Airpang

Direktlänk till inlägg 12 november 2012

Nya Ultran i friheten..

Av Johnny Ottosson - 12 november 2012 14:30


 

En dag i skogen...


  BSA Ultra Mk III i sitt rätta element...


Idag var jag ute en sväng nere vid sjön där jag har fått tillstånd att skjuta lite. På grund av tidsbrist och många andra mer praktiska göromål samt diverse olika omständigheter så har jag inte kommit iväg tidigare men idag så blev det en liten stund över..


  Vägen dit var klart mer vattensjuk än i sommras..


Tyvärr så var åkern dåligt dränerad eftersom den ligger i träda och vägen dit hade också samlat på sig en hel del vatten och dy. Det blev med andra ord till att ta sats med treans växel och slå på torkarna - full fart! Diffen hackade i bakaxeln, bilen tappade fart och viftade yvigt med bakdelen men fram kom jag, om än nätt och jämnt..


  Det är smidigt att ha en bil att skjuta ifrån och den korta Ultran kommer här helt till sin rätt...


Väl framme så ställde jag upp mina tavlor med hjälp av BSAs smidiga och ihopfällbara måltavelhållare, sedan var det bara till att börja skjuta...


  En genialisk tavelhållare...


Trots den guppiga och lerslirande vägen fram till min skjutplats så blev inte bilen fullt så brun som jag befarande när jag forcerade de djupaste dynghålen..


  Inte illa alls med tanke på mängden hjulspinn...


Platsen ligger, som sagt, i utkanten av en trädesåker och ett vattendrag går rakt igenom. En mycket fin och rofylld plats om det inte vore för de mycket talrika och högljutt skräckande nötskrikorna som flög runt för glatta livet..


  Vattendraget brevid min nya skjutplats..


Hur gick då själva skyttet? Jo, jag sköt några tavlor på trettio och på fyrtio meter och de bästa för dagen blev följande, skjutna med improviserat stöd:


  Trettio meter..


  Fyrtio meter..

 
 
Ingen bild

Luftpickan

13 november 2012 01:45

Nu har du en utmärkt anledning att skaffa dig ett ordentligt färdmedel, dvs stela axlar fram + bak, istället för harva runt i den där ickebilen :-)
Stigen ut till min egen skjutplats innebär ibland vid regn att man får köra i lera upp till hjulcentrum. Då får man vara i fred...

 
Ingen bild

kj

14 november 2012 20:17

till luftpickan dom flesta bilisterna i sverige kör väl på vägarna,och inte i diken,jo rattfyllerister och dom som inte anpassar farten,stel axel runt om är väl och gå tillbaks till bilens barndom,ha ha

 
Ingen bild

Luftpickan

14 november 2012 23:30

...allt var bättre förr...

 
Ingen bild

Glenn

16 november 2012 17:30

verkar vara riktigt trevliga bössor dom där gillar storleken och att det gör att det är lätt att ha med sig ute vid stallet får nog bli en sådan av något slag fram över
//glenn

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards