Airpang

Direktlänk till inlägg 31 december 2012

Dags o handla?

Av Johnny Ottosson - 31 december 2012 13:00


 

En ny bössa för det nya året...


  Det är inte lätt att hitta bra vapen under tusenlappen...


Med ett nytt år så kommer nya möjligheter. Idag ska vi titta på bra köp i olika prisklasser, samtliga val är för enkelhetens skull tagna från Hurricanes sortiment och med dennes priser angivna. Detta är de vapen som jag själv hade valt om jag hade ramlat in i hobbyn "tomhänt". Därmed är det inte sagt att dessa vapen hade varit bästa val för alla och envar. Vad har ni själva för åsikter?


1000 kr


För tusenlappen så får man idag inte speciellt mycket när det gäller fabriksnya luftgevär. Jag hittar dock två intressanta alternativ, båda från Crosman. Antingen modell Raven för 995, en enkel fjäderbössa med plaststock, alternativt den tidlöst klassiska Crosman 760. Då den sistnämnda är slätborrad och då räffling gör underverk för den praktiska precisionen så hade mitt val fallit på Raven.


 

En mycket populär modell, nu åter med kaliber 22


1500 kr


För den här summan så finns det ett klockrent val och det är faktiskt inget luftgevär utan en luftpistol! Mitt val hade varit nyligen relanserade 1322 som betingar 1095 kr och till den en axelkolv (m/1399) som kostar 249 kr. Summan blir alltså 1344 kr. Ett mycket bra pris för ett rekylfritt licensfritt vapen med kaliber 22. Visst är de tröttsamma att pumpa i längden men de är som sagt rekylfria och otroligt prisvärda. Ett extra plus är de myriader av tillbehör som finns till modellen för den som vill bygga vidare.


2000 kr


Även när det gäller två långa så finns det ett oslagbart självskrivet val, Weihrauchs klassiska och odödliga HW30S. Fortfarande så kan man förvärva den här pärlan för under 2000 kr och det är ett litet vapen med prestanda som ställer alla andra fabriksnya vapen under 2000 kr i skamvrån. Fin passning, acceptabel finish, suverän praktisk precision och ett avtryckarsystem som inte hade skämts för sig hos ett vapen för 5000 kr. HW30S it is!


2500 kr


Ett svårt belopp. Summan är inte så hög så att man får märbart bättre vapen att välja mellan än vad HW30S erbjuder för 2000 kr. Mitt val hade här varit BSAs Meteor Mk VII. Visserligen en bastard med oförskämt mycket delar från Gamo och dessutom tillverkad i Spanien men den har åtminstonde BSA-pipa och det räddar den till den här placeringen. 


  Ett vackert men ovanligt vapen här i Sverige...


3000 kr


Har hade min nyfikenhet styrt mig mot en wildcat, Benjamin Trail Laminate. Många intressanta detaljer som weaverkilbas, gasfjäder, rembyglar och dessutom en mycket vacker design. Ett underskattat vapen. Komplett vapen med kikarsikte, fästen och väska för under 3000 kr känns högst rimligt...


I nästa del så ska vi kolla på prisklassen från 3500 kr och uppåt...





 
 
Mats Carlsson

Mats Carlsson

31 december 2012 15:40

Jag unnade mig lite nu. Köpte två 2250 och en Webley Alecto i cal 22;) Jag köpte en del tillbehör till också som weaver rails, bipod, rödpunktssikten (2 st), kombinerad laser och ficklampa, förvaringsväskor och kolv till 2240. Jag ska ändra utseende och förbättra precisionen i en av de 2240 jag köpte också sedan. Man får ta lite eftersom ;)

Jag håller dem licensfria men har en fråga angående licens på luftvapen som jag egentligen kanske borde ha ställt i frågerutan.... Det handlar om att många köper ett luftgevär licensfritt och söker licens sedan samt uppgraderar. Det får man alltså göra? För man uppgradera vapnet själv eller ska en vapenhandlare "trimma" det i sådant fall? Vem kollar effekten, en vapenhandlare?

Jag ska fixa minst ett gevär på licens sedan då det blir praktiskt för att skjuta skadedjur på gården. Det blir ett fint PCP gevär.

De pistoler jag köpt nu blir för övningsskytte inomhus nu under vintern. Det blir plinking utomhus till sommaren med. Bra träning och roligt.

http://www.nordbornas.se

 
Mats Carlsson

Mats Carlsson

31 december 2012 15:41

Två 2240 ska det stå i första meningen..

http://www.nordbornas.se

 
Ingen bild

kj

31 december 2012 19:18

såg va du skrev om vapen upp till 2500kr meteor mk7 är inget dumt fjädervapen i kal 22 sen att stock och avtryckar system är gamo gör det inte sämre.köper inte fjädervapen mer än för nostalgi och renoverar men mycke möjligt att 2013 blir det en mk7a vi får se.

 
Ingen bild

MrBlarren

31 december 2012 20:22

Benjamin trail är ett intressant vapen men verkar va svårt att få tag i fullfjutts gaskolv !

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards