Lagom är bäst..
Hållaren till stocken sitter precis bakom (till vänster ovan) om manometern (bild från annat sammanhang)
När jag skulle ta min FX Airguns Elite i bruk igen, efter några månaders vila på grund av bristande tillgång på lämplig skjutplats, så kunde jag konstatera att den hade läckt lite!? Något förvånad över detta så skruvade jag loss stocken varvid det plötsligt började läcka ännu mer/snabbare?
Ett foto på hållaren i verkligheten (bild från annat sammanhang)
Efter att ha studerat konstruktionen så kunde jag konstatera att läckan kom ifrån hållaren som håller fast blocket i själva stocken. Denna är nämligen trycksatt och försedd med en liten O-ring. Fotografierna i dagens inlägg är på ett block till Royale men funktionen är identisk med min Elite på denna punkt.
Varför hade det då börjat läcka?
Jo, jag hade helt enkelt dragit åt stockskruven för hårt. När jag sedan lossar stockskruven så lossar jag även hållaren lite och efter tillräckligt många gånger så börjar den smygläcka, vilket jag nu drabbades av.
Hur motverkar man detta?
Enkelt, man drar inte åt stockskruven onödigt hårt de gånger man har loss mekanismen ur stocken.
MR
19 januari 2013 15:31
Luftkanalerna på bilden är lite fel placerade.
Johnny Ottosson
19 januari 2013 19:09
Japp, jag såg också det.
Än mer fel med tanke på att jag har en Elite..
gubbe
19 januari 2013 16:52
Johnny har du ritat den själv? Gör om gör rätt.
Johnny Ottosson
19 januari 2013 19:10
Hehehe...
Som sagt, den är tagen ifrån ett annat sammanhang och det är INTE jag som har ritat den.
Principen, alltså det jag menar i texten, illustreras dock väl med dessa bilder..
kj
19 januari 2013 18:25
måste va en felaktig konstruktion ?stockskruven skall dras hårt för hand läcker den då be fx kolla upp den så skall det absolut inte vara tillverkningsfel?
Johnny Ottosson
19 januari 2013 19:07
Nej.
Stockskruven ska dras lagom, detta eftersom skruvhållaren håller en O-ring. Om man belastar, alltså hårddrar, en O-ring så plattar man ut den varpå dess tätningsförmåga försämras eller försvinner.
Anledningen till konstruktionen är att man måste ha hålet då transferkanalen från luftkammaren till ventilhuset borras igenom den vägen när blocket tillverkas. Tätningen efteråt dubblerar då som stockinfästning så att man slipper borra o gänga ytterligare en gång i blocket för bara stockskruven.
Korrekt använt, alltså lagom åtdraget, så har konstruktionen inga direkta nackdelar.
Snajper
19 januari 2013 20:46
Jag gjorde en egen och loctitade den eftersom den var sönderdragen av en tidigare ägare, den sitter som berget nu, men en extra stockskruv vore inte dumt
Johnny Ottosson
20 januari 2013 11:21
Problem kan ju uppstå om gängorna skadas och man inte kan få loss själva stockskruvshållaren..
kj
19 januari 2013 21:12
ok johnny ja förstår men kan man inte göra nån tätnig själv så hålet blir tätt för evigt?allt går och lösa sa han som b....sa i byxorna mvh kj
Johnny Ottosson
20 januari 2013 11:22
Visst kan man det, men varför?
Bättre att använda original och sköta om sakerna som tillverkaren avser, alltså inte dra för hårt etc.
kj
19 januari 2013 21:18
kom på en sak om det går? en liten stoppskruv inskruvad tätad med gängtejp eller epoxilim?