Airpang

Direktlänk till inlägg 1 juli 2013

En svensk legend - Made in England del 7

Av Johnny Ottosson - 1 juli 2013 19:30


End of the road..


Igår så satt jag i den ljumma kvällssolen på min balkong med Trackern i knät och filosoferade lite. Jag funderade runt varför man inte tillverkar den här typen av vapen längre, vapen med djup blånering, utan plast, med en underbar finish (o passning) samt en fantastisk valnötsstock?


Tänk alltså att förvärva ett vapnen med dessa features och som samtidigt dessutom träffade där man siktade med en bättre praktisk precision än vad som var legio för sisådär 30 år sedan.


Som projektets utrsprungliga tanke var så kan man säkert få en Tracker dithän också men till vilket jobb och till vilken kostnad? Det hela började kännas lite som 1022-träsket där man plöjer ner flera gånger ett vapens faktiska bruksvärde i en bössa som ändå, trots alla nedlagda timmar, ändå bara blir...halvdant...


Nä, där tog energin slut..


Istället så har Trackern nu hamnat på Tradera för att se hur dyr en Tracker egentligen kan bli. Efter en kort scan på Blocket så verkar de flesta begära mellan 3000-4500 kr för sina exemplar, vilka faktiskt inte direkt verkar bättre än min bössa, snarare tvärtom. Jag lade därför ett utgångsbud på 2000 kr och kryddade med en "Köp Nu!" för hisnande 5000 kr. Let the game begin!


Lång auktionstid, naturligtvis, men resultatet har inte låtit vänta på sig - redan tre budgivare varav två som har börjat kriga om den. En jeppe mailade "vid sidan om" och budade 3000 kr "vid en snabb affär" men jag tänker följa Traderas regler och dessutom ha lite is i magen. Så, vad tror ni - kommer jag att få mer eller mindre än tre loppor för den pjäsen?


Det är ju trots allt snart fullmåne.....hehe...


Vad ska jag göra nu då?


Jo, pengarna som Trackerförsäljningen genererar ska naturligtvis återinvesteras i ännu en fjädersmälla. Liksom med Trackern så kommer det att bli valnöt & premium men denna gång en riktigt precisionsbössa med ett arv som förpliktar. En gång i tiden hyllades modellen som "världens bästa luftgevär" och även om moderna konkurrenter om den titeln har tillkommit (senast nya Walther LGV) så tror jag att jag denna gång kommer att bli mer än nöjd med mitt nya köp. Väntetiden till leveransen har redan börjat...


 
 
niklas

niklas

1 juli 2013 20:59

Väntar fortfarande på resultat från tävlingen

http://www

 
Ingen bild

Thomas

1 juli 2013 22:09

Gissar på 4600:-

 
Ingen bild

kj

2 juli 2013 09:40

verkade som den var såld,kollade på tradera,fanns ingen tracker där?5000kr för en tracker?vilken affär du gjort,bara att gratulera!!!

 
Ingen bild

Anders Bengtsson

2 juli 2013 12:46

Hej
Vad hände med annonsen?
(Jag hade högsta bud igår kväll)
Hör gärna av dig, lekvad@telia.con

Anders

 
Ingen bild

Egge

2 juli 2013 12:58

Kanske för att det ej är tillåtet att sälja luftvapen i kaliber 5,5 på Tradera.

//Egge

 
Ingen bild

Glenn

2 juli 2013 13:21

har ju en helt ny pre-92 dl o den gick inte heller o sälja där den försvan när budet kom över 4000:- så nu ligger den bara i lådan man trötnar ju ut

har ju 3 kan inte mer en använda 1 var jag o grabben ;)

 
Ingen bild

Patrik

2 juli 2013 15:00

Det är helt riktigt, man får inte aktionera ut luftbössor med större kaliber än 4,5mm, vill man dock sälja sin bössa i kaliber 5,5mm eller mer så får det bli Blocket eller Gulan.

 
Ingen bild

Silwer

2 juli 2013 17:07

Jo hehe, som jag trodde mao.

Se är roligast att titta på ärligt talat.

Lite synd att du drog igåmg nåt alls imo, jag sa ju att du skulle kränga den, det finns tusentals sånna där men alltid är det nån som vill ha en hehe.

Inga amerikanska eller kinesiska vapen nu tack bara :-)

 
Ingen bild

Leotölp

2 juli 2013 17:30

6900 hundra bjudes under bordet !

 
Ingen bild

ScharfSchütze

2 juli 2013 17:54

Köp dig en Diana 52 om du är riktig man som gillar fjäderbössor

 
Ingen bild

PeterÅ

2 juli 2013 18:04

Tror nog att det är ett Diana m/54 Johnny fikar efter.Jag har ett m/52 som jag är mycket nöjd med,men den är ju lite klumpigare än Trackern förstås. Fina vapen bägge två.

 
Ingen bild

Håkan

2 juli 2013 19:51

Finns ett licenspliktigt HW80 till salu. Gör 270 mps med 8,2 grains Meisterkugeln i kal 4,5 mm. Uppmätt med kronograf. Inte lagt ut den ännu. Kan ju vara intressant att vädra intresset här på bloggen. Nån som är intresserad?

 
Ingen bild

kj

3 juli 2013 11:42

om nån köper på licens så blir det väl pcp som gäller, en fjäderbössa med licens??? totalt osäljbar!!!!!

 
Ingen bild

Silwer

3 juli 2013 18:46

Ja tyvärr, de vapnen får man troligen leva med, förjäkligt egentligen men det betyder enormt mycket att den släpar på en licens, faktum är att detkan vara helt osäljbart.

D52 vet jag attJohnny haft faktiskt, även om det var länge sen, han plöjde i princip igenom hela dåvarande marknadens luftvapen, före innan pcp kom ordentligt.

Jag tror inte han satsar på ett vapen som kräver lucens uppenbart, iaf inte så det står här.

 
Ingen bild

Håkan

8 juli 2013 13:20

Vet att den är närmast osäljbar, men ville bara snabbt kolla läget här bland entusiasterna. Har man tur så... Jag kan eventuellt sälja den via Hurricane. Får se vad som händer, annars behåller jag den väl.

 
Ingen bild

kj

10 juli 2013 20:51

du håkan du kan väl göra den licensfri,byta fjäder och be en kille som har intyg för och plugga skrota vapen mm mäta hastigheten och skriva ett intyg så är ju allt ok sen,så gjorde jag med min fars gamla krutvapen,när han dog 2002,alltså pluggade,sen tog hans barnbarn dom på licens som minne,borde väl gå med ett luftvapen?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards