Airpang

Direktlänk till inlägg 27 november 2012

Smidigt o bekvämt...

Av Johnny Ottosson - 27 november 2012 10:00


 

Mini fyllkit till Buddy Bottle


  Ett mycket trevligt tillbehör...


I veckan så tog jag leverans av en mycket praktisk liten tingest som jag köpte av Tobbe på Hurricane - ett minifyllkit för Buddy Bottle. Jag hade läst om dessa kits i England och när jag Googlade runt lite för att hitta en bra leverantör så hittade jag Hurricane! Snacka om risken att gå över ån för vatten. Nåväl. Jag kastade in en order och fick redan dagen därpå ett halvt fyllkit ?!


Något förvånad så kunde jag efter ett samtal med Tobbe konstatera att han själv inte hade fått kitsen kompletta utan bara i delar och dessutom inte hunnit fördjupa sig exakt hur de skulle vara monterade. Den första leveransen innehöll bara själva kranen, delen som sitter på tuben ovan, samt den stora metallkopplingen, fäst med skruven som sitter i verktyget.


Den stora metallkopplingen satt där T-korsningen sitter nu, på bilden ovan. Som fyllkittet var komponerat då så var det alltså avsett för att fylla en Buddy Bottle ifrån en dykarflaska, för att sedan skruvas på ett flasktubvapen. Det jag hade fått i detta läge var alltså ett fyllkit för typ en Rapid.


Efter att ha kontaktat Tobbe så kom själva T-delen dagen därpå och här ser man fördelen av att välja en nationell handlare som dessutom har sakerna på lager. När T-korsningen väl anlände så tog det en stund innan jag hade klurat ut hur man skruvade loss den stora metallkoppningen på den första delen med hjälp av en knappt synlig liten skruv inuti, givetvis en insex i tum. Kvar blev en anslutning i 1/8" BSF där jag kunde fästa T-korsningen.


När allt var monterat så fungerade det helt perfekt direkt, alla kopplingar var täta tack vare tryckbrickorna mellan varje anslutning och hela satsen känns mycket rejäl och gedigen.


Hur fungerar det då?


Jo, Buddy Bottlen är en helt vanlig vapentub, från Luxfer, på 500 cc och godkänd till 250 Bar. På den sitter kranhuvudet ditskruvat. På kranhuvudets fot, precis ovanför flaskans gula varningsettikett, så finns en "bleedvalve", alltså en avluftningsventil. Den svarta grejen högst upp på kranen är själva kranvredet. T-korsningen innehåller en liten manometer (typ en vapenmanometer i storlek) på sin övre del, nedåt finns en 1/8" BSP hona där jag har satt en Fosterkoppling hona. Till denna Fosterkoppling hona så klickar jag in antingen en dubbelnippel Foster hane och Foster hane (vänster på bilden) eller en annan dubbelnippel med  Fosterkoppling hane och BSAs fyllnippel.


Principen är följande:


1. Ska Buddy Bottlen fyllas så klickar jag in dubbelnippeln med då båda Fosterhanarna, då kan jag i den lediga hanen klicka in min hona Fosterkoppling som sitter i ändan på slangen till min dykarflaskas fyllkit. Därefter stänger jag avluftningsventilen på dykarflaskan, öppnar kranvredet på Buddy Bottlen och startar därefter överfyllningen med hjälp av kranvredet på dykarflaskans eget fyllkit. När önskad mängd luft är överförd så stänger jag kranvredet på Buddy Bottlen, jag stänger kranvredet på dykarflaskan och därefter så avluftar jag med dykarflaskans fyllkit. Sedan är det bara att koppla isär och njuta av en fylld Buddy Bottle.


  Fyllning av BSA Ultra


2. När en av mina två BSA Ultra ska fyllas så klickar jag in dubbelnippeln med Fosterhane resp BSA koppling, därefter så är det bara till att öppna kranvredet på Buddy Bottlen och studera manometern tills önskad mängd luft är överförd. Då stänger jag kranvredet och avluftar igenom att trycka på avluftningsknappen. Ett pys senare så är det bara att koppla loss, sätta på hatten på vapnets fyllhål och börja skjuta.


3. När min Elite ska fyllas så använder jag ingen nippel alls utan jag klickar bara på T-korsningens Fosterhona direkt på den inbyggda Fosterhanen som finns hos detta vapen. Sedan fyller jag över precis som för BSA ovan.


Sammanfattningsvis: Det främsta användningsändamålet för detta kit är när jag exempelvis åker ner till klubben (80 km enkel väg), väljer jag då att ta med min 22 Ultra så kan jag skjuta blott 20 skott eller transportera med 22 kg dykarflaska. Denna sats ger mej möjlighet att ta med en bekväm och högst portabel (1600 gram full) fyllkälla som till det vapnet räcker för ca 80 skott. Efter dessa ca 80 skott så kan jag utnyttja Buddy Bottlen för ytterligare ungefär 150 skott ifrån min 177 Ultra innan luften tar slut. Summa med fyllda vapen och fylld Buddy Bottle totalt ca 230 skott. Klart mera meningsfullt för en såpass lång resa.


Väljer jag att istället ta med min FX Airguns Elite så kan jag då utvinna totalt 350 skott. Jag har då två stycken 400 cc tuber som jag skruvar av/dit och som ger 75 skott vardera, samt 100 skott ur Buddy Bottlen. Självklart så kan jag ju ta med alla tre vapnet och mixa förbrukningen från Buddy Bottlen mellan dessa.


  En vanlig koffert från FX Airguns AB som deras vapen levereras med


Styrkan är alltså hur portabel denna fyllkälla är i relation till dess prestanda. Självfallet så kommer den mest till sin rätt för vapen som har a) små tuber, b) låga systemtryck samt c) många skott på en överfyllning. Ett paradexempel är min 10J Ultra med kaliber 177. Faktum är dock att jag kan få in två Ultrasystem (ink monterade kikarsikten) samt en stock till dem båda OCH fyllkittet på bilden ovan med sin Buddy Bottle i en helt vanlig FX koffert - inte illa.


Pusslar man lite extra så går det även att få in lite måltavor (bakom stoppningen), licenslappen samt en pouch med diaboler liksom BSA suveräna måltavelhållare. Högst portabelt i ett mycket litet format.


Så, har ni behovet så är detta ett mycket prisvärt paket. Det kostar förvisso strax under 2000 kr men prylarna håller hög kvalité, är gediget utförda och känns överlag mycket rejäla. För rätt användare så kan detta bli en mycket användbar utrustningsdel inte minst om man har ledsnat på att släpa runt tunga dykarflaskor eller svettas över en trög och skrymmande handpump. En Buddy Bottlesats som ovan går utan vidare ner i en rymlig jackficka, en ryggsäck eller kanske en axelremsväska. Alltid redo och smidigt att transportera.


Är ni hugade spekulanter så har Tobbe dessa satser på hyllan för omgående leverans och priset är som sagt strax under 2000 kr + frakt. Högst rimligt med tanke på att bara en lös ny 500 cc Buddy Bottle betingar 1500 kr!


Den som vill kan också komplettera med ett neopreneöverdrag över Buddy Bottlen för att skydda dess finish från hanteringsskador. Ett trevligt tillbehör för lite drygt 200 kr.



 
 
Ingen bild

sven

7 december 2012 12:08

Praktiska men lite väl dyra! Hade den kosta hälften hade nog fler haft en i sin väska! Dyrt nog med 995kr

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards