Airpang

Direktlänk till inlägg 21 november 2012

Med rätt vapen så..

Av Johnny Ottosson - 21 november 2012 10:00



Bilen som skjutplats..


Senaste inlägget handlade om väldigt stora PCP för de öppna ytorna, idag ska det istället handla om ett kort PCP för användning där det är riktigt trångt, i detta fall inuti en personbil. Scenariot är inte helt ovanligt för de som bor i lägenhet, man måste transportera sig ut någonstans för att kunna skjuta och helst då ostört. I det läget så är en bil en stor tillgång då den erbjuder hyfsad komfort, tillgång till värme, mobilitet för att hitta rätt skjutplats och även diskretion när man transporterar/använder sitt vapen.


  Här är en fin skjutplats, mitt på en raksträcka. Huvudvägen går nära och sida vid sida går en traktorstig..


Det gäller med andra ord att utforska sin närmiljö och se de möjligheter som finns där. Själv så varierar jag mina skjutplatser i ett roterande slumpmässigt schema för att undvika nyfikna besökare. Det som jag tycker är en idelisk plats är ett ställe där man saknar insyn men där man själv har överblick över den närmaste omgivningen. Sedan ska platsen vara enkel att nå med bil och ligga hyfsat avskilt till så att man inte stör någon.


  Målet uppställt på ca 30 meters avstånd...


En av de bästa platser jag förfogar över för stunden är en övergiven traktorstig som löper sida vid sida med en större asfalterad väg. Platsen utgörs av inkörsvägen till traktorstigen och den är placerad mitt på en lång raksträcka med flera hundra meter till närmaste bebyggelse.




       Samma mål på ca 50 meters avstånd


Precis när man sedan svänger av asfaltsvägen så är man rakt på skjutplatsen och dessutom är infarten sådan att man endast med svårighet hinner notera att någon står parkerad här när man susar förbil på vägen. En ridå av sly skiljer därefter traktorstigen ifrån den vanliga vägen. Med skjutrutan nere så hör man i god tid ifall det kommer något fordon körande.


  Målet på 30 meter ovan, fast fotat igenom kikarsiktet på x8


Därefter så är det bara att skjuta, förutsatt att man har ett kort och smidigt vapen, lämpat för lite trängre utrymmen. Just värdet av ett kompakt vapen ska inte underskattas, man bör enkelt kunna vränga bössan mellan baksäte och framsäte utan alltför stor risk att slå i något liksom kunna anspänna/avspänna geväret utan för yviga rörelser.


  Ett BSA Ultra med blott 72 cm totallängd är mycket hanterbart..


Med rätt skjutplats och rätt vapen så var det bara att börja skjuta. Jag sköt på ca 30 respektive ca 50 meter och prövade tre tavlor på respektive avstånd. För 50 meter så sköt jag 10 skott på vardera tavlan då jag inte orkade gå så många gånger fram o tillbaka. Totalt så blev det alltså 45 skott. Nedan redovisas den bästa utav tre tavlor på respektive avstånd:


  Trettio meter gick högt, sannolikt så sköt jag på kortare avstånd..


  På 50 meter så är vindavdriften högst påtaglig, även vid stilla vind..

 
 
Ingen bild

Sergeanten

21 november 2012 10:23

Jag skulle nog rekommendera att man frågar markägaren innan man tar med sig ett vapen ut i naturen och börjar skjuta.

Johnny Ottosson

21 november 2012 19:12

Är det frågan om privat mark så måste man naturligtvis alltid tillfråga markägaren.

 
Ingen bild

gubbe

21 november 2012 18:17

Måste vara hemskt att smyga omkring som en brottsling.
Det borde finnas bättre lösningar.

Johnny Ottosson

21 november 2012 19:11

Jag håller med dej men sådan är situationen i vårt moderna samhälle.

Den som exempelvis över anläggning med en Gladiator ute på balkongen kan nog kallt räkna med att få polisbesök.

Därav att det är för vederbörande att åka ut i skogen istället.

 
Ingen bild

Buckshot2000

24 november 2012 20:36

Vadå "är situationen" ? , Vad har du själv gjort för att motverka situationen där möjlighet att skjuta på egen mark blivit en klassfråga precis som möjligheten att jaga för oss som inte bor norr om dalälven och ej heller är miljonärer.

Självklart vill vare sig kommunen eller andra markägare att du smyger omkring och öser deras mark med bly utan att du betalar för sanneringskostnaden. Särskilt i områden med högt grundvatten blir det extra problematiskt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards