Airpang

Direktlänk till inlägg 7 juli 2013

En dag på Fuxerna...

Av Johnny Ottosson - 7 juli 2013 22:00


Premiär för HW35E


  Ute i frihet en härlig sommarsöndag..


Idag bar det av till skytteklubben för att känna nyförvärvet lite på pulsen. Trots en störande hård och växlande vind åt höger så fanns det inget som helst tvivel om att detta var ett exceptionellt välskjutande vapen. Ska sanningen fram så har jag förmodligen bara ägt ett, möjligtvis två, likvärdiga vapen tidigare - min Feinwerkbau Sport och en TX200 Mk III som jag ägde för tiotalet år sedan.


  Tio skott rakt upp och ner på uppmätta 30 meter, JSBH direkt ur burken...


Trots nyckfull vind åt höger så satte jag upp en tavla på 30 meter, under vilkens fäste jag gjorde den smärtsamma upptäckten av ett jordgetingbo, varpå jag efter denna sköt över 25 meter mot en BR-tavla med ett skott i varje träffbild. Resultatet var mycket tillfredsställande, inte minst med tanke på omständigheterna.


  Lite vingligt men avvikelsen i höjdled är, som synes, minimal...


I övrigt så kan jag konstatera att bössan är lätt att anspänna, fattas bara det med slagfjäder för 10J, samtidigt som rekylen är i princip obefintlig. Däremot så känner man en märkbar twaang i skottet. Detta läte är dock väldigt koncist eftersom slaglängden är så kort hos den här modellen. Bössan har en hel del barreldroop så jag toppade ut med justeringen på kikarsiktet i höjdled, något som säkert hade lösts med ett lite högre effektuttag och dito rakare projektilbana.


  Ingen dramatiskt vacker valnöt men trots allt valnöt...


Att bära runt bössan är inte heller någon drömsituation. Man får nog betrakta rembyglarna som en nödvändighet, snarare än en lyx. Optiskt sett så har jag riggat bössan med ett Bushnell Legend 5-15/40 Ao och även detta relativt stora kikarsikte med sin förhållandevis höga vikt hjälper till att stävja vapnets rekyl. I längdsled så får det precis plats utan att hindra anspänningen av vapnet när pipan böjs.


Nu närmast så blir det till att komplettera vapnet med lite olika tillbehör liksom monteringen av ett Vortek-kit, det sistnämnda är jag mycket nyfiken på då jag tidigare bara har egen erfarenhet av Ultra, Maccari och V-Mach, samtidigt som jag har läst mycket nöjda, för att inte säga lyriska, rapporter om just Vortek. En av de trevliga sakerna med den här modellen är ju inte minst det enorma utbudet av tillbehör..

 
 
Ingen bild

Karl.

7 juli 2013 22:32

Mycket bra vapenval. Köpte en själv för ett par år sedan och är fantastiskt nöjd. Maccaris favoritvapen, vilket säger en del. Ska enligt min mening avnjutas i kaliber .22 med öppna riktmedel.

Hade inte valt vortek (har prövat). Du får lite högre effekt jfrt med andra tuningkit, men det är inte vad man är ute efter i detta fall.

Maccari-kit, en tight vulcan SS packning och försänkt delrin på pistongen som ligger an tight mot tuben = en helt fantastisk skjutbarhet.

 
Ingen bild

U-båt

8 juli 2013 05:23

Barreldroop ? på ny bössa = dålig bissnes!

Din hovleverantör Tobbe som du tror tillämpar en annan filosofi än andra säljare , inte ens honom kan du ha rätt om. Istället för att han har anledning att vara billigast så tycker du att han skapar ett mervärde som gör att man villigt betalar relativt stora pengar "extra" till hans verksamhet istället för att jaga lägsta tänkbara pris på internet.

Fine,men nu sitter du där med nyköpt barreldropad bössa,lurad igen av dina egna felaktiga teorier om saker och ting .

Välkommen till verkligheten Jonny

Fortsätt att vara duktig med att betala "extra" pengar till hans verksamhet så kanske du till slut får en bössa som är rak .

Johnny Ottosson

8 juli 2013 22:35

Jag tror att du misstar barreldrop med någon form av defekt hos vapnet, vilket naturligtvis inte är fallet.

Vissa fenomen följer med vissa koncept, ett annat exempel är rekyl - vilket ju kan förekomma i olika grader (liksom barreldrop).

Ifrån knappt märkbart till så gravt att det påverkar användbarheten hos vapnet och i det sistnämnda fallet så kan man möjligtvis diskutera huruvida tillverkningstoleransen ligger inom acceptabla ramar eller inte.

 
Ingen bild

Johan

8 juli 2013 12:08

hallo johnny,
Ett bra val du har gjort här.
jag har själv ägt dem flesta bössorna från hw sortimentet.
Dem jag tyckte var bäst byggda var helt klart Hw 30 Och Hw 35
Min var i cal 22, jag hade också barreldroop. Det försvan efter jag satte i ett vortek kit i min.
Lycka till med denna fina bössa

 
Ingen bild

kj

8 juli 2013 17:32

det med kikaren råkade jag utför med ett bsa kikarsikte,bytte ut det hos jg i Partille på 80talet,timma lite lätt så fixar de sig.

 
Ingen bild

Silwer

9 juli 2013 13:50

Barreldroop försvinner väl inte av att man tunar bössan?

Diana är en tillverkare där flertalet bössor har droop.

Tavlan på 30m är ok, det är ju viss rekyl, men du skjuter ju med stöd med, en fwb300s och vanligt sittskytte fixar man det där med ganska lätt.

Men det är väl otränat mest, hw30 sköt du bättre med mins jag som exempel.

 
Ingen bild

kj

9 juli 2013 17:13

man kan göra som vi gjorde på 50talet med diana bössorna,satte dom i skruvstycket och böjde dom nedåt,gick ett tag sen fick man göra om det,stålet var kass i gamla diana 22 23 25,dom böjde sig uppåt?,så du får göra tvärtemot,ha ha,men sanning är det inget skoj.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards