Airpang

Direktlänk till inlägg 16 november 2012

Förbisedd...?

Av Johnny Ottosson - 16 november 2012 10:00


 

Våga välja HW


  Ett vackert vapen av högsta kvalité - ändå väldigt udda i Sverige...


Med ett pris på €798 så borde inte en HW 100 vara speciellt svårsåld. Priset är anständigt, vapnet har ett 14-skotts Axsormagasin, bra avtryckarsystem, rostfri lufttub samt den monumentala känsla av outslitlig evighetskvalité som bara tyska premiumprodukter kan utstråla i form av passning, finish och mekanisk känsla.


Ändå säljer den inte..


De flesta entusiaster vet varför - modellen har en genuint vanrykte som synnerligen svår att förändra effekten på, vilket dock är en sanning med modifikation. Då modellen kan vara svår att hitta hos en handlare i Sverige så importeras många vapen privat, vanligtvis som 7.50 joule ifrån Tyskland. Att därifrån öka effekten till vår högre licensfria nivå på 10.00 joule och kanske till och med till Englands 16.00 joule är faktiskt inga större problem.


Det är när man ska upp till "normal" effekt för ett PCP med kaliber 22 som det blir svårt, då krävs byte av en lång rad dyra komponenter som dessutom kan vara svåra att komma över.


  HW 101, lillebror till HW100 (foto: BAR)


Något som många dock inte tänker på är att en hel del entusiaster numera kompletterar sitt stora sedvanliga PCP med ännu ett vapen, inte sällan då ett med kaliber 177 och för bruk i legalt licensfria 10 joule. Har man sådana ambitioner så kan HW100 eller den smidigt kompakta karbinmodellen 101 vara ett intressant alternativ.


The Pocket-Rocket (favorit i repris)



 
 
Ingen bild

glenn

16 november 2012 15:08

hw 100 och hw 101 är samma vapen
hw100 är med mag och hw101 är singel skot
har inget med storebroder o lille broder att göra sedan finns dom med olika långa pipor
borde jag veta då jag har ett hw100 sk
mvh glenn

 
Ingen bild

brytpipa

16 november 2012 19:53

Bra skjutit!

Vad krävs för att öka energin från 7,5-10 Joule?

 
Ingen bild

andre

16 november 2012 19:55

har ett hw 100 carbin .177 skjuter bra med crosman diabolier när man anväder mag men en styck går jsb rs bäst .
Men bössan skjuter inte så bra som min ev2 , på 25 m blir det bara ett håll i tavlan. men hw 100 är kvalite för dom pengarna.
jag köpte min från tyskland med den går i 10 j enligt min crono.

 
Ingen bild

kj

17 november 2012 14:15

hade chansen för ett år sedan att få köpa ett HW100 pcp kal 22 nytt för 5000kr med kikare tyvärr hade ja inte råd just då,men har för mig den kostade 13000kr utan kikare i affäribland missar man fynd,sorry

 
Ingen bild

K

22 november 2012 20:22

Har en hw100 fsb i 16j, köpt på licens från Tyskland vilket tog ett tag men var väl värt väntan. Avtrycket är mycket bra, lite hårt (300g) om man är van vid riktiga matchbössor men det är en vanesak.

Shrouden är inte riktigt lika effektiv som de från fx men i 16j är det bara en liten puff.

Att den har regulator direkt från fabrik är ett annat stort plus! Får ut 100 skott från 180cc.

Magasinen känns mycket bra och den går inte att dubbelladda.

Precisionen är som alla HW på topp! (Läste att en mycket framstående FT-skytt från England bytt till HW-pipa på sin steyr..)

Enda nackdelen är väl att stocken inte är lika snygg som en AA.

 
Ingen bild

kj

24 november 2012 12:53

har hjälpt bekanta med byte av fjädrar mm på HW vapen,mig veterligt finns det inga bättre fjädervapen och köpa,synd att dom har bok i stocken skulle varit valnöt men dom är ju dyra redan,men värda sina pengar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards