Airpang

Direktlänk till inlägg 23 december 2012

Med en önskan om en God Jul..

Av Johnny Ottosson - 23 december 2012 15:00


 

Läget i tillvaron


Som en del vet så har jag i dagarna flyttat från lägenhet till ett parhus varpå mina 3 månader i lägenhet var den kortaste tiden jag har tillbringat i en av mina egna bostäder någonsin. Fördelen är dock att eftersom jag flyttade in 1/8 och ut 13/12 så har jag fått en bra rutin på att flytta. Vad gäller min hobby så har jag konstaterat att jag satte fast mitt vapenskåp väldigt ordentligt i somras så det blev ett omfattande arbete att flytta detsamma enär två av sex expandrar gick runt och fick skäras av för att skåpet skulle lossa från väggen/golvet. Nåväl, principen var uppenbarligen bra för nu har jag monterat skåpet på precis samma sätt i det nya huset och då bör en ev kontroll inte bereda några större problem.


Läget på huset är tacksamt nog mycket bra och åter igen så får jag förmånen att kunna skjuta innefrån mitt eget hus och ut över en egen tomt så att jag kan skapa en egen privat skjutplats för att möjliggöra skytte när jag så själv önskar. Detta ska bli härligt att nyttja, även om det råkar vara bister vinter just nu.


Eftersom jag inte har haft möjlighet att skjuta på grund av arbete och kartongbärande liksom det alltid roande packandet ner och upp så har jag istället roat mig med att följa med våra två fina luftvapenforum, speciellt då LuftvapenInfo och Tomaz mycket intressanta trådar om hans senaste transaktioner.


Vad gäller hans nya Royale FT så finns det en del frågetecken om avtryckarsystemet, inte minst från Ogster. Jag har själv fått frågan om varför inte jag har utrustat min egen Elite med just detta och det enkla svaret på den frågan är att orsaken beror på att jag inte har funnit något behov därav. Visserligen så är säkerligen det nya avtrycket fantastiskt bra och en stor tillgång till de (fåtal) duktiga skyttar som verkligen kan dra nytta av detsamma men personligen så måste jag erkänna att jag är så nöjd med standardavtrycket att jag inte har saknat något annat avtryck. Mitt avtryck till min Elite är helt enkelt kort, distinkt och precis som jag vill ha det - varför då byta?


Vidare så noterar jag att Tomaz även har byggt om sin Verminator Mk II till en "Royale", alltså komponerat om den med längre pipa, den nya gummerade stocken samt en frontmonterad tubflaska. Ett gott val. Själv gillar jag korta karbinvapen men jag har den största förståelse för att detta inte är legio för alla. Korta vapen ÄR mer krävande att skjuta, de har ofta en konstig balans (inte sällan baktunga ) och passar helt enkelt inte för det stora flertalet köpare och användare. Därav att jag själv ofta är mycket restriktiv att rekomendera vapen som exempelvis BSAs fina Ultra till nybörjare. Så bra detta vapen än är och oavsett vilket suveränt värde för pengarna som det representerar så ÄR det också mer krävande att skjuta bra med och alla kommer inte alltid överens med dess lustiga balans och höga tyngdpunkt, även om just det har blivit bättre på de senaste versionerna.







 
 
Ingen bild

gubbe

23 december 2012 23:27

God jul Bloggarn.
Hoppas du kommer trivas på ditt nya ställe.

 
Ingen bild

Dudda

24 december 2012 01:05

Kul att höra! Ser fram emot massa mer skytteläsning.

God jul!

 
Ingen bild

dubbel-v

24 december 2012 09:30

Spännande med ditt nya boende! -livskvalité att kunna skjuta på sin egen tomt...

God Jul och gott nytt år!!

 
Ingen bild

kj

24 december 2012 15:46

god jul lanthandlarn.skulle varit o visat upp en renoverad bössa hos dig men skittrött åkt på bältros vi ses mvh kj

Johnny Ottosson

25 december 2012 11:50


Krya på dej, KJ

 
Ingen bild

Ogster

24 december 2012 20:33

Klart man är nyfiken på nya avtrycket, har velat ha det jätte länge.
Dock inget illa menat mot gamla trycket, det funkar kalas men ibland vill man ha det där lilla extra.

 
Johan

Johan

24 december 2012 21:04

God Jul Johnny och alla andra luftdiggare! =)

http://www.skyddsjakt.n.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards