Direktlänk till inlägg 10 juli 2013
Tuningkit
Denna gång ett Vortek från ProGunner!
Idag kom mitt nya tuningkit från ProGunner och jag kunde naturligtvis inte vänta med att montera det utan skred genast till verket. Varför då Vortek? Grovt räknat så hade jag tre val, V-Mach, Maccari och så slutligen Vortek. Anledningen till det blev just Vortek berodde på tre saker, 1. En ny teknik för guiderna, 2. Goda vitsord på forum & FB samt, 3. kräver inte fjäderkomprimator för att monteras.
Just guiderna är lite speciella. I normala fall så har fjädern en eller i bästa fall två, guider. Här har man lyckats få till inte mindre än tre guider! Förutom den vanligaste guiden, från bakdelen av fjädern och inuti fjädern någon decimeter så har man också en tophat i metall, som ger styrning från fjäderns framdel och inuti fjädern någon centimeter bakåt liksom en tredje guide i form av ett rör som guidar fjädern ifrån utsidan och en deciemeter framåt från bakdelen av fjädern.
Vorteks unika rörformade guide..
Vidare så när fjädern komprimeras under anspänningen så kommer den rörformade guiden att krypa in i själva pistongen, vilket innebär att drivkällan blir exemplariskt inkapslad. Detta betyder, förutom en lägre ljudnivå också att fjädern dekomprimeras rakare till förmån för en snabbare locktime. Så långt teorin, men hur funkar det i verkligheten?
Då jag prioriterade skjutbarhet före effekt så skippade jag tophaten för att nå minsta tänkbara rekyl. Troligtvis så missade jag därför en hel del extra effekt, jag hör hört uppskattningar på ungefär 1.00 fpe för kaliber 177 i förlust jämfört med samma kit rustat med VacSeal (Vorteks original tuningpackning) samt nyss nämnda tophat (pistongvikt).
Avsaknaden av pistongvikt gjorde självfallet att hela paketet blev kortare i sin totallängd och det var inga som helst problem att montera ihop vapnet utan en fjäderkomprimator! Förspänning fanns men den var ytterst måttlig och fullt hanterbar för hand, nästan som TX-serien från AA. Faktum är att jag hade längre totallängd och mera förspänning hos den orignalmonterade 10J-fjädern! Överlag så är HW35 väldigt enkel att arbeta med, bortsett ifrån att just mitt vapen hade ett bakstycke som satt djuriskt hårt fast! Lösningen blev helt enkelt att ta i lite mera och efter några goda råd längs vägen av Golle på ProGunner så gick processen snabbt och smidigt.
Ihopsatt så kunde jag konstatera att bössan blev betydligt tyngre att anspänna, sedan bar det av till kronografen. Resultatet lät inte vänta på sig, tunga JSBH flög över sensorerna med 660 fps som genomsnitt av 10 skott med 14 fps spridning. Utfallet blev med andra ord 201 mps och rekordeliga 9.96 fpe (13.50 joule). Lite väl het men med lättare diaboler och efter en inskjutning så kanske jag halkar ner lite? Om inte annat så får jag kapa ner fjädern en smula..
Till helgen så bär det av till skjutbanan och då ska vi se vad detta tuningkit kan leverera i praktiken.