Airpang

Direktlänk till inlägg 5 januari 2013

Utfallet...

Av Johnny Ottosson - 5 januari 2013 20:00


 

Forumen och deras polls


Mästerligt !


Så, med över 60 röstande på respektive poll så kan jag konstatera intressanta skillnader mellan besökarnas omdöme om de båda forumen. För LuftvapenInfo så var det bara 27% som gav forumet toppbetyg, jämfört med hela 53% för Airgun. Uppenbarligen så är de nöjda besökarna hos Airgun väldigt nöjda medan de nöjda besökarna hos LuftvapenInfo är något mer återhållsamma, något som vi inte minst kan läsa ut av nästa nöjdhetsnivå.


Bra !


Här har vi bara 14.5% på Airgun och dubbelt så höga 30.8% för LuftvapenInfo. De som är nöjda på Airgun tenderar alltså att ge högsta betyg där de som är nöjda på LuftvapenInfo i större utsträckning nöjer sig att ge ett något lägre betyg. Överlag så får dock Airgun totalt sett ett högre omdöme på de två högsta nivåerna sammanslaget och dessutom då även flest besökare som avgav toppbetyg.


Acceptabelt !


Den här mer neutrala nivån var låg för båda forumen och ganska jämn, 13% på Airgun jämfört med 10.3% Efter detta så är det dags att så att säga titta ner i källaren, de dåliga bottenbetygen och deras fördelning:





Dåligt !


Även här är det väldigt jämnt, Airgun hade 8.1% och det andra forumet toppade med blygsamma 9%.


Uselt !


Här var besökarna mer benägna att lätta sina hjärtan, Airgun fick hedrande låga 11.3% och där trodde jag ärligt talat att man skulle få en högre nivå. Samma gissning hade jag iofs för LuftvapenInfo som fick dubbelt så många sågningar, hela 23% av alla besökarna anser att detta forum sköts på ett uselt sätt.


Sammanfattning..


Uppenbarligen så är besökarna här betydligt mer nöjda med hur Airgun sköts än hur LuftvapenInfo sköts. Fler röstande gav toppbetyg (53 - 27) och betydligt färre gav bottenbetyg (11.3 - 23). Skillnaden är ganska stor och min personliga uppfattning är nog att Airgun kom ganska lindrigt undan. En intressant skilland är hur de olika administratörerna framträder på forumet. Airgun är till största delen en "one mans show" - Leif sköter det mesta och  moderatorerna gör inte speciellt mycket. Erik håller sig numera nästan osynlig där Ogster är något mer förekommande.


På LuftvapenInfo är det lite annorlunda, där är det administratören Daniel som håller en väldigt låg profil. Istället så är det moderatorerna och i synnerhet Leopold som får agera rottweiler och sköta samma position som Leif har på Airgun. Gubbe håller sig lite  mera i bakgrunden. Bättre eller sämre? Svårt att säga, sant är dock att såväl Leif som Leopold har lyckats stöta sig med många samtidigt som de vanligtvis sköter det diskret nog för att det inte ska synas för den vanlige forumsbesökaren. 


Det är helt enkelt ett jobb som måste göras. Hade jag själv valt upplägg så hade jag kanske valt något mer diplomatiska språkrör för mitt eget forum. Som jag ser saken så ska man nog tänka tvärtom, jag hade satt Gubbe respektive Erik som "hitmen" för att korrigera bråkstakar snarare än personer som lätt kan uppfattas såsom lynniga och bryska. Vänlighet och konsekvens tror jag att man kan komma långt med när det handlar om att sköta ett forum på ett sätt som uppskattas av besökarna, liksom naturligtvis en hel del humor...


Vad tycker ni själva...?


 
 
Ingen bild

klienten

5 januari 2013 20:54

Att basera något alls på 60 röster och sedan skriva att resultatet är baserat på alla besökare är oseriöst.

Dessa 60 röster är säkerligen kanske 30st. Då jag och garanterat många fler röstat flera gånger med olika uppkopplingar.

Själv hadde jag en agenda då jag är bannad på ett forum.

 
Ingen bild

dubbel-v

5 januari 2013 23:00

Jag kan ibland fundera kring "nyttan" med två forum? Många profiler finns ju representerade i båda forumen och postar dessutom trådar med exakt samma innehåll på båda håll...

Jag tror att ett gemensamt forum skulle bli mer levande eftersom jag upplever att vi är för få deltagare för att hålla två forum riktigt intressanta.

Som relativ ny forumaktivist inser jag dock att det säkert finns/fanns skäl till uppdelningen men om jag fick drömma så skulle jag vilja att alla luftskyttar samlades under samma tak.

Johnny Ottosson

6 januari 2013 10:32

Jag har själv lekt med tanken att starta ett övergripande forum som över tid ersätter de två nuvarande.

Detta då jag vet att många människor besöker de två vi har enbart för att det inte finns något bättre.

Idag har LuftvapenInfo driven och nyrekryteringen där Airgun agerar slaskhink för de som LuftvapenInfo portar. Dessa andrasorterare och jag är ungefär vad Leif har satt sin tillit till för att hålla Airgun flytande.

Värdefulla utomstående med bra driv, typ Snajper, är oerhört värdefulla men också oerhört sällsynta.

 
Ingen bild

Spettets vänner

5 januari 2013 23:51

Airgun verkar ha lämnats av de skyttar som har varit med där förut under många år,anledningen som sägs är att Leif är så instabil som administratör så det helt enkelt knappt går att vistas på det forumet . Airgun har på senare år blivit en avstjälpningsplats för flertalet av Luftvapeninfos bannade medlemmar typ Glenn,Uno,snajper,mmmåns mf, på så sätt är det bra att Airgun finns så att de som både frivilligt och ofrivilligt blivit tvungen att lämna luftvapeninfo har någon stans att ta vägen .

/Spettets vänner


Johnny Ottosson

6 januari 2013 10:15


Jag tror faktiskt att du gör en väldigt korrekt analys.

Huvudet på spiken!

 
Ingen bild

dubbel-v

6 januari 2013 00:17

Haha, jag misstänkte att det fanns nån sån förklaring... Tack för att du berättade!

Jag har så svårt att förstå att det kan bli sån dramatik kring diskussioner om luftvapen att folk blir bannade och osams osv. Jag lever väl i nån naiv illusion att det gemensamma intresset bara ska leda till glädje och vänskap ;-)

Johnny Ottosson

6 januari 2013 10:29


Problemet är nog att vi har råkat få den situationen att forumen råkar ägas av personer som kanske inte är helt optimala för uppgiften.

Hade det inte varit så då hade vi förmodligen haft ett helt annat klimat i hobbyn.

 
Ingen bild

Vakande Ögat

6 januari 2013 00:29

Hihi kul att du lyckats reta upp Leifi så mycket att han stängde Steyer hunting5 tråden efter att han flippat ur helt utan anledning. Troligtvis såg han själv hur dumt det såg ut och raderade inläggen. Du är en troubblemaker av rang Benny. Du har mest inlägg av alla på Leifis forum och vad var det som skar sig mellan er ?

Johnny Ottosson

6 januari 2013 10:27


Jag blev dessutom bannad på kuppen.

Mina inlägg i den tråden var på tok för oförskämda och provocerande, löd motivationen.

Nåväl..

Skar sig och skar sig, jag ser det inte som att det har skuriti sig överhuvudtaget, inte från min sida i alla fall.

Jag har snarare igenom åren evolveras till att bli mer försiktig, ödmjuk och diplomatisk då jag tidigare var mera som Silwer ungefär, en brysk slugger.

Vi har väl på sätt och vis ett symbiosförhållande, han behöver mig för att generera trafik till sitt forum samtidigt som han retar sig på att jag sparar de "bästa" inläggen till bloggen istället för forumet. Därmed anser han inte att jag "håller min del" av vår underförstådda överenskommelse. I gengäld så har jag kunnat röra mig betydligt friare på Airgun än något annat forum och kunnat göra saker som få andra medlemmar hade kunnat utan att bli bannade på 5 x livstid ungefär.

Brytpunkten som du frågar efter var nog mycket när jag startade Airpang. Detta var dock en reaktion på att Leif hattade fram o tillbaka med om han skulle behålla Airgun, sälja forumet eller helt enkelt lägga ner det.

Jag ville då inte att hela min produktion av artiklar/inlägg skulle försvinna utan jag insåg att jag måste skydda dem igenom att skapa en egen plattform där jag själv har kontroll över mitt material.

Igenom skapandet av Airpang så uppstod den situationen att inlägg av bättre kvalité hamnade här och kortare eller "sämre" inlägg hamnade på Airgun, vilket naturligtvis irriterade.

Detta har jag dock den största förståelse för.

 
Ingen bild

Ho ho

6 januari 2013 07:10

Ja bror duktig jonny är sig lik, först slänga ut ett fläskben som skapar diskutioner och irritation och sedan komma och agera oförstående och klaga på att folk blir sura men det är ju så en typisk besservisser fungerar. Kom ihåg att detta är hans livsluft och det enda sätt han kan känna riktig tillfredsställelse på, det är därför han håller på.

Johnny Ottosson

6 januari 2013 10:17

Jag vill inte påstå att du har rätt men om vi leker med tanken så borde en skicklig admin/moderator ändå kunna hantera det..

 
Ingen bild

tankryttarn

6 januari 2013 16:33

ärligt så tror ja att det är inte lätt att driva en blogg eller ett forum, måste ju i prinsip vara omöjligt att vara alla tillags?! eller är ja helt ute och simmar? tycker det är roligt med att det finns 3st-4st bloggar/forum, en liten blogg som dök upp och försvann lika fort.. och detta i lilla sverige bara!! tack för att ni finns med intressant läsning :):)

 
Ingen bild

Batistuta

7 januari 2013 00:27

Allt som finns om luftvapen läses av mig, det som inte intresserar mig (typ personliga påhopp och allmänt tjafs) ägnar jag inte en sekund åt. Så skriv på Johnny boy ;) och låt forumen ägna sig åt det de är bäst på, diskussioner på djupet. Ni behövs allihopa :)

 
Ingen bild

Daniel

8 januari 2013 11:04

Som läsare, men tyvärr inte aktiv deltagare, på båda forumen sedan lång tid har jag konstaterat ungefär detsamma om Leopold och Leif.

Leopold saknar tyvärr all respekt för att det verkligen är människor som lägger ner sin tid och energi på att skriva inlägg. En moderator måste kunna sätta sig in i hur det är för andra människor som skriver inläggen. Att markera i en tråd och skriva att nu räcker det med Off topic-inlägg är högst relevant. Men att skoningslöst radera det folk skriver är oförsvarbart. Särskilt när det händer gång på gång. Särdeles oskicklig person på fel plats. Tyvärr är moderatorrollen oerhört otacksam och slitsam så det är mycket svårt att få vettiga personer att ställa upp mer än en kortare tid. Därför kan jag förstå att ägaren till forumet hellre tar in Leopold än att låta det vara omodererat, men samtidigt förstör det för medlemmarna.

Leif har Leopolds egenskaper när det gäller en total likgiltighet för att folk faktiskt lägger ner sin tid och energi på inläggen. Ett aktuellt exempel är tråden där Johnny blev bannad. Det var många goda inlägg från folk som inte alls hade med "striden att göra". Hedrar Leif dessa inlägg? Nej, han struntar fullständigt i dem och raderar allt. Sådan brist på respekt för andra medlemmar är sällsynt.

Att Leif dessutom är ytterst barnslig i sitt uppträdande är tragiskt eftersom han samtidigt är forumägare. Man måste kunna lyfta sig över smågnabb och liknnande både som ägare och moderator. Att ha makten att banna medlemmar när de är dumma mot andra medlemmar är en sak. Men när medlemmar "bråkar" med moderatorer och administratörer krävs en ödmjuk inställning. Detta är svårt eftersom de som söker "makt" ofta inte är den som är lämpad att ha "makt". Som man säger, är man stor ska man vara snäll.

 
Ingen bild

Jehova

8 januari 2013 18:47

Det vore en välsignelse om du startade upp ett nytt frisk luftvapenforum,tänk så många förtappade själar du skulle lyfta upp ur det nedtrycktas två träsk Airgun-Sodom och luftvapen-Gomorra.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards