monteringsanvisningen följde inte med min heller, den hittade jag på Beemans hemsida.

Är du säker på att pipvikten är centrerad om du inte slipar spåren?

Pipan är ju oval (något överdrivet) framtill på grund av inpressningen av spåren. Den invändiga koningen på pipvikten som ska centrera pipvikten kan ju inte göra det om pipan inte är helt rund?

 
Ingen bild

caliber

16 juli 2013 20:07

Snygg varbygel förresten!

Johnny Ottosson

16 juli 2013 20:52


Den kom igår o är ännu vackrare i verkligheten.

Idag kom rembygelfästet framtill och nu väntar jag på kikarsiktesfäste, säkring, justerskruv till avtrycket och ett nytt avtryckarblad.

 
Ingen bild

caliber

16 juli 2013 21:22

Jag förstår hur du menar med centreringen,men jag kollade med ett 5,5mm borr i pipan för att få en okulär koll på centreringen och det såg bra ut.
Någon praktiskt negativ effekt har jag inte heller märkt av.
Tänkte att det ser ju bättre ut om man vill ha öppna riktmdel igen,har lite svårt med att fila på nya grejer om det inte behövs vettu:)...

 
Ingen bild

Martin

6 februari 2014 19:32

Fina grejer! Jag skulle vilja ha en "rear sight cover plate" och en pipvikt, kanske en varbygel. Men jag hittar ingenting, kan du visa vart du köpt prylarna? Jag har en Beeman RS2, vågar ju inte beställa vad som helst. Hur vet jag att det passar? :|

PS
Hade varit grymt med en pipvikt som är helt slät och följer pipans form men det verkar inte finnas någonstans..

Mvh Martin

Johnny Ottosson

8 februari 2014 11:54


Just RS2 är lite lurigt då det inte är en "äkta" Beeman (R-series) utan en kinatillverkad budgetbössa.

Jag är tveksam till om de tillbehören passar rakt på utan modifikationer.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards