Airpang

Direktlänk till inlägg 13 februari 2013

Dum eller dummast...

Av Johnny Ottosson - 13 februari 2013 20:30


 

Riskmedvetenhet


Läser till min bestörtning i dagens DN om det slarv med vapenhanteringen som Internationella Skidskytteförbundet förefaller vara notoriskt ökända över. Tyvärr så förefaller Björn Ferry understryka detta med sitt uttalande i artikeln.


Länk: http://www.dn.se/sport/dodsolycka-skarpt...e-skyttereglerna


Hans påstående var:


"– På 50 meter är det farligt. På 80 meter kan du skjuta en hare. På 150 meter kanske jag skulle våga dra ned byxorna och ta den i skinkan."


Detta är alltså sagt om kaliber 22 LR (5.60x15R)! Vilket enkelt ballistikprogram som helst visar dock att denna kaliber har ungefär 40 joule kvar vid 150 meter, alltså samma anslagsnergi som ett ostrypt .22 FX Airguns Cyclone har vid mynningen! Här har vi lite av problemen med både PCP och 22 LR, även personer som borde kunna vapen och bedöma riskerna för hanteringen av vapnen i termer av terminal ballistik falerar inte sällan stort på dessa vapentyper och när så sker så är inte olyckan långt borta.







 
 
Ingen bild

Johan

13 februari 2013 21:50

Om jag inte missminner mig så läste jag för ganska längesen att SKL testat att skjuta djurkadaver med en luftpistol i kaliber 4,5 mm /110 ms. Och dom kom fram till att diabolen skulle kunna penetrera rakt igenom en människokropp under förutsättning att den inte träffade ben. Alltså mjuk vävnad.

 
Mats Carlsson

Mats Carlsson

13 februari 2013 22:19

En 22lr kan definitivt vara dödlig på 150 meter om det vill sig illa. Den kalibern och de kulorna är inte knallpulver som många tror. Dessutom finns det riktigt tunga kulor till 22lr nu för tiden, 60 grains istället för 32-40 grain (exempel http://youtu.be/oe-c8ukHBe4)vilket ger mer energi på nära håll.

Finns mycket intressanta filmer om hur de experimenterat på långt håll på youtube, här en jag hittade lite snabbt ;)

http://youtu.be/xAkOzr6cDx0

På samma sätt resonerar många om fågelhagel från en kaliber 12 på längre avstånd.

Min fars bror diskuterade på fikarasten på jobbet med en jobbarkompis om på hur långt avstånd han sköt fågel med sin enpipiga Husqvarna kaliber tolv. Det var på den gamla goda tiden då de hade långpipiga enpipiga hagelgevär i kaliber 12 av märket Husquarna. Jobbarkompisen trodde inte det och erbjöd sig att dra ner brallorna och sätta upp arslet på 70 meter och så skulle han få skjuta.

Dock fegade jobbarkompisen ur då det blev allvar och det var tur det. Min farbror fick honom att hänga upp ryggsäcken istället med matlåda och termos på 70 meter. Fågelhaglen gick rakt igenom ryggsäcken och genom termosen. Han var nog glad att han hade brallorna på sig.

http://www.nordbornas.se

 
Ingen bild

Johan

13 februari 2013 22:45

Du Mats. En 22lr kan va dödlig på 1000 meter.

 
Mats Carlsson

Mats Carlsson

14 februari 2013 00:50

Du kan stryka min förra kommentar Johnny om du inte gjort det redan.. Ja.. man vill gärna ha en källa på det johan mer än att du tror det. 1000 meter är långt. Visserligen skjuter jag aldrig uppåt på en fågel då jag vet att det finns hus några hundra meter bort, men en km? Det är avstånd som man normalt diskutear i samband med klass 1.

http://www.nordbornas.se

 
Ingen bild

Johan

14 februari 2013 08:14

Mats. Nu menar jag en 22 lr på avvägar. Tänk dig att jag tar och skjuter snett upp i luften. En km bort står du och får kulan i hjärtat. Fattar du nu. Jag är säker på att 1000 m inte räcker som säkerhetsavstånd för 22 lr

 
Mats Carlsson

Mats Carlsson

14 februari 2013 15:08

Jo jag förstår hur du menar. Så måste en jägare tänka. Missar jag fågeln så kan kulan landa en km bort.. Men är den dödlig efter en sådan sträcka och en sådan kulbana om man har maximal otur så den tar i hjärtat eller pannan, ja kanske men jag har svårt att tro det. Kanske har du rätt och man ska alltid ta det säkra för det osäkra. Därför skjuter jag inte uppåt med en 22 lr då jag vet att det finns hus 4-500 meter bort. Kanske man skulle sätta gränsen längre. Du kan ha rätt, jag utesluter det inte ;)

http://www.nordbornas.se

 
Ingen bild

Johan

14 februari 2013 17:39

Mats. Ja alltså vi snackar 150 j. Då kan man ju räkna ut hur många j som återstår efter 1000 meter. Det har jag inte haft ork till att räkna ut. Dessutom är jag usel på siffror:) Men på nära håll är det ju fullt möjligt att ha ihjäl sig själv med ett 7,5 j vapen. Och av 22 lr kulan återstår nog betydligt mer efter en kilometer. Men johnny kan säkert tala om det.

 
Ingen bild

kj

14 februari 2013 18:34

en 22lr kan gå ca 2000m,ett blyhagelpatron us nr1= 4mm ca 400m tex lerduveammo us nr9= 2mm 200m räknar dom som kan,man får väl lita på dom siffrorna,säkerheten är ju viktig.

 
Ingen bild

Johan

14 februari 2013 18:58

På youtube skjuter dom på 200 m med ett air arms pro sport 16j. Och där är rejält med kraft kvar efter det avståndet. Gå in och titta på det. Kul.

 
Mats Carlsson

Mats Carlsson

16 februari 2013 02:03

Ok. Tack för all info här och alla sypunkter ;) Säkeheten är viktigast av allt så klart och som tur är så är det sällan det händer att en kommer i vägen för en kula som missar sitt mål vid jakt, men det händer tyvärr. En i min fars jaktlag sköt och kulan tog i en kvist och vek av samt träffade en karl på passet närmast mitt i bröstet så han dog. Det var mycket tragiskt och han som sköt på älgen kunde inte jaga igen efter det. Han provade men det var bara att gå hem igen. Det var inte på något sätt hans fel men det blev för jobbigt.

Jag ska gå in och kolla på filmen där de skjuter på 200 meter sen med ett air arms.

http://www.nordbornas.se

 
Ingen bild

Snajper

16 februari 2013 14:36

Det är bara att kolla i Chairgun så ser ni om det är någon kraft kvar efter 200 resp 1000m

En Fx 5,5 kula skjuten med 16j har 0,4j kvar efter 200m, skulle då inte jag kalla " rejäl kraft" den kulan lär studsa mot pannan

Och en .22lr kula har inte mycket mer än ett par joule kvar efter 1000m

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards