Airpang

Direktlänk till inlägg 20 januari 2013

Räcker det...?

Av Johnny Ottosson - 20 januari 2013 11:00


Hur mycket är lagom?


  Ser trångt ut men det är minst en cm "frigång" runt allt, tuberna är dessutom lindade vid transport..



För att slippa släpa runt min nästan 20 kg tunga dykarflaska så har jag anskaffat några lösa tuber som passar till min FX Airguns Elite. Förutom originalets 500 cc tub så har jag nu också två stycken 400 cc enheter. En var original från FX Airguns och den andra kom ifrån en Theoben Rapid, en enhet som jag bytte till mej mot en ny 500 cc. Totalt så kan jag alltså transportera med mig 400 x 2 + 500 cc luft på ett enkelt portabelt sätt. Inalles alltså 1300 cc med luft. I antal skott räknat så motsvarar det ca 250 skott.


Hur mycket är då detta?


Tja, om man räknar med att man kan skjuta ungefär 100 skott per timma så betyder detta mellan 2.5-3 timmars skytte. Borde rätt väl motsvara en kväll på skjutbanan. När man sedan är där så tillkommer det ju alltid sociala kontakter, småprat, och liknande som i praktiken innebär att man oftast klarar sig ganska väl med några hundra skott på en outing. De båda 400 cc enheterna skruvar jag loss och på vapnet när bössan behöver "fyllas" medan jag däremot använder mitt minifyllkit för att överföra luften från den lösa 500 cc enheten till vapnet. Denna 500 cc enhet använder jag även till mina två små Ultror när dessa är ute o rastas på exempelvis en tävling.


Visst kan det kännas lite lyxigt, inte minst med tanke på att varje tub går på en bit över tusenlappen (beroende på inköpsställe) men väl förvärvade så är de oerhört bekväma jämfört med att handpumpa eller bära runt dykarflaskan. Att använda fler enheter på detta sätt är faktiskt inte så ovanligt i England men ganska udda här hemma och i USA där vapen med hög effekt innebär att luften tar slut fort nog ändå. För att detta förfarande ska fungera smidigt så bör man ju ha ett rimligt luftsnålt vapen, exempelvis en Rapid med 25-30 skott ur 400 cc handikappas ju direkt här jämfört med en regulerad Royale som lätt kan ge det dubbla.


Ska man åka några mil för att skjuta en kväll så vill man ju inte ha luftångest för om luften ska räcka eller inte, samtidigt så vill man ju inte pumpa sig svettig eller kånka runt 25 kg dykarflaska. Definitivt inte det sistnämna om skjutbanan dessutom ligger en bit bort i skog o mark där man inte kan parkera i direkt anslutning till banan.


Hela paketet blir dessutom mycket portabelt. Min egen Elite, som ju är ett fysiskt stort PCP med 119 cm totallängd, kan ändå transporteras smidigt i en vanlig standard FX plastkoffert tillsammans med två lösa tubflaskor, varv den hela har fyllkit samt ammunition. Alltså allt man behöver i en relativt hanterlig väska.


Förhoppningsvis så tillåter vädret en tur till banan i morgon, det ska bli härligt...



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards