Airpang

Direktlänk till inlägg 19 januari 2013

Måttlighet....

Av Johnny Ottosson - 19 januari 2013 12:00


 

Lagom är bäst..


  Hållaren till stocken sitter precis bakom (till vänster ovan) om manometern (bild från annat sammanhang)


När jag skulle ta min FX Airguns Elite i bruk igen, efter några månaders vila på grund av bristande tillgång på lämplig skjutplats, så kunde jag konstatera att den hade läckt lite!? Något förvånad över detta så skruvade jag loss stocken varvid det plötsligt började läcka ännu mer/snabbare?


  Ett foto på hållaren i verkligheten (bild från annat sammanhang)


Efter att ha studerat konstruktionen så kunde jag konstatera att läckan kom ifrån hållaren som håller fast blocket i själva stocken. Denna är nämligen trycksatt och försedd med en liten O-ring. Fotografierna i dagens inlägg är på ett block till Royale men funktionen är identisk med min Elite på denna punkt.


Varför hade det då börjat läcka?


Jo, jag hade helt enkelt dragit åt stockskruven för hårt. När jag sedan lossar stockskruven så lossar jag även hållaren lite och efter tillräckligt många gånger så börjar den smygläcka, vilket jag nu drabbades av.


Hur motverkar man detta?


Enkelt, man drar inte åt stockskruven onödigt hårt de gånger man har loss mekanismen ur stocken.

 
 
Ingen bild

MR

19 januari 2013 15:31

Luftkanalerna på bilden är lite fel placerade.

Johnny Ottosson

19 januari 2013 19:09


Japp, jag såg också det.

Än mer fel med tanke på att jag har en Elite..

 
Ingen bild

gubbe

19 januari 2013 16:52

Johnny har du ritat den själv? Gör om gör rätt.

Johnny Ottosson

19 januari 2013 19:10

Hehehe...

Som sagt, den är tagen ifrån ett annat sammanhang och det är INTE jag som har ritat den.

Principen, alltså det jag menar i texten, illustreras dock väl med dessa bilder..

 
Ingen bild

kj

19 januari 2013 18:25

måste va en felaktig konstruktion ?stockskruven skall dras hårt för hand läcker den då be fx kolla upp den så skall det absolut inte vara tillverkningsfel?

Johnny Ottosson

19 januari 2013 19:07


Nej.

Stockskruven ska dras lagom, detta eftersom skruvhållaren håller en O-ring. Om man belastar, alltså hårddrar, en O-ring så plattar man ut den varpå dess tätningsförmåga försämras eller försvinner.

Anledningen till konstruktionen är att man måste ha hålet då transferkanalen från luftkammaren till ventilhuset borras igenom den vägen när blocket tillverkas. Tätningen efteråt dubblerar då som stockinfästning så att man slipper borra o gänga ytterligare en gång i blocket för bara stockskruven.

Korrekt använt, alltså lagom åtdraget, så har konstruktionen inga direkta nackdelar.

 
Ingen bild

Snajper

19 januari 2013 20:46

Jag gjorde en egen och loctitade den eftersom den var sönderdragen av en tidigare ägare, den sitter som berget nu, men en extra stockskruv vore inte dumt

Johnny Ottosson

20 januari 2013 11:21


Problem kan ju uppstå om gängorna skadas och man inte kan få loss själva stockskruvshållaren..

 
Ingen bild

kj

19 januari 2013 21:12

ok johnny ja förstår men kan man inte göra nån tätnig själv så hålet blir tätt för evigt?allt går och lösa sa han som b....sa i byxorna mvh kj

Johnny Ottosson

20 januari 2013 11:22

Visst kan man det, men varför?

Bättre att använda original och sköta om sakerna som tillverkaren avser, alltså inte dra för hårt etc.

 
Ingen bild

kj

19 januari 2013 21:18

kom på en sak om det går? en liten stoppskruv inskruvad tätad med gängtejp eller epoxilim?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards