Airpang

Direktlänk till inlägg 5 maj 2013

Onsala vårtävling 2013

Av Johnny Ottosson - 5 maj 2013 16:00



 

Första tävlingen med internationella regler i Onsala

 




  Lasse, ordförande i Onsala LGK skjuter utan sin saccosäck..


Så, nu har den gått av stapeln - den första tävlingen med internationella regler. Tyvärr så blev jag lite försenad så jag hann inte få information om vad som egentligen gällde men Lasse (Laursen) breifade mej under tävlingens gång så att säga. Den mest påtagliga förändringen var tävlingens längd, nu var det inte längre 30 mål utan 45 st! Dan lyckades också skrämma slag på mej igenom att hävda hela 60 mål!? Då jag visste att han hade varit med och planerat/lagt banan så tillmätte jag hans uppgifter en viss vikt tills Lasse snabbt korrigerade dem - 45 st mål var det.


Redan 30 mål var i mesta laget för mitt tävlingsvapen, ett BSA Ultra, då detta ger ca 20-25 skott på en fyllning. Det har dock fungerat igenom att jag har överladdat det lite extra samt hållit över lite extra på de sista skotten men det har absolut inte funnits någon marginal. Nu då 45 mål! Lyckligtvis så hade jag min buddybottle med mig, av ren slump, så igenom att bära med den och fylla över två gånger så kunde tävlingen genomföras utan problem.


  En pump var inte dum att ha med idag



Ute på banan så kunde man dock både se och höra deltagare som då o då handpumpade sina vapen enär bössor som Cyclone/FX2000 etc i bästa fall bara gör 30-talet skott på fyllningen och då är i alla fall en styck överfyllning ett måste. Några direkta klagomål bland de tävlande över den saken fanns emellertid inte för mej att höra, troligtvis så hade man fått nys om saken i förtid och helt enkelt burit med pumpen från bilen efter morgonmötet.


Fler mål betyder att varje runda tar längre tid att gå och detta märktes dock desto tydligare. En hel del deltagare var märkbart less på slutet och inte minst eftersom kö hela tiden uppstod på stationerna, vilket innebar en extra väntetid. Vanligtvis så brukar väntetiden mellan stationerna vara ganska trivsam då man kan ägna sig åt lite socialt småprat men detta var numera bannlyst - tystnad skulle råda så fort någon i närheten höll på att skjuta.


Så där stod vi, tyst och tittade på varann, diskret gäspande.


När första rundan var avklarad så hörde jag ett flertal som funderade på om de överhuvudtaget skulle gå en andrarunda eller inte!? Detta då i praktiken alla alltid gjorde en andrarunda förr om tiden och de flesta även en tredjerunda. Nu, med den här längre och mer tidskrävande tävlingsbanan, så kändes inte detta lika lockande. Själv så nöjde jag mig med en enda runda, dels tog rundan två och en halv timma, dels så kunde man ju inte småprata samtidigt och dessutom så hade Svenska Skyttesportförbundet lagt på en tjuga på varje startavgift så att startavgiften totalt blev 70 kr per runda. Lite väl mycket för att gå en extra runda bara för skoj...


  Mitt eget tävlingsvapen för dagen..


Nästa förändring var att alla grupper utrustades med ett tidtagarur! Japp, ett tidtagarur. Nu skulle skyttet ske på tid men av någon outgrundlig anledning så sattes tiden till 4 minuter! Som de flesta förstår så spelar det ingen praktisk roll om man hade satt 4, 6 eller 8 minuter - någon speciell stress upplevde i alla fall inte jag. Fritt ur minnet så tog min längsta station 2 minuter och 15 sekunder och då var det tre mål på banans längsta avstånd med gott om tid för omladdning, ställningsbyte och insiktning. De flesta jag talade med upplevde tidtagaruren väldigt neutralt, man använde lydigt dem enligt regelverket men dess närvaro varken tillförde eller begränsade något speciellt i praktiken. Möjligtvis tog det marginellt längre tid på varje station eftersom det alltid var någon som glömde starta eller stoppa uret eller fråga runt vem som bar det just då.


En större förändring var det nu generösa möjligheterna att ta stöd. Att sitta på rumpan går numera bra, liksom att ligga ner helt och hållet. Diverse praktiska hjälpmedel som spiritlevel och jättelika hockeyhandskar förekom frekvent. Just att ligga ner och ha en jättestor (läs, hög) handske kastar radikalt om spelreglerna. Många läsare kommer naturligtvis att tänka - vadå handske? Men tänk er en skjutkudde med ett hål i så att man kan sticka in sin vänstra hand, som högerskytt, så förstår ni kanske tydligare hur det hela fungerar. Handsken är alltså såpass styv/hård att man kan lägga vapnet på handsken med samma effekt som om man använde en bipod. Sålunda så satt vissa skyttar på saccosäckliknande campingstolar där andra krälade på marken med sina persedelförklädda skjutstöd i högsta hugg. Ett slags bänkskytte förflyttat ut i naturen med andra ord och med den enda skillnaden att målens avstånd är varierande. Distansen till målen räknar man ju snabbt fram själv, förutsatt att man har ett tillräckligt avancerat kikarsikte på vapnet.


  Glad entusiast..


Så, hur ska man då sammanfatta det hela?


Avgiften:


Svenska Skyttesportförbundet tar 20 spänn i avgift för varje startande och i gengäld så får vi....sämre regler? Allvarligt talat, jag har ingen aning. Det blir helt enkelt dyrare att tävla och eftersom avgiften gäller per runda så minskar antalet tävlanden per runda och ju färre rundor man tänker gå desto mindre meningsfullt är det ju att åka en lång sträcka för att tävla. Hur tänkte man här egentligen??


Tidtagaruren:


Kunde varit vettiga om tidsramarna var bättre, max 2 minuter per person eller ännu hellre en och en halv så att det blir lite stress. I så fall så hade det motverkat kö på varje station och jagat på alla långsittare som väntar ut bättre väder och pysslar med ett ändlöst snurrande på kikarsiktets alla rattar. Just nu med 4 minuter så känns de mest meningslösa. Ungefär som att tävla med en obligatorisk rosa struthatt på huvudet, tillför inget men begränsar inte heller någonting. Rätt mycket jaså med andra ord.


Längre banor:


Seegt och man hinner ju inte skjuta så många klasser, långtråkigt att vänta vid varje station då varje station numera har tre mål istället för ett varierande antal av färre antal mål. Svårt att få luften att räcka på vissa vapen och tungt/otympligt att bära med fotpump eller - än värre - dykarflaska.


Skjutställningar:


I praktiken inga begränsningar, bara fantasin sätter hinder. Man får inte använda naturliga objekt eller bipod men minst en skytt hade skjutjacka, specialsydd för ändamålet och ett flertal använde skjutstödshandskar, Borta är den tid så man stod upp eller satt på huk/knä, så skjuter inga vinnare numera. Diverse mer eller bekväma skjutstolar/kuddar bars runt och begagnades så fort tillfälle gavs.


Klasser:


Förvirring råder. Vem är debutant och vem är det inte? Vapen på 10J tävlar mot 16J och antalet klasser var minst sju stycken, varav man i bästa fall hinner gå två, förutsatt att man betalar 140 kr och joggar runt...


Sammanfattningsvis:


Varför? Allt har ju fungerat så bra tidigare. Nu är det dags att hitta på något nytt. Back to basic med en ny tävlingsform av typen HFT kanske, precis som i England? I nuläget så känns det som att man har köpt sig "legitimitet" och social acceptans som "seriös" tävlingsform på bekostnad av tävlingsglädjen och att man med glädje distansierar sig ifrån de som inte vill hålla den här skytteformen som en materialsport, reserverad bara för de som har råd och råkar bo i ett län där det finns möjlighet att få ut licenser.


Nu är det dags att stanna upp och fråga sig - är vi rätt ute?


I övrigt hatten av för Onsala vilka som vanligt har arrangerat en trevlig tävling och gjort det bästa möjliga av den nya situationen. Kanonväder hade vi också, lagom varmt och sparsamt med blåst med härligt solsken. Tyvärr så kändes det som att det inte kom så många deltagare men en hel del droppade dock in succesiv under dagen.












 
 
Ingen bild

martinw

5 maj 2013 19:48

Törs man fråga varför du ställer dig i kö till upptagna stationer när det hela tiden fanns minst sex lediga?

30mål kostde tidigare 50kr vilket ger 1,66kr/mål
45mål kostar idag 75kr vilket ger...

Johnny Ottosson

5 maj 2013 20:06

Jag följde min skjutledare, föreningens ordförande.

Hehehe...

Jag gillar den kalkylen, så hade jag också svarat...hehe

 
Ingen bild

Ogster

5 maj 2013 21:24

Intressant läsning, vore kul om fler personer skrev lite om vad dom tyckte om dom nya reglerna.

Vad gäller MartinW:s förslag så lär man inte få många poäng om man följer det, allt mål ska väl va numrerade och skjutas i följd som jag fattat det?

5.7 Målen skall skjutas i nummerföljd. Om det sköts mot ett felaktigt mål så skall skytten markera en 0 på resultatkortet och fortsätta med övriga mål på hans/hennes resultatkort.

 
Ingen bild

martinw

5 maj 2013 21:27

Jag testar en till:
Idag hinner jag använda ett gevär, då jag tidigare behövde två gevär för att kunna skjuta en hel dag.
Om jag säljer det överblivna geväret med kikare för 4500:-, hur många tävlingsrundor kan jag då betala för?

Som extra uppgift kan man räkna ut hur många tävlingar man får bensin till för de 4500:- ?

 
Ingen bild

martinw

5 maj 2013 22:31

Ogster: Målen är numrerade 1-3 på varje station, skjut dom i ordning.
Stationerna kan man gå som det passar.
Det finns dock en finess i att alla går stationerna i nummerföljd, då blir det ju väldigt lite kö då alla grupper är lika stora och har en tidsgräns.
Blir vi någonsin femton grupper låter man varje grupp starta på en specifik station och sedan hålla sig till nummerordning.

 
Ingen bild

Ogster

5 maj 2013 22:46

MartinW: Jaha då hänger jag med, trodde dom skulle va numrerade 1-45.

 
Ingen bild

Silwer

6 maj 2013 01:20

Ärligt det är första gången, allt kanske inte är perfekt ännu.

Men era pissiga skitregler från förr platsar inte längre, det finns nåt större i det här änm vad ni trott.

Jag hörde att 12fpe iaf fick tävland till skillnad mot tex fullfart fjäder eller nåt.
När får man se er släppa tramset och erkänna att vi måste gå famåt även om det är små steg?

Om de inte överlever är du kanske glad men bevittnar också tävlingsformes absoluta död utom möjligne för sama personer som alltid utan utveckling.

Seså skafaf ett 16J vapen och träna skjuta på riktigt i FT, inte för tat jag vet vad du körde nu med din BSA ska erkännas.

Vill du inte det bästa du med? som jag som är diskvalicerad men ändå luftvapenintresserad som vill att hobyn ska växa i landet?

Krutvapen har uppmärksamhet nog och ska inte ha ett skit av oss mer, det bästa vore om vi had en lobbyverksamhet själva och inte behövde hänga fast vid de där som inte ser nåntingf i att skjuta med luft.

 
Ingen bild

thorgus

6 maj 2013 17:12

Detta var ju min första tävling över distansen 45 mål, och personligen så tilltalas jag av denna form då det ställer höga krav på mig som skytt, dels för att det i mitt fall tog strax över 3 timmar att gå banan, vilket i sin tur förutsätter att man klarar av att hålla koncentrationen uppe (nåt jag behöver träna på hehe), dels att poängsystemet kräver mycket noggranhet i förberedelserna för varje skott, man kan inte längre "säkra" en poäng på lite längre avstånd när endast fällning räknas.

Summering av den egna insatsen då?

Nja, om jag skärskådar gårdagen så kan jag nog urskilja en 3-4 tappade poäng pga felaktig avståndsbedömning och en och annan bristfällig avfyrning, men är ändå rätt nöjd med att skrapa ihop 33p med en 10j-rekylfjäderbössa och dessutom bli belönad med en tredjeplats endast slagen av 16j-pcp bössor.

Det är för övrigt jag som är den "glade entusiasten" på bilden.

Johnny Ottosson

6 maj 2013 18:26

Jag tycker att du gjorde en enastående insats och just detta skickliga skytte gjorde att jag fotade din framfart.

Starkt jobbat med ett fjädervapen i den konkurrensen.

Däremot så tycker jag att fler skott devalverar värdet av varje skott, ett förlorat skott är enklare att hämta hem i en tävling med många mål/poäng än i en tävling med färre.

 
niklas

niklas

7 maj 2013 13:54

Rätt förvånande att en sådan mäster bloggare inte vet reglerna . Kan ju bero på att du är bannad på alla forum . Sedan så undrar ja varför du vill ha öppna riktmedel i metall silhuett ?

http://www

Johnny Ottosson

7 maj 2013 19:27


Precis som du säger så är det remarkabelt att jag har kunnat undgå informationen, förutom att jag själv var för sen till morgonmötet på tävlingsdagen.

Detta understryker ytterligare att informationen runt tävlingarna måste hitta bättre kanaler än lokala forum, det är ju alltid mottagaren av en information som har tolkningsföreträde.

Bättre marknadsföring krävs med andra ord, detta kanske kan förklara den dåliga uppslutningen?

 
Ingen bild

martinw

8 maj 2013 12:01

Fast om du läser inbjudan så ser du vilka regler som gäller, finns tillomed en länk...

Var letar du om du undrar över vilka tävlingar som finns i ft?

Google träffar utan problem både forumen och olk hemsida.
Går du in på förbundet finns det info även där.

Kanske dags att gå med i en klubb, då kan dina skyttekompisar påminna dig om inbjudningar o regler.

Johnny Ottosson

9 maj 2013 10:29

Nu letar man iofs bara efter väsentliga förändringar om man förväntar sig att hitta några.

Man letar inte efter regler om man inte får information om att de förväntas förändras på ett grundläggande sätt.

Jag är för övrigt med i en klubb, som dessutom är ansluten till Svenska Skyttesportförbundet, men de hade en egen informell tävling precis samma dag då de hade missat att det var tävling i Onsala den dagen!?

I rest my case...

 
Ingen bild

martinw

10 maj 2013 00:28

Men?
Du såg aldrig att det stod att vi kör med svsf nya regler, eller la märke till att klasserna såg annorlunda ut, eller att det stod 45mål, eller texten om grönt kort, eller...

Men?
Hur gjorde din klubb för att kolla om deras tävling krockade med någon annan tävling? Eller gjorde dom kanske inte det?

Jag har pratat med civilförsvaret, dom har lovat att köra igång sirenerna "fara för allmänheten" nästa gång det tävlas i ft.

Hoppas det hörs till Ödsmål...

Johnny Ottosson

10 maj 2013 20:57

Det stod nya regler men detta behöver inte betyda detsamma som ett helt nytt regelverk.

Fuxerna kollade inte om någon annan klubb hade tävling den dagen.

Jag bor i Ucklum sedan ett år tillbaka, vilket jag ofta refererar till i bloggen.

Det här med information ÄR svårt...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards