Airpang

Direktlänk till inlägg 1 januari 2013

Tips

Av Johnny Ottosson - 1 januari 2013 09:00


 

"Diskretion är en hederssak..."


  Ett fint fågelbord...


Ungefär så stod det i kontaktannonserna i gamla tiders tidskrifter som Piff, Paff & Raff mfl. Diskretion kan även vara bra också i andra sammanhang och även då det gäller att bromsa eventuella hoplofobiska tendenser ifrån grannar och liknande.


Som de flesta av er vet så har jag åter igen blivit husägare, denna gång ett trevligt litet parhus om 95 kvm och 3 rok med tillhörande trädgårdstomt om blygsamma 120 kvm. Givetvis inte mycket större än trädgårdslandet vid mitt förra hus där bara den effektiva gräsmattan var över 2000 kvm men ändå klart bättre än lägenhetens dryga 60 kvm och bara 2 rok samt en balkong. Nu finns det möjligheter till meningsfullt skytte igen, om än på lite mindre ytor.


I effektiva mått mätt så disponerar jag lite drygt 15 meter bana, 5 meter inomhus + 10 meter utomhus. Inte mycket men det gör ändå att man kan skjuta lite när man själv så önskar. Tomten är också så bra belägen att jag har en säker skottvinkel bakåt från den tänkta skjutplatsen men skjutplatsen i sig självt (utomhusdelen alltså) är iaktagbar för större mängden grannar enär dessa passerar längs en gångväg varje gång de önskar ta sig till parkeringen. 


Med andra ord så kan jag skjuta ifrån huset utan att bli iaktagen men målområdet har fri insyn. Skottvinklarna är säkrade men området är ljudkänsligt så ljudnivån liksom målområdets utseende är av största betydelse.


  Lösningen...


Efter en stunds funderande utifrån dessa förutsättningar så kom jag upp med en lösning enligt följande. Jag kom över ett fågelbord som påpassligt nog var skadat på ena kortsidan. Med kortsidan helt avlägsnad så fick jag ett djupt "hål" i form av en rektangel. Fågelbordet monterades på en lämplig stolpe, precis 165 cm ovan mark, och liknar i allt väsentligt ett helt normalt fågelbord. Själva fågelbordet kan enbart studeras ifrån sina långsidor av utomstående, förutom parhusgrannen som även kan se den ovanifrån. 


Inuti fågelbordet har jag sedan monterat ett kulfång, fyllt med Unigum. Detta ger helt ljudlösa anslag liksom goda säkerhetsmarginaler även om jag bara avser att beskjuta det med 10 joule. Alla projektiler och projektilrester fångas upp och omhändertas. 


Kvällstid så har jag en strömsnål LED-lampa inuti som möjliggör skytte på kvällen och natten, en stor tillgång vid den här årstiden. En av de äldre damerna som utgör mina närmaste grannar har för övrigt påpekat det trevliga fågelbordet och hur vackert det är att jag låter lysa upp det kvällstid då fåglarna ändå inte äter där...


Nåväl..


Förutom illusionen av något annat än bara en tavelhållare så håller taket på fågelbordet själva papptavlan torr, en stor fördel på vintern med stora mängder nederbörd av endera snö eller regn. Då placeringen av kulfånget är diskret och väderskyddat så kan jag låta kulfånget stå ute hela natten likväl som flera dagar - det finns alltid en fräsch tavla att påbörja eller fortsätta med, riggad och klar. Kommer det sedan rejält med snö, som förra veckan, så slipper man börja skyttet igenom att vada ut i halvmeterdjup snö bara för att sätta upp en tavla.


Slutligen så har jag noterat att fågelbordet och inte minst den stora öppningen som vetter mot huset utgör en svår lockelse för traktens skator och kajor. Den distinkta konturen av ett fågelbord lovar förmodligen "Mat" och den rejäla öppningen skapar dessutom en oemotståndlig nyfikenhet för att undersökas.


Så, nu tidiga morgonar innan jobbet eller sena kvällar innan det är dags att lägga sig så kan jag rasta min, detta år hela 50 år, gamla Diana 25 på 7.50 joule med öppna riktmedel på ett bekvämt och avslappnande sätt när som helst då det passar mig bäst.


Gott nytt år på er alla, förresten...



 
 
Peter Å

Peter Å

1 januari 2013 13:18

Smart Johnny.Lycka till med ditt nya boende och framförallt GOTT NYTT ÅR ! Om jag får komma med ett litet förslag så skulle jag nog hängt upp en matta bakom fågelbordet rätt att jag vet du är en god skytt.Inte så näpet för dig om du skulle få iväg ett vådaskott och råka skjuta genom den gamla damens nya hatt.Det räcker med 7,5 joule.Samtidigt sprider någon ett rykte att du skjuter småfåglar som du lockat till ditt fina fågelbord.För att inte tala om den gamla damen som blir din ovän för livet!Jag fick lära mig när jag började handladda patroner att "om det kan hända så händer det förr eller senare" och jag tycker det är en bra tes att gå efter.

http://ermb

Johnny Ottosson

2 januari 2013 19:01

Tack så mycket.

Skottvinkeln är inget problem, det finns bara ett jättestort igenvuxet snår bakom.

 
Mats Carlsson

Mats Carlsson

1 januari 2013 13:41

Det med tak är bra men som Peter Å skriver så kan det spridas ett rykte om att du lockar småfåglar och sedan skjuter dem. Det finns inget roligare för "Svensson" än att snacka skit tyvärr. Det vet vi.

Jag ska göra en bana inomhus och även en utomhus till våren som du gjort. Vi bor på gård och har inga problem med plats men jag vill ha det praktiskt. Jag ska göra en bana där man med motor kan dra till sig kulfånget med ett snöre och dra ut det igen till "holken" på samma sätt. Det kanske du med skulle fixa så du slipper plumsa i snön? Det är relativt enkelt. Jag ska be vår elektriker bygga en box som man kan ta med in så den skyddas för väder och vind. Den ska vara eldriven tror jag så man bara kopplar ihop den med en sladd från ett vägguttag utomhus. Det går att ha den batteridriven mde. Vi ska ha skjutbänken nära verandan eller så står eller sitter jag på verandan jag ska bygga och skjuter ner mot åkern bakom huset där tavlan ska sitta i ett "hus" på en stolpe. Det lär inte störa någon förutom grisarna som ska böka där. Men det får de leva med ;) Har man unigum i kulfånget så stör det inte dem.

Så här ser det ut med ett sådant eldrivet kulfång som man kör fram och tillbaka. Vi ska ha så vi har möjlighet att stanna målet på både 10 och 25 meter ;)

http://youtu.be/PcDxyKzML3Q

Har du en länk till där du köper Unigum?



http://www.nordbornas.se

Johnny Ottosson

2 januari 2013 19:02


Som ett förtydligande så är inte tanken att skjuta fågel och använda målplatsen som åtel.

 
Mats Carlsson

Mats Carlsson

1 januari 2013 15:02

http://www.jula.se/avloppskitt-unigum-450555

Antar att det är detta du använder? Det ser kladdigt ut.

http://www.nordbornas.se

Johnny Ottosson

2 januari 2013 19:02

Japp & Japp.

 
Ingen bild

Snajper

2 januari 2013 18:07

Väldigt smart lösning Johnny! Det tror jag att jag kopierar rakt av ;)
mvh Eddie

 
Mats Carlsson

Mats Carlsson

2 januari 2013 19:47

Vi vet att du inte kommer att skjuta fågel och ha målplatsen som åtel. Men dina grannar? De som går förbi. Du vet hur fort rykten sprids.. Det räcker med att en pratar skit. Kanske det går att bygga det med en annan utformning, vad vet jag? ;)

Pillar du ut kulorna ur unigum eller drar du bara ut och kastar och kladdar in nytt?

http://www.nordbornas.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards